Detta är min plan också om jag genomför FIRE. Därför kör jag projekt budget/resultat nu för att ha så bra koll det bara går på åtgången.
Att sedan räkna upp med inflation är ju en lätt match om man har bra data i botten.
Detta är min plan också om jag genomför FIRE. Därför kör jag projekt budget/resultat nu för att ha så bra koll det bara går på åtgången.
Att sedan räkna upp med inflation är ju en lätt match om man har bra data i botten.
Jag hade för mig jag hade läst något annat på Avanza för ett tag sedan, men nu står det så här:
Observera att du måste se till att det finns likvida medel på din kapitalförsäkring vid varje utbetalningstillfälle annars kommer vi inte betala ut pengarna till dig.

Jag gissar att jag kanske blandat ihop det med min tjänstepension på Avanza, där jag tror de tvångsäljer av om man inte har likvider vid det tillfälle de ska göra utbetalning.
Avanza funkar likadant som Nordnet i detta fall.
Jag har precis samma fundering som du och håller därför att flytta över en del av mitt sparande till Lysa där det går att ställa in automatisk utbetalning.
Det stämmer. IPSer så likviderar de om man inte själv gjort det själv.
Två andra tankar
Fördelen med att likvidera själv är att man själv bestämmer vad som ska säljas av. Tex vill man kanske inte sälja av innehav som gått dåligt ett tag.
Kanske Avanza ändrar sina KF regler tills det är dax att ta ut pengarna. Om de inte gjort det 1-2 år före det är dax så kan man i så fall då flytta det. Jag tänker att om LYSA börjat med det så skulle jag inte bli förvånad om Ava/NN följer efter.
Ja, min tanke var att bara ha en enda fond i kf:en, t ex en globalfond eller räntor, så jag har koll på vad som säljs av. Sedan kan man ombalansera i ombalanseringskontot då och då.
Ett alternativ är att ha ett par årsförbrukningar hos lysa och låta de sköta det, men jag tror det ser bättre ut om någon tar kreditupplysning på en om man får pengar regelbundet ur en kf, jämfört med från en ISK?
Skillnaden är ju att på en KF på Avanza (eller NN) bestämmer man själv hur pengarna skall vara placerade vilket inte är kompatibelt med att Avanza skall sälja av automatiskt.
Syns verkligen uttag från en KF i kreditupplysningar? Det vore jättebra om det vore så ![]()
Visst vore det? Jag har tänkt att försöka gräva i detta någon gång, men har inte tagit tag i det än. Det viktiga antar jag är att uttagen kommer med i deklarationen som uttag, så Skatteverket är ev den man bör fråga?
Uttag från en KF är ju inte skattepliktigt, så det finns ingen anledning till att det skulle rapporteras till skatteverket.
Jag flyttade för några år sedan delar av min KF till ISK, men tog aldrig upp det i deklarationen.
Nej, Avanza kan likvidera på IPS, så det borde vara möjligt med KF också. På IPS så gör det så med fonder.
Restrintionen på IPS är att man ”bara” får ha fonder och inte Aktier, ETFer, ETCer under uttagsfasen … så är det på deras IPS. Skulle kunna göras så för KF också tänker jag.
Likadant med tjänstepensionskonton.
Just att inte alla bankerna har “automatiskt köp/ombalansering” på alla konton där köp/sälj inte triggar skatteeffekter tycker jag är konstigt. För tjänstepensionskontot kan jag ange de värdepapper och procentandelar jag vill ha, så köps det så när det kommer in nya pengar. Hos vissa leverantörer går det att enablea ombalansering t ex var tredje månad, baserad på procenten. Varför går det inte att ha så på en ISK/KF hos Avanza?
Kanske dax för en tråd kring ”Avanza förbättringsförlag ISK/KF” ![]()
Så kan vi alla i den tråden skicka in samma sammanfattande förslag till deras kundtjänst.
De skulle nog undra ”WTF?!?!?” ![]()
En sådan funktion skulle nog döda mycket av Lysas fördel för många användare. Man kunde pastea in fondlista med procent (som man fått t ex från Jans mönsterportföljsida) i en textruta och låta Avanza sköta hela grejen. Som en fondrobot-advanced.
Hur justerar man uttagsplanen för inflationen på bästa och smidigaste sätt?
När man lyssnar på intervjuer med pensionsrådgivare så säger de att kunderna inte skulle märka om man inte räknade upp med inflationen varje år, så att inte göra det är ett bra sätt att göra de små besparingar som kan krävas för att hålla portföljen levande under längre tid.
Ett sätt är alltså att bara räkna upp med inflationen när man märker av inflationen själv, att det blir lite för tajt med pengar för de saker man köper själv. Märker man det inte ligger man kvar på samma summa flera år i rad, trots inflation.
Spontant hade jag gjort det efter ett år, slagit ut på månadsbasis och justerat uttaget.
Detta låter rimligt. Jag tänker på hur man sparade. Jag ökade tidigare månadssparande med löneökningen efter nytt avtal. Då levde jag på samma pengar som förr.
Och… säg att man har 150k i levnadskostnader och inflationen är 2%. Då pratar vi 3k eller 250 kronor i månaden. Jag tror inte FIRE-tillvaron står och faller med det de första åren. Speciellt inte när en volatil börs studsar som en gummiboll under tiden. ![]()
Man skulle också kunna höja uttaget bara när de fasta abonnemangen/utgifterna ökar. T ex om föreningen höjer avgiften för bostadsrätten med ett par hundra, så ökar man sitt uttag med det. Däremot kanske man inte räknar upp varje år för de mer rörliga och diffusa kostnaderna, t ex att det är svårt att ha lika tydlig koll på mjölkpriser eller andra matinköp.
Möjligt att jag får ligga död ett tag om jag “helautomatiserar” mig inget större problem jag är ju helt borta då 
Värre då om jag blir sjuk men då hjälper det nog inte att jag får en massa påminnelsebrev…
Automatisera din ekonomi, och använd tiden du får över till att underhålla dina sociala kontakter så löser du detta