Uttag från portfölj vid FIRE

Vi planerar sluta nästa år och då börja plocka på våra tjänstepensioner. Försöker att hitta en bra strategi hur vi ska placera.
Lite siffror per dags datum:
Jag Tjp 5,5 milj
Fruns Tjp 2,6 milj
KF samt ISK 9,7 milj

Tänker att vi plockar Tjp på 15 år och då ger den ca 31500:-/mån netto. Har inte räknat med avkastning här för att vara på säkra sidan. Tänker sen att vi behöver ca 30000:-/mån från vår portfölj och tänker då köra 4% regeln. Som många andra så vill man vara safe och vara 100% säker på att man klarar sig framöver. Ser också statliga pensionen som en ren bonus när man kan ta ut den om 10 år. Ni som kört på några år eller hellre många år, kan man räkna hem detta? Tänker sälja av för ca 1 milj från depån som ska vara som en buffert för börsras etc. Vill inte köra ” bara ett år till” men nu börjar det onekligen att dra ihop sig och man känner att det är nära…… Vill egentligen bara söka kraft och stöd om det kan fungera och då med input om hur vi ska köra placeringarna i både Tjp och depå. Tjp är också i depå så kan välja och vraka där.

1 gillning

Hur gamla är ni? Jag tänker att det kan vara bättre skattemässigt att spara en del tjänstepension till senare (förutsatt att ni har efterlevnadsskydd). Det är lägre skatt på pension efter riktåldern.

Blir 55 nästa år

Ekonomisk verkar det fungera, men för mig som är i pension är nog den stora frågan vad vill ni göra?
Jag skulle se till att ha en bucket list med saker att göra. Det verkar vara helt individuellt men kan vara allt från att slappa i en solstol till resor eller någon form av arbete. För mig personligen har det fungerat väldigt bra, men som sagt det kan vara väldigt olika-

1 gillning

Ett av de stora felen jag tycker många gör är att de vill vara 100 % säkra att pengarna räcker livet ut.

Då sitter man fast i ekorrhjulet i alldeles för många år.

Bara för att man säger upp sig så innebär det inte att man inte gör något, dvs ”råkar” dra in pengar på helt nya sätt.

Detta 100 % säkra synsätt gör att många missar den viktigaste tiden i livet, den när ens barn är små.

Kontentan. Ni har mer än nog pengar om ni vill hoppa av ekorrhjulet.

Lycka till!

2 gillningar

Ni förlorar ca 5000 i månaden på att plocka allt kapital från tjänstepension istället för er portfölj innan ni uppnår riktålder, med nuvarande skatteregler. Om ni har samma investeringar i er tjänstepension som i er privata portfölj finns det ingen anledning att vaska de pengarna då återstoden växer lika snabbt på båda sidorna (om tjänstepensionerna är låsta med låg avkastning blir kalkylen en annan då ni kan vinna på att ha kvar pengar i er mer avkastande portfölj)

Oavsett, ni ser väl egentligen ut att ha det på det torra oavsett vad ni än gör då er allmäna pension borde vara ok.

1 gillning

Vi har boende i Spanien också så att hitt saker att göra är inga problem