Jag driver sedan några år tillbaka ett AB där jag själv jobbar som interimskonsult inom ekonomi. Rullar på bra och jag har uppdrag där jag fakturerar 40/h i veckan till en enskild kund och har klarat mig undan från att stå utan uppdrag när jag bytt uppdragsgivare.
Vi kommer dock att få vårt första barn inom ett par månader vilket kommer innebära viss förändring i hur jag kan driva mitt bolag. Jag har fram till nu tagit ut lön upp till brytgränsen för statlig inkomstskatt samt maximal utdelning enligt huvudregeln i 3:12. Min fakturering har täckt detta gott och väl vilket innebär att jag kunnat bygga upp ett visst sparande i bolaget. Min förhoppning är självklart att fortsätta på detta spåret men jag är orolig för hur jag skall hantera perioder av sjukdom och VAB under de kommande småbarnsåren.
Hur gör ni andra som är egenkonsulter för att hantera detta? Är det bara att bita i det sura äpplet och inse att det ej kommer att gå att fakturera 40/h i veckan framåt eller finns det möjlighet att lösa detta på något smart sätt? Jag tänker framförallt på VAB där ett potentiellt alternativ skulle kunna vara att anlita hjälp för att hantera detta. Förmodar att det faller inom ramen för privata utgifter men i mitt fall där varje VAB-timme är en timme mindre att fakturera känns det fullt rimligt att skydda företagets omsättning genom att företaget bekostar hjälp med att hantera VAB för att inte förlora inkomst. Vad säger ni? Är det möjligt att ens fundera på en sådan lösning?
Menar du att företaget skulle betala för en barnvakt i de fall som ditt barn är sjukt?
Du får ju ersättning från FK på samma sätt som en anställd, men såklart kommer du inte kunna fakturera lika många timmar då du inte jobbar. Men även en “vanligt” anställd förlorar pengar på att vabba. Speciellt höginkomsttagare.
Att det skulle kunna räknas som ett företagsutgift att ta hand om ditt barn borde isf innebära att alla företag kan göra detta för sina anställda (då dessa inte kan fakturera när de är hemma).