Jag driver sedan några år tillbaka ett AB där jag själv jobbar som interimskonsult inom ekonomi. Rullar på bra och jag har uppdrag där jag fakturerar 40/h i veckan till en enskild kund och har klarat mig undan från att stå utan uppdrag när jag bytt uppdragsgivare.
Vi kommer dock att få vårt första barn inom ett par månader vilket kommer innebära viss förändring i hur jag kan driva mitt bolag. Jag har fram till nu tagit ut lön upp till brytgränsen för statlig inkomstskatt samt maximal utdelning enligt huvudregeln i 3:12. Min fakturering har täckt detta gott och väl vilket innebär att jag kunnat bygga upp ett visst sparande i bolaget. Min förhoppning är självklart att fortsätta på detta spåret men jag är orolig för hur jag skall hantera perioder av sjukdom och VAB under de kommande småbarnsåren.
Hur gör ni andra som är egenkonsulter för att hantera detta? Är det bara att bita i det sura äpplet och inse att det ej kommer att gå att fakturera 40/h i veckan framåt eller finns det möjlighet att lösa detta på något smart sätt? Jag tänker framförallt på VAB där ett potentiellt alternativ skulle kunna vara att anlita hjälp för att hantera detta. Förmodar att det faller inom ramen för privata utgifter men i mitt fall där varje VAB-timme är en timme mindre att fakturera känns det fullt rimligt att skydda företagets omsättning genom att företaget bekostar hjälp med att hantera VAB för att inte förlora inkomst. Vad säger ni? Är det möjligt att ens fundera på en sådan lösning?
Menar du att företaget skulle betala för en barnvakt i de fall som ditt barn är sjukt?
Du får ju ersättning från FK på samma sätt som en anställd, men såklart kommer du inte kunna fakturera lika många timmar då du inte jobbar. Men även en “vanligt” anställd förlorar pengar på att vabba. Speciellt höginkomsttagare.
Att det skulle kunna räknas som ett företagsutgift att ta hand om ditt barn borde isf innebära att alla företag kan göra detta för sina anställda (då dessa inte kan fakturera när de är hemma).
Jag har jobbat hemifrån när barnen varit sjuka. När inte det har gått har sambon (barnens mamma med heltidstjänst) varit hemma. Det blir snabbt rätt dyrt om man själv vabbar.
Vi har även kallat in kavaleriet ibland (mormor och morfar som på den tiden jobbade heltid). Från försäkringskassan:
Det måste inte vara du som förälder som vabbar. Andra personer, till exempel farfar eller en granne, kan också få ersättning för vab om de avstår från att arbeta eller söka arbete.
Misstänkte att så var fallet även om man hade hoppats på att det skulle vara möjligt att hitta en annan lösning. Har faktiskt sett “Nanny-tjänster” som erbjuder passning vid vab men endast om man har regelbunden passning i normalfallet så ej möjligt med punktinsatser för att endast hantera vab. Kan ju dock vara värt det som ett komplement till vobb just eftersom det snabbt blir dyrt att missa en massa fakturering…
Sänk dina förväntningar på vad som är ett rimligt antal fakturerade timmar per vecka (i genomsnitt) och planera/budgetera i enlighet med det.
Tänk ”som en anställd” dvs räkna din arbetstid och gör avdrag för de dagar/timmar du VABar och sök motsvarande timmar ersättning från Försäkringskassan.
Företaget kan ju anlita nån annan som gör jobbet men inte någon som tar hand om ditt barn. Det senare är som du är inne på en privat utgift som skulle förmånsbeskattas (och då kan du lika gärna betala det privat direkt). Kanske finns nån sorts försäkring som företaget kan teckna, men den skulle säkert kosta mer än det smakar.
Tyvärr inte möjligt att anlita någon som gör mitt jobb utan enda sättet att “skydda” företagets intäkt är att anlita någon som sköter barnpassningen men då blir det till att lösa det privat i så fall eller precis som många varit inne på, att köra vobb och ta igen på kvällarna.