Min man gjorde fire redan innan vi blev ihop, siktar själv på kanske barista-fire om några år, inte bestämt mig Idag har vi ett barn som min partner är hemma med. Jag ska börja ny heltidstjänst efter att ha drivit eget. Mannen är alltså “föräldraledig” men är i formell mening inte ledig från något o får ingen föräldrapenning vilket såklart är helt ok (han har tagit ut sina tre månader på lägstanivå medan jag har tagit ut resten). Inte heller är han arbetssökande utan lever helt på kapital. Frågan som jag inte hittar svar på någonstans är - får JAG vabba? Säg om mannen är sjuk samtidigt så skulle jag hellre också vara hemma så att det blir drägligt för honom. Plus att jag vill vara lite extra med mitt barn när/om jag faktiskt får?
Edit: Frågar alltså efter folks erfarenheter, ni som är ena föräldern fire och ena jobbar.
Ja det kan man göra. Och svaret får man ta med ungefär lika stor nypa salt som informationen på deras hemsida och deras svar i sociala medier. Dvs svar som diffar beroende på massor av olika samspelande regler och hur dessa tolkas av enskilda handläggare. Fk behöver heller inte ta ansvar för konsekvenserna enskilda får av att fatta beslut baserat på felaktig information.
Är han sjuk samtidigt så gissar jag på att det helt klart går.
Men läser jag mellan raderna är det inte huvudfrågan. Så jag kastar tillbaka frågan om man får sjukskriva sig när man inte är sjuk för att det är skönt att vara hemma?
Va? Varför förutsätter du att FKs anställda kommer ge dig felaktig information? I så fall kan du ju lika gärna chansa och singla slant om du ska vabba eller inte.
Därför att de omständigheterna jag frågar om här är något som inte fk har någon offentlig info alls om, men som många i detta forum faktiskt har erfarenhet av.
Den informationen tolkar jag som att det gäller när den “ordinarie vårdaren” har en sysselsättning som den är sjukskriven från. Det är heller inte tydligt vilka situationer som faktiskt menas. Vårt barn har flera ordinarie vårdare, inklusive släktingar som har honom ibland.
Jag förutsätter ingenting, därför frågar jag här - också, eftersom vissa här troligen har erfarenhet av samma fråga. Att FK gett personer felaktig information är ett faktum, bara att googla om du vill ha exempel.
Jag kan inte svaret, men om du omformulerar det så att din man är hemmaman så hamnar du i samma fålla som alla som har hemmafru utan inkomst. Det är visserligen betydligt mindre vanligt med hemmafru nu för tiden, men det torde ändå fortfarande vara tillräckligt vanligt för att det skall finnas etablerade rutiner och ditt fall torde passa in i dessa rutiner.
Första 12 månaderna kan man vara hemma på FL båda två. Förutom dubbeldagarna så får bara den ena föräldern föräldrapenning.
Vad jag förstår kan du vara hemma med föräldrapenning samtidigt som din respektive är ledig/arbetslös eller liknande utan problem då bara en av er lyfter föräldrapenning.
Gällande VAB, du kan inte vabba när din partner är hemma och kan ta hand om ert barn.. Men om den andra vårdnadshavaren är hemma sjuk så borde du kunna vabba, om det verkligen behövs..
När jag är osäker på muntlig information så mejlar jag mina frågor. Försöker ställa frågorna extremt tydligt. Jag utgår från att det skriftliga svaret är korrekt och juridisk bindande.
Det är inte alls ovanligt att man får olika svar från olika personer på fk. Har själv råkat ut för det flera gånger. Att det bara ska vara att ringa fk och få ett klart och tydligt besked gäller absolut inte alltid
Det är klart att man ibland kan få fel svar från FK, men TS uttrycker att hen inte litar på informationen på hemsidan, i sociala medier eller per telefon från FK och ja, då kan hen ju lika gärna singla slant.
Min erfarenhet av FK som småbarnsförälder är att de är otroligt kompetenta och bra på att förklara när man ringer, så det går att vända det åt det hållet också.
Ja, svaret kan bli annorlunda beroende på var man läser det och då tänker man att de kanske svarar på olika saker eller har uppfattat frågan olika. Det kan också vara så att exakt samma fråga som man ställer besvaras olika av olika handläggare. Min erfarenhet av FK är att de är bra på att besvara vanliga frågor, men blir frågorna lite utanför det normala kan det bli sjukt svårt att få ett klart och tydligt svar.
Man vill också gärna ha det skriftligt så man kan bevisa hur svaret löd ifall det blir bekymmer i framtiden. När det är skriftligt kan man dock aldrig vara helt säker på att de inte missförstått något eller “glömt” nämna något. Har ägnat hur mycket tid som helst på att ställa frågor till FK. Förut var det dessutom en väldigt lång telefonkö så varje gång man skulle ringa fick man vänta i typ en halvtimme innan man fick en handläggare som svarade på ett helt annat sätt än en annan.. eller uppfattade personerna frågan annorlunda?
Så bra att du fått bra svar. Min erfarenhet är en helt annan eftersom vi inte passar in i den vanliga ramen. Vi har fått olika svar på samma fråga förr, och vi har inte sällan fått höra “vi gör en bedömning i det enskilda fallet.” Men nej, det är inte som att singla slant. Jag försöker få en så bra bild det går av hur de bedömt liknande ärenden. Det betyder inte att jag inte också kommer att fråga dem direkt.
Precis, vi passar inte in i standardmallen om man säger så. Skriftligt är så klart bra, men det finns många dokumenterade fall där folk ändå tex förlorat sin SGI, eller behövt betala tillbaka massa pengar, trots att de gjort precis som FK sagt. Jag vill inte bli anklagad för fusk tex. Men har jag faktiskt rätt att vabba skulle det vara bra att veta, och isf i vilken typ av situationer. Jag har hellre en plan i förväg än att försöka få tag på fk för frågor kl 05 när mannen ligger med feber, eller är bortrest när barnet plötsligt inte kan åka till förskolan eller till släktingarna pga sjukdom.