Tar ni kostnaden för en vab-dag?

Ett typiskt “höginkomsttagare”/skrivbordsarbetare-dilemma antar jag? Mitt barn är krassligt. Jag borde vabba, men det svider så i plånboken att jag börjar tänka på vad jag kan köpa/göra istället för den där vabbkostnaden om jag bara biter ihop och jobbar ifatt timmarna. Men jag är trött, gör ett halvdåligt jobb och är en halvdålig förälder…
Och ruskigt trött. Så kanske ska jag ändå falla till föga och vabba en halvdag? Eller en heldag? Kan jag jobba? Eller kan jag inte? Vilket är mest moraliskt rätt?

Jag vet ju att jag anses vara “rik nog” att betala en barnvakt eller något - eller svälja den där vabbkostnaden som ingenting. Men jag har ju också utgifter att förhålla mig till, som alla andra.

När jag hade lägre lön vabbade jag utan att blinka. Om barn inte kunde vara på förskola/skola vabbade jag - alltid. Och aldrig kändes det som en jätteförlust.

Det borde gå att få fram statistik på att att höginkomsttagares barn är friskare, och då är det inte för att de får mer näringsriktig mat utan för att deras sjukdagar aldrig hamnar i försäkringskassans statistik :-).

Sedär, nu har jag slösat min begränsade arbetstid på att dessutom drälla iväg ett inlägg om saken istället för att jobba :-/.

Hur gör andra i samma situation? Vab, vobb, jobb, snälla släktingar?

Fokus nu: Timmarna ska springas ikapp!

3 gillningar

VAB är vård av barn. Gör då det. Jobbet får vänta.

15 gillningar

Fördelen med att ha ett jobb som utförs i realtid på arbetsplatsen… jag behöver inte fundera så mycket. Är det vab så är det liksom!

Unna trötta dig och sjuka barnet en mysig dag hemma :grinning_face:

4 gillningar

7 gillningar

Jo, det är ju rätt. Fast, när nu barnet ligger på soffan och snarksover… så kan jag ju jobba. Lite. Nåväl, jag kompromissade med halvdag jobb och halvdag vabb. Så har jag förhoppningsvis bara lurat mig själv.

Tvärtom, det är ett låginkomst-dilemma

När man har pengar kan man ta VAB-dagen och ta hand om sitt barn på riktigt.

När man inte har pengar har man inte råd med lönebortfallet och tvingas göra både jobb och barnvakt halvdåligt

6 gillningar

För mig - som egenföretagare och som därför oftast tänker på mitt företag - har jag märkt att den enskilt största energitjuven i mitt liv är att ha delat fokus.

Scrolla när jag lagar mat, jobba när jag vabbar, vara med barnen och samtidigt ta ett jobbsamtal - leder bara till att båda blir dåligt, ändå fortsätter jag.

Så gör en sak i taget är mitt råd.

PS. Hör av dig om du lyckas. Jag jobbar just nu och hänger här på forumet. Två saker samtidigt. Igen. Och som svar på frågan är utifrån mitt perspektiv att jag inte vabbar för att förlusten i företaget är enorm, lönen är en bisak.

4 gillningar

Men har man låg inkomst blir ju inte skillnaden med VAB-ersättningen så stor. Upp till ungefär medianinkomst får man ju 80% av lönen för VAB. Men det kan ju såklart fortfarande vara kännbart. Tjänar man mycket blir ju snart VAB-ersättningen väldigt låg i förhållande till lönen, därav dyrt.

Hade jag kunnat vabba till 80 % av lönen hade jag gjort det utan att blinka. Så nej, det är ett höginkomstdilemma jag beskriver.

Sen förstår jag absolut att det är tufft när marginalerna är små också och att 80 % av lönen inte anses räcka då.

Med reservation för att jag ännu inte har behövt vabba (vårt barn har inte skolats in än) är jag ganska säker på att jag, i den mån möjligt, hade försökt arbeta ändå. Förutsatt att barnet inte är så pass sjukt att det kräver min fulla uppmärksamhet förstås.

Det beror ju väldigt mycket på hur gammalt barnet är. 2-3 åringar underhåller sig inte själva hela dagen om de är relativt pigga.. Men 7-8 åringar kan ju sysselsätta sig själva på ett annat sätt. Allt beroende på hur sjuka de är såklart.

1 gillning

Eh, jag tyckte det var jobbigare när jag tjänade mindre och hade mindre investerat. Nu bryr jag mig mindre och mindre.

Men jag går också mer mot FIRE riktningen än “golden handcuffs”, vilket kanske är den stöta skillnaden?

2 gillningar

Det är snarare när barnet är halvsjukt som det behöver ens engagemang tyvärr :joy: om man ska hålla nere skärmtiden.

Jag kör ofta på halvdag jobb och halvdag vabb samt att jag och maken delar lika, då känns det minst som förlust för alla.

1 gillning

Det beror väl helt på jobbet. Det är inte ok med någon som är ofokuserad i ett zoommöte med barn i knät. Men kan man ha en dag där man kan göra lite skitsaker där det inte gör något att man blir störd så funkar det ju.

Men jag har nog aldrig varit så skärrad för att missa lite lön. Hur gör du när du är sjuk med karensdagen?

1 gillning

Barn får kosta tänker jag. Det är det enda som är viktigare än karriären för mig. Men med detta sagt har vi nanny så varken jag eller frugan behöver bekymra oss över om barnen är sjuka.

1 gillning

Det finns VAB-nannys alltså? Det trodde inte jag. Är det av typen au pair som bor hos er eller ringer ni in henne på morgonen när ni märker att barnet är sjukt?

De har väl det alltid istället? Dagisplats etc kostar en njure eller två i ”frihetens land” så jag kan förstå det draget om man har nog med petrodollar i handskfacket på pickupen. :sweat_smile:

1 gillning

Jag tar ofta en halvdag. Man hinner ofta jobba så mycket när barnet är framför skärm/sover. Men hinner också mysa, trösta och va med sitt barn. Ganska ok kompromiss.

Nej vi har nanny på heltid till den yngsta som är två år. Så om sonen som är 4 blir sjuk på förskolan tar hon hand om honom också. Och min fru jobbar remote hemifrån.

Men vi har lite tanter och föredetta nannys som skulle kunna rycka in med kort varsel också. Och det går att få in barnvakter med kort varsel via vissa hemsidor också.

Ändå bra att ni har nanny så att ni inte behöver prioritera karriären över tid med ungarna,..

9 gillningar