Jag är ensamstående med ett barn med en sjukdom som gör att han ibland inte klarar av hela dagar med skola och fritids. Hans läkare undrade om jag ville ha intyg för 25 % vab resten av året, det kan även fortsätta hela våren med lite otur. Jag tar i nuläget ut 20 % föräldrapenning för att han inte orkar längre dagar. Om jag tar ut vab går jag upp till heltid så vabbar 25% av en heltid.
Jag ligger strax över SGI-gränsen för båda och verkar få 1250 kr per dag före skatt för föräldrapenning och 1000 kr för vab pga olika maxtak. Är det smartare att ta ut vab för att spara på föräldradagar, har ca 100 dagar kvar ihop på båda barnen? Jag hamnar på en lön på ca 45 000 kronor om jag vabbar 25 %. Jag har dock förstått det som att regionen betalar ut fullt till pensionen oavsett hur mycket du arbetar så länge barnet är under 8 år vilket han är. Jag behåller ju också min SGI.
Jag har generellt rätt dåligt med pengar pga extremt mycket vab, har i princip fått ut en halv lön i fem år vilket förstås varit tight som ensamstående. Är det något jag inte tänkt på i skillnaden mellan föräldrapenning eller vab på kort eller lång sikt?
Rent ekonomiskt: Har du råd är det bättre att ta ut VAB, sen tar du ut föräldraledigheten på t.ex. sommarlovet istället för semester och sparar semestern som du får ut i pengar efter fem år eller när du byter arbetsgivare. Hur är det när du tar föräldraledighet under t.ex. sommaren, får du då “uptoppning” av arbetsgivaren upp till 90% av lönen? Det talar ju i så fall för att ta ut föräldraledighet på ett sätt så att du får den extraersättningen, istället för att nyttja den som del av deltid.
Det låter som att det kan vara värd att ansöka om Omvårdnadsbidrag om ni inte redan har det? Har du rätt till Omvårdnadsbidrag så räknas det från dagen du ansöker, så bättre att fylla i en ansökan “idag” och skriva att du vill komplettera den muntligt, än att vänta och fundera på om det är värt att ansöka “någon gång”. Du kommer dock behöva läkarintyg eller liknande som del av processen. Handläggningstiden säger FK är “fyra månader”. Förutom ersättningen (i ert fall kanske 3000 kr/månad före skatt) så ger Omvårdnadsbidrag rätt till deltid.
Notera att när barnet är över 8 har du ingen rätt till deltid om ni inte får Omvårdnadsbidrag. Däremot har du rätt att vabba. Arbetsgivaren kan kräva att du lämnar intyg från Försäkringskassan om att de beviljat ersättning enligt VAB, men de har ingen rättighet att snoka i barnets sjukdomsbild.
Förstår att det kortsiktigt finns finns ett intresse av att ta ut ersättning som ger högre belopp varje månad, men funkar det hjälpligt ekonomiskt nu så är det, utan att veta något om ditt barns sjukdomsbild, ofta så att det blir lättare med åren! Har själv ett barn med en kronisk sjukdom där vi gått från att få ersättning för “vård av allvarligt sjukt barn” till att nu tolv år senare faktiskt jobba heltid båda två - även om det fortsatt är mycket extrapyssel!
Jag sökte omvårdnadsbidrag för en månad sedan, inväntar bara själva intyget som har utlovats. Jag klarar mig på ersättningen från vab så låter som det är bäst då. Tillägget på föräldrapenningen är tyvärr slut då det bara ges ett visst antal dagar efter födelsen. Det låter klokt att spara föräldradagar för att kunna jobba deltid även om i princip alla kollegor fått det även när barnen är större pga bristyrke men man vet aldrig om det kommer en ny chef.
Vad fint att läsa att du kan kolla heltid nu, ditt inlägg gav mig hopp!
Tack, och bra att du sökt om omvårdnadsbidrag. Tänk på att man inte ska måla upp en allt för positiv bild för Försäkringskassan, det är tyvärr en del av spelet.
Finns en massa guider med tips på saker att ta upp, kolla relevant patientförening om det finns. Här exempel från Region Stockholm (!) för barn med ADHD: