Kvinna i Sthlm på 45 år som hamnat i kvinnofällan med 2 barn på 7 & 10 år (varav den äldsta är långtidssjuk och vi (jag till 99%) har vabbat det senaste året och vi kommer nog behöva göra det ett ganska bra tag till. Jag och sambon (ej gifta) har gått i familjesamtal en längre tid och landat i att vi ska separera.
Men jag vet inte hur jag ska få ekonomin att gå runt.
75% anställning med 17750/mån (serviceyrke utan möjlighet att arbeta hemifrån)
Bostadsrätt 50/50 men sambon gick in med 100.000 för min del i handpenning som han ska få tillbaka vid försäljning.
Köptes för 1,3 och är just nu värd ca 2,3. Lån på ca 1.
Har ingen som helst buffert, det lilla jag genom åren lyckats spara ihop eller fått tillbaka på skatten etc har alltid ätits upp av någon utgift och framförallt det senaste året med vabb och stigande priser.
Nu till saken… fick precis ett arv på 100.000 och kommer få ytterligare ett på kanske lika mycket eller mer inom en snar framtid. Just nu har jag pengarna på MorrowBank till 4,1 % ränta (snart 4,0).
Sen dessutom pengarna från försäljningen av bostadsrätten.
Funderar sjukt mkt på hur jag ska kunna öka mina intäkter för att få min ekonomi att gå ihop. Pga situationen med all vabb är det i dagsläget mer eller mindre omöjligt för mig att byta jobb. Det tar även emot att byta en 9årig fastanställning mot en osäker provanställning som ensamstående till barn med specialla behov. Jag ÄR utbildad livscoach som är mitt drömjobb, men familjesituationen har tagit för mkt energi så jag har aldrig kommit igång. Funderar dock nu på att ta lite av pengarna och lägga på en businesscoach för att kunna komma igång 1 gång för alla. Skulle ju isf också gå att jobba hemifrån till viss del även om jag behöver vabba.
Pga hur vår ekonomi har sett ut har vi inte kunnat spara ett öre till barnen. Vill så klart eventuellt kunna spara en slant även till dem.
2010 gick jag Balansekonomis utbildning och kastade mig taggad in på aktiemarknaden Dock brände jag mig direkt när jag helt hade missat avgiften på ABB aktierna jag köpte som åt upp allt. De har ju dock återhämtat sig nu då de legat orörda sen dess. Antar att de får ligga kvar orörda på obestämd tid.
Har även ~2000 kronor en kapitalförsäkring på Avanza, som ligger med 100% på Skagen KonTiki. Dessa vill jag nu flytta till Lysa men är det ngt jag behöver tänka på (avgifter, skatta etc) när jag tar ut dem?
Så ja… frågan är väl hur jag bäst investerar pengarna jag kommer att få (eller ska jag sitta på dem i 2 år?! Antar att det då menas på ett sparkonto. Fria uttag? Låst? )
En hel del kommer väl dock att gå ut till att hålla ekonomin flytande tills jag kan öka inkomsterna. Sen vet jag ju absolut inte hur livet kommer att se ut de närmaste året/åren så att låsa dem någonstans känns lite riskabelt.
Ja, han har varit hemma i över 1 år nu. Pga vår ekonomi (och min usla lön) har jag tagit i princip allt av den vabben. Har även varit sjulskriven ett par månader och just för stunden är sambon sjukskriven efter en operation så just nu jobbar jag. Kommer även försöka få till att vi ska vabba varannan vecka när hans sjukskrivning är slut men han har inte varit så pepp på det hittills och jag orkar inte bråka.
När vi väl separerat är iaf planen varannan vecka.
Lider med dig En olycka kommer sällan ensam har du verkligen fått uppleva. Men välkommen hit.
Jag hade prioriterat så här
Lösa boendefrågan. Gärna hyresrätt om du kan få en vettig till vettig hyra. Annars är det ju BRF som gäller vilket leder mig till …
Sparkonto med insättningsgaranti är där jag hade sparat tills saker och ting har stabiliserat sig. Arvet och vinst från bostadsförsäljningen. Tänk på att om det är mer än 1,05 MKR så bör du dela på två konton så du ligger under den nivån som är skyddad av insättningsgarantin.
Ovan ger dig förhoppningsvis ro att tillsammans med din ex-sambo kunna fokusera på barnen och speciellt det som är sjukt som förhoppningsvis blir frisk. Med 1 och 2 ovan på plats får du förhoppningsvis kraft att jobba med detta parallellt med arbetet.
Jag hade stannat kvar på det jobbet där det funkar ändå trots allt tills ovan 1-3 stabiliserat sig. Nio års anställningstid kanske man inte ska byta bort så som eventuell 2024 kan utveckla sig. Därefter i första hand gå upp på heltid när det går. Jag hade inte startat eget eller hoppat på fler utbildningar förrän jag haft en stabil situation. Annars risk man tar dig för mycket vatten över huvudet.
Investeringarna hade jag låtit vara just nu. Fokus på 1-3 punkterna. När du vet om det blir hyreslägenhet eller BRF så kan du ta tag i det.
För info, Avanza Kapitalförsäkring är redan skattade pengar så vill du så kan du alltid ta ut dem utan skatte effekt. Första steget jag hade gjort när jag väl hade ork är att lägga över det i Avanza Global fonden istället för KonTiki som är onödigt dyr. Måste ju inte alls flyttas till Lysa. Avanza Global är lika bra IMHO.
ABB aktierna förstår jag inte vad för avgift du menar, och tycker väl inte att du ska bry dig om det nu. Låt det bara vara annat än det är mycket pengar för då kan du ha nytta av det mht ev BRF du behöver köpa. Återkom i så fall.
Du fixar det! Bara fokusera på det som är viktigast här och nu! Alla elefanter går att äta, hur stora de än är, bara man gör det i bitar
Om ni säljer bostadsrätten för 2,3 msek, betalar 50 tkr i mäklararvode så borde ni få loss 1,25 msek efter att lånet är betalt? 525 tkr till dig och 725 tkr till din sambo efter att ni reglerat skulden på 100 tkr?
Viktigt att du avsätter 22% av vinsten (104500 kr i ovanstående exempel) till framtida skattebetalning. Med fördel sätter du in dessa pengar på ditt skattekonto direkt efter försäljningen.
Kvar blir 420 tkr från bostadsrätten.
Är det ungefär vad du räknat på själv?
Edit: Ovanstående resonemang kring 22% skatt på vinsten gäller under förutsättning att du inte planerar att köpa nytt. Isf kan du ju söka uppskov på vinsten.
Ja precis, det är väl kanske där jag hamnat när jag gjort en huvudräkning inför en eventuell försäljning.
Men nu när du skrev om handpenningen blev jag faktiskt lite osäker på jag kan minnas fel i exakt vad vi köpte för (får kolla upp) Den totala handpenning var iaf 200’ och han betalade allt. Vi skrev avtal på min skuld om 100’ till honom.
Min gissning är att handpenningen var 130 tkr och den totala kontantinsatsen var 200 tkr. Men det spelar egentligen ingen roll. Det viktiga är själva skulden och då har vi iaf slagit fast att den är på 100 tkr.
Han har genomgående under året hävdat att han pga sin arbetsgivare skulle förlora jobbet om han vabbade 50%, samtidigt som vår ekonomi har varit rejält ansträngd och skulle förlora mer om han vabbade.
Definitivt inte ok, men varken jag eller familjecoacher har lyckats få honom att ändra uppfattning (också en av anledningarna till att jag ruttnat och vill separera)
Förstår att det suger och det är skitsnack. Visste inte att man kan välja delar av föräldraskapet som passar en för att få fördelar. Lider med dig. Du borde ringa hans arbetsgivare och fråga chefen angående vab
Då skulle jag köra sparkonto med fria uttag och sätta in 420 tkr (eller vad det slutar på) från försäljningen där samt även arvet på 100 tkr. Sen även pengarna från nästa arv.
Nu framgår det inte vad din sambo har för inkomst men kan ändå tipsa om denna sida.
Kan tipsa om att läsa detta också även om det inte hjälper dig just nu. Bygger ju dock på att din nuvarande sambo är villig att kompensera dig för att du tagit hand om barnen mer.
Tycker inte du ska få dåligt samvete för att du/ni inte sparat till barnen. Jag har inte heller sparat ett öre till barnen och det är inte för att jag/vi inte har råd utan för att vi helt enkelt inte ser någon poäng med att göra det.