Separation, arv och sjukt barn | Fast i kvinnofällan, hjälp mig att tänka ❤️

Välkommen till forumet @SoulLife och beklagar situationen.

Jag vill bara säga att jag håller med många av ovan, framförallt stegen som @JFB beskriver. Prioritera det som ger mest effekt på kortast tid och i ert fall är det boendet.

Sedan vill jag också understryka att det gör absolut INGENTING att du / ni inte har sparat till barnen. Det är mycket viktigare att finnas där för barnen och att ge dem en ekonomisk kompetens, och det har du gott om tid till att göra. Jag fick inga pengar när jag fyllde 18 och det har gått rätt bra ändå. :slight_smile:

Håll oss gärna uppdaterade, både så att vi kan hjälpa dig med feedback längs vägen men för att vi också gillar att veta om det vi bidragit med gör skillnad över tid.

25 gillningar

Det är vi, men har för tillfället behövt tacka nej till omvårdnadsbidrag då vi har vabbintyg för samma saker som bidraget är baserat på. (Vet att man kan vabba för tex förkylning och vanliga sjukdomar men det hjälper inte nu) 80% av lönen för vård av barn är ändå betydligt mer än ett par tusenlappar omvårdnadsbidrag. Men blir kanske aktuellt igen i framtiden när han mår bättre.

1 gillning

Tack snälla, känner mig smått överväldigad och är såå tacksam för den fina responsen och mottagandet jag fått här. :pray:t2: Jag har fått mycket fina tips. Pengarna (både de nu befintliga och kommande) får sitta kvar på sparkontot och jag ska fortsätta att leta efter sätt jag kan öka mina intäkter på.

8 gillningar

Beklagar din situation!

Vill bara tillägga till övriga tips och råd givna att det kan också lönas att gå igenom utgifterna och se om och isåfall var de kan minskas. Små och tämligen obetydliga onödiga utgifter i vardagen kan förvånansvärt snabbt dra iväg till betydande summor. Om det praktiskt inte är rätt tid i livet för att öka intäkterna kan det kanske balanseras upp något med att minska utgifterna istället.

6 gillningar

Hur skall han hantera detta om barnens boende skall vara på 50/50-basis efter separationen ?
(det låter som svepskäl från hans sida)

5 gillningar

Ja, det är absolut skitsnack som både jag & familjecoacher har försökt att lysa igenom men det leder bara till att han går i försvar & på attack.
Hur han tänkt lösa det efter separation har jag ingen aning om… risken är att jag i slutändan står där med båda barnen på 100% (vilket jag absolut inte vill för deras pappa är viktig för dem även om hans inställning mot mig i många fall är allt annat än ok).

1 gillning

Förstår om du inte vill lämna ut för mkt detaljer om er tuffa situation men funderar på följande: Kan du tex kolla med kommunens LSS-handläggare om vad ni har för rättigheter och fyndera även på om ni behöver begära en Samordnad individuell plan (SIP).

Det låter som att du kan behöva återhämtning. I ditt fall kan det innebära att kunna gå till jobbet.

4 gillningar

Jag tycker att du ska kontakta försäkringskassan. Om det är så att han inte tar sin del av vårdnaden så är han skyldig att betala underhåll. FK kan hjälpa dig att dra en tydlig linje vad som gäller, finns inte mycket han kan bestrida då.
Vad det gäller din skuld till honom så tycker jag att den ska regleras med hänsyn till att du tagit i stort sett all VAB.

4 gillningar

Hur har ni gjort med ekonomin sedan ni skaffade barn? Gemensam ekonomi där ni delar på både inkomster och utgifter, eller separat ekonomi?

1 gillning

Vi har delat på kostnaderna men han har självklart tagit den största delen och jag har betalat räkningar, mat och kläder/saker till barnen efter bästa förmåga beroende av hur mkt jag har fått ut. Vi har dock inte lagt ihop inkomsterna och delat lika därifrån.
Och ja, jag har förstått att jag nog skulle kunna kräva honom att ersätta mig för hitten & ditten men just nu vill jag mest bara kunna lämna och stå på egna ben. Känns viktigare för mig att undvika konflikter så långt det går för barnens skull så att vi framöver ska kunna kommunicera kring det som behöver kommuniceras om istället för att jag ska börja komma med diverse krav.

Kan förresten tillägga att det precis dök upp en ny tjänst på jobbet som jag verkligen är kvalificerad för så jag slängde precis iväg en ansökan. Sen återstår det att se hur sugna de är på att ge mig den tjänsten med tanke på hur min vabhistorik har sett ut.:roll_eyes:

19 gillningar

Bara möjligt att göra om man är gifta med varandra såvitt jag vet… Bättre att lösa det med pengar i handen. Du borde kunna förhandla ner hans 100.000 en del kanske.

1 gillning

Ibland är det bättre att undvika konflikter som bara tar energi och inte leder någonstans. Fokusera på dig själv och dina barn och lägg inte energi och tid på att försöka vinna poäng i meninglösa konflikter.

2 gillningar

@SoulLife - har du gjort en enklare budget för hur ekonomin kommer att se ut efter separationen?

Ibland kan en sådan sak inge lugn och jag är övertygad om att vi är många på forumet som gärna hjälper till med en sådan om du känner att du behöver hjälp med det.

2 gillningar

Ja det har jag. OM jag hade kunnat jobba mina hela 75% landar jag kanske på att jag har ca 1000:- kvar till mat (med en hypotetisk hyra på 7000). Med ett eventuellt bostadsbidrag ca 2000 till. Då har jag tänkt läggq alla eventuella försäkringar (hem/bil/sjuk) hos TryggHansa där jag idag har barnförsäkringarna för att eventuellt få högsta möjliga rabatt. Vet inte om det är bäst att göra så eller jaga runt efter bästa försäkringen?

Men ja. Budget & utgifter är ngt jag har stenkoll på (har idag en excelfil månad för månad) och landar i att jag MÅSTE hitta sätt att öka intäkterna. Ett eventuellt försörjningsstöd kommer ju knappast bli beviljat med så mkt pengar på banken.

1 gillning

Ja, det är lite så jag tänker. Det är som sagt viktigare för mig att vi ska kunna ha ett bra samarbete kring barnen framöver än att jag ska ha min rätt i alla sammanhang.

Har du räknat ränteintäkterna som en inkomst i din budget? Om du har 500 tkr till 4% ränta så får du ju 1167 kr i ränta efter skatt varje månad. Med din tighta budget hade jag inte räknat med att kapitalet på banken växer.

Beroende på alla omständigheter så kommer du ju dessutom eventuellt behöva ta av kapitalet varje månad för att hålla dig flytande. Inget fel med det. Så länge det finns en långsiktig plan på hur du kan öka intäkterna för kapitalet tar ju slut förr eller senare.

1 gillning

Olika familjeterapauter är olika bra och andra psykologer kan hjälpa med andra frågor och det är värt minst ett besök att betala egen ficka för att lösa några frågor man har. Jag har och eller är med om något liknande med din förklaring säger att det är en mycket svår situation som du är i. Jag förstår att utmaningarna som man får i livet som man klarar av gör en starkare vilket jag tror kommer vara fallet här.

Med lite enklare metoder kan du och han spara 25 000 x 4 per år. Året efter 12,500 x 4. 1. Minska inköp och 2. Lägg ut allt ni inte använder på Tradera. 5 bilder och lite text. Skriv ut kända defekter. Max 1 minut per annons. Starta om, om den inte säljs med ett knapptryck och ge möjlighet att köpa direkt. Man kan alltså ha en auktion med minsta bud säg 50kr och köp direkt för 150. Lägg inte ut för 1 krona och glöm inte lägga in frakt alternativ som är snabbt och enkelt som det jag beskrivit ovan då de är implementerat i deras tjänst. Frakten betalar alltid köparen och då är pengarna dina i stort sett. De kan inte returnera eller begära någon ångerrätt ens enligt lag.

Testa att sälja en gammal borste för 10kr och 50kr frakt så ser du när den är såld att allt går att sälja. Vad ska gubben antagligen göra med borsten vet jag inte men pengar är pengar och lite extra kanske skulle hjälpa er situation. (Borsta rent bilmotorn och han vill få den skickad i brevlådan för att åka till Posten* 5mil bort kostar 150 i bränsle… en väl investerad 10kr + frakt för borsten för den här gubben)

Jag har aldrig haft för lite pengar vilket gör det lite svårt för mig att se mig in i folk som inte klarar av sin vardag.

2 gillningar

Ja precis, att jag kommer behöva plocka lite av kapitalet för att kunna hålla mig flytande tills jag kunnat öka intäkterna på ett mer hållbart sätt känns ju oundvikligt.
Eventuell ränta har jag inte räknat in. Den lär ju dessutom minska när jag behöver plocka ut pengar.

1 gillning

Ränteintäkterna minskar i takt med kapitalet, men hur mycket kapital behöver du plocka, dvs hur länge räcker det?
Det är en retorisk fråga. Det serdu i din budget.
Eftersom du behöver det i närtid hade jag varit försiktig med det.

För övrig är du en superhjälte för dina barn.
Tråkigt att det skall vara som det är, lycka till med det och hoppas på att barnet blir friskt.

7 gillningar

Som någon annan skrev så låter det inte orimligt att söka omvårdnadsbidrag från försäkringskassan för ditt ena barn. Skulle du bli beviljad omvårdnadsbidrag så betalas det ut retroaktivt från det datum när ansökan kom in, så det är klokt att göra den ansökan så snart som möjligt. Det tar ganska lång tid innan FK fattar beslut.