Vad är det smartaste sättet att leva på utdelningen?

Ja, Trinitystudien kom fram till att någonstans runt 80% aktier var rätt bra men de kikade väl aldrig på varianten att sälja enbart räntor när aktier gått ner. Det kikade man däremot på i nedan studie och där fann man att denna regel gav ett bättre utfall än att hålla en fixed fördelning:

The first twist (T1) relates the annual withdrawal to the behavior of the stock market in
the previous year. More precisely, if stocks have gone up, the retiree takes the annual withdrawal
from stocks and then rebalances the portfolio back to the 90/10 allocation; if stocks have gone
down, the retiree takes the annual withdrawal from bonds and does not rebalance the portfolio.

Uttagsstrategier är ju något som diskuteras rätt friskt i många andra trådar och jag vacklar själv mellan “fixed fördelning” eller om man ska följa regeln ovan. Du får gärna säga något mer kring hur du landat i att det är rätt att köra uttag från en fixed portfölj

2 gillningar

Jag har ingen åsikt i frågan.

Jag bara utvecklade vad som menas med 4% säkert uttag och att den siffran förutsätter lägre aktieandel än 100%.

Yes, detta en självklart bra ide för att skydda sig mot att sälja aktier till dåligt pris. Automatiska uttag och 4% regel kommer i dåliga tider att göra en dålig affär även om alternativ finns.

Jag tror det finns fler studier som bekräftar detta. Vilket tillgångsslag man säljer först spelar en viktig roll.

1 gillning

Ju mer jag tänker på det desto mer gillar jag faktiskt Lysas möjlighet att automatisera uttag om X % baserat på kontots storlek. Skulle kunna vara en skön/enkel strategi att tex välja tex 2% uttag från Lysas aktieportfölj för att generera lite månatligt cashflow. Beroende på hur börsen går blir uttagen större/mindre. Som en portfölj med utdelande aktier, men utan de negativa konsekvenserna av en sådan.

Min tanke är också att man lägger sig lite lågt med de månatliga uttagen och så kan man vid behov “toppa upp” från sparkontot som man årligen fyller på från det tillgångsslag som är lämpligast beroende på utvecklingen.

Då får man en kombination av årligt/månadsvis uttag vilket också borde sänka risken något jämfört med årliga uttag.

Och man kan strypa “utdelningarna” helt om börsen går riktigt dåligt och slippa sälja när det är som billigast (det som utdelningsjägarna annars ser som en fördel :slight_smile:) och ist plocka hela uttaget från från sparkonto eller räntefonder.

Tål att tänkas på! :slight_smile:

1 gillning

Lysa har ju även att man kan välja fast belopp som betalas ut varje månad. Är ju smidigt om man inte vill att summan ska baseras på % och således diffa varje månad.

-Fast utbetalningsplan: Ta ut ett fast belopp som betalas ut varje månad. Bestäm vilken dag du önskar få utbetalningen

-Procentuell utbetalningsplan: Ta ut en årlig procentuell andel av innehavet som betalas ut månadsvis. Bestäm vilken dag du önskar få utbetalningen och vilken procentuell andel du vill ta ut årligen. Minst 1 % och max 10 %.

Min tanke är ca 40% sverige och 60% globala innehav.
Jag har väldigt många svenska innehav i aktier, och sen mycket i globalfond.
De enda nyinvesteringarna jag gör är att återinvestera utdelningar.
Men om jag har lagom fördelning av svergie/världen så kommer jag ta vårens utdelningar och leva av. Alternativt återinvestera utdelnignarna i svenska aktier, och så sälja globalfond och leva av.

Det gör det även möjligt att ta ut mer än 4%.

Har själv testa 7% sedan precis innan corona kraschen. Bara på 30 tusen för att betala för netflix. Ligger idag på högre värdeökning än vad som har tagits ut.

Igen detta under covid krash. Inflation och krig

Jag har både utdelningsaktier och fonder. Säljer av månadsvis och tar ut min “lön”.

1 gillning