Vad är din EQ och hur tror du den påverkar ditt jobb, ekonomi och investeringar?

Vi har i tidigare trådar diskuterat IQ och dess betydelse för ekonomi och investeringar. Låt oss göra det samma med EQ.

1. Gör först detta EQ-test författat av en känd psykolog (tar 4 minuter, och resultat ges direkt utan registrering).

https://psychology-tools.com/test/empathy-quotient

1. Svara i tråden och reflektera över ditt resultat. Hur tror du att det påverkat ditt liv privatekonomi och investeringar?

Jag brukar få EQ mellan 7 - 9 när jag gör testet. Det skulle vara kul att göra RT-communityn tänka till och filosofera kring ämnet EQ och era resultat!

Får du 7-9 av 80? Inte konstigt att man inte är i synk ibland. Själv hade jag 52. Meeen… sedan är det ett engelskspråkigt test och gråskalan ger bara två alternativ, så det handlar ju hur man tolkar det idag, i den här situationen.

1 gillning

Du har över medel i EQ. Grattis!

Hur påverkar det dig? Har du lätt för att få andra människors förtroende?

Jag föreställer mig att mycket framgångsrika karriärister som exempelvis VD:ar måste ha EQ över medel.

Ja exakt, bara 7-9 har jag fått. Föreställer mig att det är lättare att vara ”contrarian” investeringsmässigt med lågt EQ men svårt att skapa allianser och karriärsnätverk.

1 gillning

Jag höll ut till fråga 40 sen orkade jag inte mer. Det är så sjukt godtyckligt och svårt att svara på att det inte ens kändes värt att fortsätta längre.

1 gillning

Vissa av frågorna ger inget poäng i testet utan är bara ställda för att man ska svara sanningsenligt och inte försöka manipulera svaret.

Your score was 25 out of a possible 80.

Scores of 30 or less indicate a lack of empathy common in people with Autism or Asperger’s Syndrome.

Känns rätt.

4 gillningar

Utveckla gärna! Varför känns det rätt?

:slight_smile:

Fick 59 vad nu det betyder.

2 gillningar

Jag drömmer ofta? Är det inte så att alla drömmer varje natt men att det bara är ibland man kommer ihåg någon dröm? Förstod inte riktigt vad jag skulle svara på frågan, än mindre syftet med den

2 gillningar

Jag tolkar det som att du är bland de 25% med högst EQ.

Kan det stämma och hur tror du att det påverkar dig ?

1 gillning

Det är nog bara en kontrollfråga utan betydelse för resultatet. :wink:

För vi brukar säga att det krävs man har lite asperger för att stå ut med att jobba där jag är.

3 gillningar

Ja det kan stämma och ja det har definitivt sinkat karriärmässigt. :melting_face:

2 gillningar

Your score was 34 out of a possible 80.

Har gjort flera aspietester och jag hamnar precis på gränsen. Så jag brukar säga att jag har aspiedrag… Min fru tycker att jag borde stryka drag i den förra meningen. :rofl::face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

1 gillning
  1. Jag tror inte riktigt på det.

Your score was 59 out of a possible 80.

Jag är en extrovert person som också jobbar i en roll där det är viktigt att förstå och kunna hantera andra människor och förstå deras reaktioner/behov och känslor mm.

Jag tror det är en vanlig kritik av EQ. Det ger väl inte särskilt stabila och pålitliga resultat eftersom det handlar om självskattning. Det kan ju lika gärna vara så att med kass EQ överskattar man sin förmåga och med hög EQ blir man självkritisk. Jag ser på EQ som astrologi eller att spå i handflator.

Med det sagt så tror jag att jag hamnar jäkligt lågt på ett sådant test. @Veritas Jag anpassar karriären för att slippa ha med människor att göra och behöver inte bry mig om ifall det ger lägre lön. Ekonomin är minus 20 msek över min livstid relativt att bli ingenjör (vilket jag undviker för att slippa kontorsfolk). Arv+avkasting täcker vad jag förlorar i livsinkomst.

Edit: 17

1 gillning

Utan att göra det där testet tror jag att jag har hyfsat hög “eq”. Grejen är bara att jag ofta inte orkar agera särskilt emotionellt. Jag orkar inte trilskas och ta hänsyn till alla människors känslor och egenheter. Jag orkar inte lyssna, nicka och vara förstående för andras känslor. Jag orkar inte suga åt mig av alla problem och elände som vissa människor ständigt verkar vilja spy ur sig. Har fått min beskärda del av sådant under tonåren. Nu orkar jag inte mer utan tänker istället mer på mig själv. Självklart får man slå på olika grad av eq baserat på situation, men skönast är det ju mindre man behöver trippa på tå och vara lyhörd.

4 gillningar

Fick 47.

Tror min livssituation, mina erfarenheter och min inkomstnivå påverkar dessa faktorer mer än mitt eq nummer.

3 gillningar

Jag får under 10 på testet men en psykolog har sagt att jag varken har autism eller asperger. :scream:

Lågt resultat är nog riskfaktor för autism men inte avgörande.