Vad är en normal avgift för löneväxling?

Har precis fått en lön över brytpunkten för statlig skatt och pratade löneväxling med min arbetsgivare. Vi har Söderberg & Partner som pensionsrådgivare och fick veta att löneväxling inte ingick i deras ordinarie service. Vill man löneväxla kommer S&P därför att debitera 4% av premien som en slags löneväxlingsavgift.

Är det normalt att ta betalt i % av premien istället för en fast kostnad? Det väl exakt samma arbetsinsats för S&P om jag skulle löneväxla 500 kr eller 50 000 kr?

Kan nämna att min arbetsgivare toppar upp premien med 5-6% eftersom de slipper undan med särskild löneskatt i stället för arbetsgivaravgift.

Skulle gärna höra vad andra har för avgifter på löneväxlingen.

1 gillning

Betalar ingen avgift för löneväxling.

Beklagar. Söderberg & Partners är onekligen duktiga på att hitta på avgifter.

4 gillningar

Ingen avgift. Helt absurt att försöka klämma ut 4% här. Skämmes, Söderberg.

2 gillningar

Rätt säker att S&P tar ut avgift men frågan blir av vem. Beror på avtalet men i vissa fall betalar arbetsgivaren avgiften. Jag hade 250:- i månaden i egen avgift fram till årsskiftet oavsett växlingens storlek. Bytte då till SEB som är dyrare totalt pga underliggande avgifter.

Jag har också S&P. För oss tar de 1%.

Det låter sjukt. Det låter ungefär lika rimligt som att betala en avgift till hyresvärden för att gå på toaletten hemma.

Ok, då stämde kanske min magkänsla om att detta är ett ovanligt och dyrt upplägg. Ska ta en sväng med HR om det. Tack för svar!

2 gillningar

Detta var en av de mest groteska sakerna jag hört inom investeringar/finans på senare tid.

Jag kan be min arbetsgivare göra löneväxling närsom och ändra tillbaka till månaden efter (Vi har inte S&P)…

1 gillning

0kr. Betalar bara årliga fondavgifter och ingenting annat.

Fondavgifterna är 0,2-0,3% för de fonder som intresserar mig.

Standardfonderna/entrélösningen kostar ca 0,6% årlig avgift om man inte byter från den, som jag har gjort.

Ingen avgift betalades alls på det viset. Låter helt tokigt…
Rätt säker på att verktyget i vilket man specade sin löneväxling var helt digitalt. Kostade rimligen mycket lite för företaget som administrerade stora mängder av dessa och man lämnade säkert över en helt automatiserad fil till försäkringsbolaget.

Vi har Mercer där jag arbetar och betalar ingen avgift för löneväxling.

Arbetar själv statlig på ett mindre verk. Vi har ingen avgift, men däremot betalar inte arbetsgivaren någon premie.