Löneväxling via kommunen och Söderberg & Partners

Hej på er!

Fick följande mail från Söderberg & Partners. Vet inte riktigt hur jag skall ställa mig till det så jag tänkte fråga er som har mer koll när det gäller både löneväxling och S&P. Hur skall jag tänka här?

"ABC Kommun erbjuder medarbetare möjlighet att växla lön mot pension.

ABC Kommun tillhandahåller ett förmånligt sätt för dig som anställd att spara till din pension. Det kallas löneväxling och innebär att du placerar en del av din lön i en tjänstepension före
skatteavdraget. Eftersom ABC Kommun har samarbete med pensionsrådgivaren Söderberg & Partners, har du möjlighet att få rådgivning gällande löneväxling.

ATT TÄNKA PÅ INNAN DU LÖNEVÄXLAR:
Om din totala bruttolön (lön före skatt) är lägre än 572 976 kronor per år (47 748 kr/mån för 2022) reduceras den allmänna pensionen om du byter lön mot pensionspremier.

SKATTEN SKJUTS UPP
Ytterligare en fördel med löneväxling är att du inte betalar inkomstskatt på sparbeloppet förrän du tar ut det som pension.

DIN KOLLEKTIVAVTALADE PENSION PÅVERKAS INTE
Du omfattas av tjänstepensionsavtalet KAP-KL. Det löneavstående som du gör påverkar inte det framtida intjänandet av den kollektivavtalade pensionen.

VALMÖJLIGHET
ABC Kommun har upphandlat två alternativa förvaltningar av pensionsmedlen med mycket konkurrenskraftiga avgiftsvillkor.

Valbara bolag traditionell försäkring:
 Folksam
 Länsförsäkringar
 SEB
 Skandia
 SPP

Valbara bolag fondförsäkring:
 Futur Pension
 Folksam
 Länsförsäkringar
 Movestic
 Nordnet (även depåförsäkring)
 SEB
 Skandia
 SPP
 Swedbank

TRADITIONELL FÖRSÄKRING MED GARANTERAD RÄNTA
I en traditionell försäkring med garanterad ränta ansvarar försäkringsbolaget för hur dina pengar placeras. Du får en garanterad värdetillväxt på ditt pensionssparande. Blir avkastningen/återbäringen högre än den garanterade räntan kan ditt försäkringskapital växa ytterligare. Det kallas för villkorad återbäring. Den är inte garanterad utan kan både öka och minska under hela försäkringstiden.

FONDFÖRSÄKRING
Väljer du en fondförsäkring bestämmer du själv hur ditt kapital ska förvaltas. Du väljer risknivå och byter fonder när du vill. Du är inte låst till de fonder du väljer från början utan kan när som helst, utan avgift, byta fonder. Genom dina fondval styr du risknivån i din placering och genom att fördela pengar mellan flera fonder kan du sprida risken i ditt sparande. Du är inte garanterad någon avkastning utan ditt kapital kan både öka och minska i värde. Ditt pensionskapital motsvaras av värdet på dina fondandelar.

RÅDGIVNING
Du har även möjlighet att få individuell rådgivning om vad löneväxling innebär. ABC
Kommun har ett samarbete med rådgivningsföretaget Söderberg & Partners.

Önskar du bli kontaktad för individuell rådgivning eller behöver ytterligare information
vänligen kontakta XXX eller YYY på Söderberg & Partners."

Har du lön över brytgränsen? Dvs 46 241kr/mån annars är det helt ointressant.
Har du det måste du ta reda på avgifterna S&P kommer ta ut för vi ska kunna säga något om det är bra eller dåligt.

Skulle säga man inte får ut mycket av ett säljmöte (rådgivning).

Löneväxling är bra för den som har hög lön. För att se om det är aktuellt för dig, skall du ta 8,07 gånger årets prisbasbelopp. För helåret 2022 blir det 572970 kronor och per månad 47 748 kronor. Ligger man över det i lön då är det värt att löneväxla, annars förlorar man pengar på det. Kom ihåg att löneväxla endast det belopp som ligger över dessa gränser. Har du 47 750 i månadslön är det således 2 kronor som är värt att löneväxla. Inte mer.

Baserat på alla andra trådar här i forumet om S&P är de jättebra på att ta ut alldeles för höga arvoden, avgifter och engångskostnader. Tacka nej till individuell rådgivning. Den enda part som tjänar på det är S&P.

2 gillningar

Min mamma är i samma sits. Börjat löneväxla med S&P :face_with_raised_eyebrow:

Detta förslaget fick hon från dom. Detta är via Folksam.

SPP Global Plus A SEK 30%
SPP Sverige Plus A SEK 10%
DNB Grönt Norden 15%
DNB Fund Renewable Energy 15%
Lannebo Mixfond 30%

Jag tänker nog mer hon ska ha global 90% och Sverige 10% alt 80/20. Är inne på nån småbolagsfond men de som är valbara är rätt dyra.

Hon har 4-5 vanliga traditionell förvaltning av TP sen innan så jag tänker att där finns det en del räntor redan.

1.44% för en nordenfond :open_mouth:

1.84% för en nordisk mixfond med 60% aktier, och endast fjuttiga 30 st aktieinnehav. :open_mouth:

Låter jättebra :slight_smile:

Och DNB Fund Renewable Energy är 20% Resultatbaserad

Så tack men nej tack!

2 gillningar

Haha! Såg en liknande grej i Nordnet-bloggen i förrgår [Träffa Protean Fonder | Nordnet]

Det som skiljer oss en del från många andra fonder är att detta är ett väldigt personligt projekt, där avkastningen är prio ett. Vi vill inte förlora våra pengar.

Tack men nej tack!

3 gillningar

SPP har bra fonder, kör vidare på det spåret. Vill din mamma ha hållbarhetsfokus är det SPP Global Plus och SPP Sverige Plus som gäller. Vill hon istället inte ha något direkt fokus, kan hon istället välja SPP Aktiefond Global och SPP Aktiefond Sverige. Den fördelning du tänker verkar vettig, runt 80% globalt och 20% Sverige.

Skippa alla dyra aktiva fonder.

1 gillning

Plusvarianterna är de enda som finns att välja på hos Folksam via S&P ( via hennes fack iallafall). 0.4% (global) respektive 0.3% (Sverige)

Sorry @DavidP om vi tog över din tråd men du kanske ser lite mer vad du ska välja och inte välja :crazy_face:

Det låter ju väldigt unikt. :sweat_smile:

2 gillningar

Nej, gränsen är 47 748kr/mån år 2022.

Nej, det är gränsen för allmän pension inte brytgränsen.

Jag skulle aldrig gå över brytgränsen. För att få den sista allmänna pensionen ska du betala statlig skatt. Då löneväxlar jag och får pengarna i en fond istället för som skuldbrev till mina barn.

Det stämmer, man får skilja på brytgränsen för statlig skatt och maximera SGI.

Ja precis, där någonstans får man ju välja om man tycker den extra allmänna pensionen, sjukpenningen etc är värd 20% skatt eller inte.

Tack för alla svar!

Hjälp mig gärna att förstå hur det funkar.

Säg att jag har 50k brutto och får ut 35k netto. Om jag väljer att löneväxlar, kommer jag få ut mindre netto då?

Ja, det kommer du.
Säg att du löneväxlar 3000kr. Det innebär att du får ca 1500kr mindre netto.
Men samtidigt får du 3180kr mer i pension som du troligtvis kommer få ut 2200kr netto plus avkastning på.

1 gillning

Är det någon som har ett konkret exempel vilka avgifter S&P har när man löneväxlar via dem? Har hört att de är dyra men inte sett vad det betyder i % eller kronor? Hoppas någon kan dela tips eller riktiga exempel?

Det måste rimligen bero på vad pensionsbolaget har kommit överens om med den specifika arbetsgivaren.

Så även om du fick exempel är det inte säkert att det är representativt, då avgifterna varierar beroende på storlek på affären och hur mycket ens arbetsgivare förstår och bryr sig om hur mycket personalen får betala.

Jag gissar +1-3% som den vanligaste totalkostnaden för den anställde om de inte styrt in en på ännu dyrare specifika fonder via sin rångiving.