Hej på er!
Fick följande mail från Söderberg & Partners. Vet inte riktigt hur jag skall ställa mig till det så jag tänkte fråga er som har mer koll när det gäller både löneväxling och S&P. Hur skall jag tänka här?
"ABC Kommun erbjuder medarbetare möjlighet att växla lön mot pension.
ABC Kommun tillhandahåller ett förmånligt sätt för dig som anställd att spara till din pension. Det kallas löneväxling och innebär att du placerar en del av din lön i en tjänstepension före
skatteavdraget. Eftersom ABC Kommun har samarbete med pensionsrådgivaren Söderberg & Partners, har du möjlighet att få rådgivning gällande löneväxling.
ATT TÄNKA PÅ INNAN DU LÖNEVÄXLAR:
Om din totala bruttolön (lön före skatt) är lägre än 572 976 kronor per år (47 748 kr/mån för 2022) reduceras den allmänna pensionen om du byter lön mot pensionspremier.
SKATTEN SKJUTS UPP
Ytterligare en fördel med löneväxling är att du inte betalar inkomstskatt på sparbeloppet förrän du tar ut det som pension.
DIN KOLLEKTIVAVTALADE PENSION PÅVERKAS INTE
Du omfattas av tjänstepensionsavtalet KAP-KL. Det löneavstående som du gör påverkar inte det framtida intjänandet av den kollektivavtalade pensionen.
VALMÖJLIGHET
ABC Kommun har upphandlat två alternativa förvaltningar av pensionsmedlen med mycket konkurrenskraftiga avgiftsvillkor.
Valbara bolag traditionell försäkring:
Folksam
Länsförsäkringar
SEB
Skandia
SPP
Valbara bolag fondförsäkring:
Futur Pension
Folksam
Länsförsäkringar
Movestic
Nordnet (även depåförsäkring)
SEB
Skandia
SPP
Swedbank
TRADITIONELL FÖRSÄKRING MED GARANTERAD RÄNTA
I en traditionell försäkring med garanterad ränta ansvarar försäkringsbolaget för hur dina pengar placeras. Du får en garanterad värdetillväxt på ditt pensionssparande. Blir avkastningen/återbäringen högre än den garanterade räntan kan ditt försäkringskapital växa ytterligare. Det kallas för villkorad återbäring. Den är inte garanterad utan kan både öka och minska under hela försäkringstiden.
FONDFÖRSÄKRING
Väljer du en fondförsäkring bestämmer du själv hur ditt kapital ska förvaltas. Du väljer risknivå och byter fonder när du vill. Du är inte låst till de fonder du väljer från början utan kan när som helst, utan avgift, byta fonder. Genom dina fondval styr du risknivån i din placering och genom att fördela pengar mellan flera fonder kan du sprida risken i ditt sparande. Du är inte garanterad någon avkastning utan ditt kapital kan både öka och minska i värde. Ditt pensionskapital motsvaras av värdet på dina fondandelar.
RÅDGIVNING
Du har även möjlighet att få individuell rådgivning om vad löneväxling innebär. ABC
Kommun har ett samarbete med rådgivningsföretaget Söderberg & Partners.
Önskar du bli kontaktad för individuell rådgivning eller behöver ytterligare information
vänligen kontakta XXX eller YYY på Söderberg & Partners."