Vad är era favoritkortkommandon?

På Mac så är denna trevlig som ger “paste and match style”:
⌥ Option + ↑ Shift + ⌘ Cmd + V

1 gillning

ALt + SHIFT för att byta språk på tangentbordet, t.ex. för att få in danskans ø

WIN + SHIFT + S för att göra snipping screenshots. Detta är oerhört användbart då man sen med CTRL + V kan kopiera in screenshoten direkt i en Teams chatt eller ett mail.

3 gillningar

IDDQD = god mode i Doom 1993

6 gillningar

Om man nu tvunget måste använda windows, så finns det ju endast ett giltigt val när det gäller filhanterare: Total Commander

(På ämnet kortkommandon så är i princip allt man kan göra i den möjligt att göra från tangentbordet)

Jag gillar att det enda rätta man tycks kunna göra med en dator som saknar CMD (“command”) är att skaffa sig en mjukvara som ger en command. Så klart bättre att skaffa sig en dator med hårdvarustöd för CMD så att säga, men precis som du säger är kanske ett bra val med mjuvarustöd istället om man inte kan byta hårdvaran :rofl:

With Mac, you lose control but gain command™ :slight_smile:

För att dra mitt strå till stacken, så CMD + space. Det löser allt; sökning, starta program, räkna miniräknare, you name it. Och knapparna sitter dessutom bredvid varandra så du kan trycka på dem samtidigt med ett finger.

Näst mest användbart är kanske space + space, alltså space två ggr snabt i följd, som fungerar (på en mac iaf) precis på samma sätt som på telefonen (iphone iaf). Det blir då en punkt och ett mellanslag. Perfekt när man skriver mycket text. Bara double-tap på space och så blir det en punt och ett space.

3 gillningar

Svarar mig själv

Alt 0177 ±
Alt 0248 ø
Alt 0176 °

Alt 248 ° … Det finns visst två kommandon för grader.
Alt 0216 Ø Stort diametertecken. Hmm när ska man använda vilket?

1 gillning

Här kom tråden som tillsist fick mig att skaffa ett konto!

Jag har alltid använt:
Alt 248 för °
Alt 241 för ±

Spännande att det finns flera kombinationer för samma tecken!

Annars så tycker jag att Win + shift + s för att klippa ut bilder är fantastiskt användbart.

2 gillningar

Helt rätt!

Själv använder jag en Ferris som endast har 34 tangenter, men med en väl planerad layout är det inga problem och det är i min mening mycket skönare än större tangentbord. Här är en referens på hur min layout ser ut och här ett inlägg om hur jag kom fram till den första versionen (för att det helt enkelt kändes värt att komma bort från qwerty).

2 gillningar

Har man behov av virtuella skrivbord på Windows funkar kombinationerna Ctrl + Win +

• D för att skapa ett nytt
  • F4 för att stänga nuvarande
  • Pil höger/vänster för att växla
    Syns även om man Win+Tabbar

Gillar även att från utforskaren starta en kommandoprompt från nuvarande mapp genom att skriva cmd i adressfältet. Och det omvända att skriva start . från kommandoprompt för att öppna utforskaren därifrån.

Edit: och såklart Alt + D från typ alla webbläsare (inklusive utforskaren) för att hoppa direkt till adressfältet :slightly_smiling_face:
Alt + höger/vänster för att bläddra fram och tillbaka

1 gillning

Det här tror jag är förklaringen till varför mina mail går iväg ibland utan mening​:person_shrugging: tack. Kan ju börja använda den med mening nu :+1:

1 gillning

I excel,

navigera till sista ifyllda cell i ditt aktuella område genom ctrl + piltangent. Håll dessutom inne shift för att allting ska markeras.

Ctrl + D för att fylla markering med innehåll utifrån översta raden.

Till yngre och tjatiga barn: “Nej!”

:wink:

1 gillning

Ctrl + r för samma sak, fast i sidled

1 gillning

“Hämta format knappen - dubbelklickar man på den slipper man klicka på den igen, hämtat format håller i sig :pray::astonished::astonished::astonished:

episkt !!

3 gillningar

SHIFT + valfri bokstav så blir den stor! :wink:

Gillar tråden och försöker lära mig en del! (dock har jag fullt sjå med att komma ihåg min BankID kod, så sannolikheten är relativt låg att kortkommandot för grader eller något annat överhuvudtaget kommer att fastna, suck!)

3 gillningar

du har möjligen inte komandot för ohm?

Nej tyvärr.
Testa googla :slightly_smiling_face:

1 gillning

många ovan så klart men

Ctrl + D använder jag mig dagligen av när man har massa fönster öppna men vill åt desktop snabbt.
Ctrl + E använder jag ofta då jag vill in i den här datorn

Win + R och sen använder jag snabbvägar som i: eller k: eller d: för att komma till hårddiskar snabbare

alt + tab skifta mellan fönster

1 gillning

Denna är riktigt användbar!

Hej,

Tänkte att vi kan göra det enklare för varandra genom att dela med oss av våra bästa short commandos. Skriv vilket program ni använder, vilket kommando och en kort beskrivning vad kommandot gör.

Windows:
Ctrl+c —> kopierar text/bild/filer
Ctrl+v —> klistrar in text/bild/filer
Ctrl + Windows knappen + d —> skapar ett virtuellt skrivbord
Ctrl + Windows knappen + tab —> visar vy över virtuella skrivborden
Ctrl + Windows + <— eller —> —> hoppar mellan virtuella skrivborden
Windows knappen + v —> clip board, by över senast kopierat
Windows knappen + <— eller —> —> delar upp programmet på halva skärmen

Excel:

PowerPoint:

Alt+s+c+b —> starta slide show från början (obs engelsk version)

Word:

Mac:

( Går det att öppna upp så vem som helst kan lägga till här uppe istället för i kommentarerna?)

Edit från moderator: Jag slog ihop den här tråden med den här redan befintliga tråden. /Arre

1 gillning