Detta är en beskrivning optimal glidepath (vid 65 har man en fördelning of 50 procent aktier 50 procent ränta)
Vad rekommenderar ni är en bra fördelning över tiden?
Alternativt, vad är din fördelning nu och varför?
Detta är en beskrivning optimal glidepath (vid 65 har man en fördelning of 50 procent aktier 50 procent ränta)
Vad rekommenderar ni är en bra fördelning över tiden?
Alternativt, vad är din fördelning nu och varför?
Ränta är ett brett begrepp.
Räntefonder (hög volatilitet även på nedsidan) fungerar helt annorlunda än räntebärande konto (näsan “riskfritt”)
eller att äga en obligation med fast ränta till obligationens slutdatum (näsan “riskfritt”)
Räntefonder faller i värde när räntor stiger i värde, det är alltså en spekulativ produkt för den som tror räntorna kommer sjunka.
Bankkonto med ränta och obligationer är till för människor som inte vill riskera sitt startkapital, men är beredda att låna ut sina pengar till banken/staten mot ränta.
Det är mycket högre risk i räntefonder än räntebärande bankkonto, så man kan inte ange samma optimala proportion i portföljen för dem.
Det är helt olika produkter.
Svår fråga, allt beror ju på hur mycket risk man tolererar och om absolut avkastning eller riskjusterad avkastning är viktigast.
Håller med att Räntefonder har inneburit en stor risk. Speciellt detta år.
Vad blir fördelning aktier/räntekonto?
I ett avsnitt för ett par år sedan förekom en 100-årsportfölj, som skulle gått bäst de senaste 100 åren.
Den portföljen innehöll runt 24 % aktier och resten bl a guld och räntor.
Rikatillsammans portföljen har 25% aktier, 50% ränor och 25% guld.
När jag själv gjort simuleringar har jag kommit fram till att med mina strategier behöver jag ha max 40% aktier och resterande helst i riskfri ränta ex konto eller obligationer (dvs inte räntefonder) för att klara fallande trender.
Men i högkonjunktur och stigande trend ligger jag på 60% aktier.
Att bankerna inte erbjuder räntebärande fonder som fungerar som ett bankkonto, det är ett sätt för dem att sparka undan benen för småspararna som tvingas ta hög risk i dagens räntefonder.
Motsvarar min strategi, men jag gör fördelningen i lekportföljen.