Jag vill återigen understryka hur mycket jag uppskattar att ni tar er tid att svara, verkligen hedersamt och bara det i sig ger en kvalitetsstämpel på er, så stort tack 
Och jag vet själv hur lätt det är att glömma bort att vissa facktermer inte är allmänt begripliga, så har själv varit där många gånger. Så absolut inte meningen att kritisera på så sätt utan ville bara uppmärksamma att språket i sig gjorde der svårt att förstå.
Men precis som du och Jan gör ovan så får vi tillsammans hitta ett sätt att avkoda ett komplicerat ämne. Så tack än en gång!
5 gillningar
Det stämmer att jag drivit dessa frågor historiskt men har gett upp. Personligen har jag helt gått ifrån räntefonder. Anledningarna är följande:
-
Bankkonton utklassar alla räntefonder om man kollar på stabilitet kontra avkastning.
-
Den enda anledningen till att ha räntefonder istället för bankkonto är fallet långa utländska stater. Här anser inte jag marknaden vara effektiv, kolla ränta på Japan och jämför med USA. Sedan kollar du kreditvärdighet på Japan och jämför med USA. Varför har det ena landet både högre ränta och bättre kreditrisk? Därav anser jag att 30 åriga räntefonder i USA är det enda alternativet till bankkonto. Inte för att jag tror det egentligen skiljer så mycket i avkastning mot bankkonto efter skatt+avgifter+courtage+valutaväxling osv. men historiskt så har USA diversifierat bra mot aktier.
-
Har man eget boende eller investerar i fastigheter (som jag gör) så är långa räntefonder väldigt högt korrelerade med bostäder genom det enkla faktum att både fastigheter och långa räntor stiger när räntorna faller. Detta leder i sin tur till att fastigheter (direktinvestering inte aktier) har en negativ korrelation mot börsen.
-
Amortering av lån utklassar bankkonto i avkastning.
De flesta som har en större förmögenhet äger fastigheter på något sätt, antingen att bo i (villa/bostadsrätt) eller som uthyrning. Jag räknar inte aktier här utan bara direktinvesteringar. De flesta av dessa har dessutom lån. Betala av lån är i dagsläget troligtvis en högre avkastning än räntefonder. Tipset som Lysa/Opti gav att investera i räntefonder istället för att betala av lånet på huset är i mina ögon rent idiotiskt ur ett ekonomiskt perspektiv. Det kan dock finnas känslomässiga eller andra anledningar till att göra det.
Det här blir mitt sista inlägg om räntor eftersom jag helt enkelt inte längre ser någon anledning i att ha något annat än bankkonto för mina ränteinvesteringar.
6 gillningar