Ah ok. Vi köper varken pommes eller croissanter. Billigare och godare att rosta svensk potatis. Men det går givetvis att göra i airfryer också. ![]()
Man kan ersätta både fritös och ugn.
Finns massor av recept och exempel på vad man kan laga i en airfryer. Till och med baka bröd.
Sök på Youtube för att få inspiration, finns många klipp där folk går igenom 10, 15 eller 20 saker de lagar.
Man kan även installera appen från Philips där man har massor av recept.
Google Play:
App från Philips
Jag kör även köttbullar, falukorv och blodpudding i den!
men också lax, kyckling, kryddade grytbitar m.m.
De blir alla mycket mer jämt tillagade och i min smak godare.
Bättre smak plus halverad tillagningstid plus mindre lukt.
Färsk kyckling kan man inte tillaga i en air fryer. Det blir extrema mängder matos.
Vi stekte lite falukorv i den igår, det gick bra.
Det vi använder den till mest är: Att göra en mindre mängd nuggets eller pommes är den bra på, dubbelt så snabbt som i varmluftsugn.
Så fort man behöver mer än 2 portioner är vanlig varmluftsugn bättre, får plats mer där. (Vi har största Philips airfryermodellen)
Värma pizzarester använder vi den till också.
Det låter som att airfryer skulle vara bra för familjer. Jag menar då att snabblaga någon enkel barnmat medan den riktiga maten står på spisen.
Är nog så jag tänker också. För singelhushåll eller 2 pers funkar det nog bra men fler än så är nog knepigt?
Får skaffa när vi blir pensionärer och ungarna flyttat ut. ![]()
Det går hur bra som helst. Gjorde det senast igår. Inget matos alls. Har samma modell som er och använder den till marinerad kycklingfilé väldigt ofta. Ibland kycklingklubbor med. Får även plats med bra mycket mer än 2 portioner. Lagar till hela familjen.
Vi har gjort det två gånger, var tvugna att vädra med korsdrag båda gångerna. Inte alls trevligt.
Jag använder den främst för att värma upp grejer från frysen.
Det är helt enkelt väldigt snabbt, enkelt och blir perfekt varje gång.
Från att jag öppnar frysen till att pommesen är klar att äta på 12 minuter.
Väldigt smidigt för allt panerat också. Bara lägga i det, vänta, perfekt och krispigt varje gång. Ingen risk att man bränner något eller förstör paneringen när man vänder.
Det finns fryst panerad broccoli och blomkål att köpa. Så sjukt gott, snabbt och smidigt att tillaga. Väldigt gott. Mina barns favorit.
Det går förmodligen att göra det mesta med varmluftsugn men det är omständigare och tar längre tid.
En fördel till med airfryern är att allt ligger i en korg. När jag gör pommes drar jag ofta bara ut korgen och ruskar om den mitt under matlagningen för att blanda upp det. Kan även salta. Tar några sekunder och den fortsätter tillagningen automatiskt.
Skulle jag klara mig utan? Ja. Använder jag den och tycker att den var värd de få hundralappar jag spenderade? Ja
Är detta en sån pryl som i framtiden kommer vara inbyggda i dom vanliga ugnarna? Funktionen låter spännande men det tar emot att ens fundera över att bereda plats för ytterligare en maskin…
Ja, det blir oxå bra, vi rör runt halvor i lite olja och potatismjöl som vi sen airfry:ar. Bakpotatis går också bra att göra.
Fördelen är att den blir varm direkt. Ingen olja behövs.
Att dra igång ungnen och vänta till värmen är ok så är maten redan klar i airfryer.
Pomme i ugn blir ju alltid värdelöst. Pomme i fritös dryper av fett. Pomme i en airfryer blir gudomliga samtidigt som det knappt behövs något fett.
Jag antar att det hade funkat lika bra att sitta inne i ugnen och rört om.
Jag skulle dock inte köpa en då jag inte gillar “onödig” köksutrustning.
Gammal ugn? Vår blir 200 grader på 5 minuter.
Men jag kan definitivt köpa argumentet om rengöring. Att städa ugnen är jobbigt och tråkigt.
Nej inte gammal alls. Ugnen drar ändå mer än en liten airfryer totalt.
Är det vinter får man lite värme tillbaka😉
Spisen drar så mycket att inte alla plattor kan gå högt. Bra maskiner men för lite ström
Air fryern blir snarare 200 grader på 5 sekunder.
Ingen. Ät raw food very healthy👍
När ugnen är varm nog att laga mat är maten i airfryern redan halvklar. Gjorde frysta kycklingben igår. Tog 20 minuter. Inget fett tillagt, använder “bunken” så disken blir enbart en teflon bunke. Motsvarande i ugn hade tagit dubbla tiden och dubbla energikostnaden. Brukar tillaga varma mackor med skinka o ost. Tar 7 minuter att få dom krispiga. Chicken nuggets eller chillicheese går på 15 min respektive 7 min. Egna Potatisklyftor blir färdiga på 20 min. Frysta pommes går också på 20 min Det kanske funkar lika bra i vanliga ugnen men jag vill inte betala extra för elen som den vanliga stora ugnen tar, dessutom görs de flesta rätterna på halva eller en trekvarts del av tiden. Uppvärmingstiden är på en minut till 200 grader. En stek eller hel kyckling går på halva tiden. Frysta fiskpinnar eller panerade fisk/kyckling saker går även dom på halva tiden.
Phillips xxl. Bunken rymmer 1,4 liter.
Jag brukar köra helt utan olja.
Dry rub funkar konstigt nog mycket bättre än grilloljor. Men vill man få kryddorna att sitta kvar på potatisen eller kycklingen, så hjälper en tesked olja.
Vanlig ugn är bara obekvämt efter att man kört en airfryer ett tag. Fritera i olja känns flottigt och onyttigt. Rekommenderar varmt en airfryer, oavsett vilken uppsättning folk redan har i hemmet.
Den har ersatt ugnen här i mycket. Är inte mycket för fritös så allt från lax till pommes åker in i Airfryen och det går åt betydligt mindre energi än att värma upp en stor ugn (om du inte har gasugn förstås)
Lax är min favorit, blir otroligt saftigt i en sådan liten “låda” jämfört med stor ugn (Har varmluftsugn)
Tycker också att pommes blir gott (Brukar köpa “lyx” pommes på ICA “premium fries” som blir gudomligt goda och frasiga i en air fryer utan olja)
För att det inte är bra att äta massa flott/fett har flera bekanta som gått på lchf och dom har fått en stroke, så då är airfryer ett bättre alternativ till att äta mindre fett.