Vad är RikaTillsammans-filosofin för dig?

Som ett tillägg till alla kloka ord ovan, så skulle jag även pitcha in att det finns en sådan stor mängd kunskapsmassa inom RT att den borde få en mer internationell prägel och spridning. Mycket är universell kunskap oavsett var man befinner sig på detta klot.

Ett exempel: Ett antal av mina (stenrika) bekanta borde definitivt slänga ett öga på vad som finns inom RT för att t ex minimera alla deras risiga investeringar/placeringar/spekulationer. Men de kan inte svenska och orkar definitivt inte köra Google translate. Bara ytterligare en idé bland många…:upside_down_face:

Edit: kanske ett dåligt/provocerande exempel, men andemeningen är att RT är så pass bra att den förtjänar en större spridning oavsett vad man befinner sig i livet (och plats) :clap:

Ps. Om ngn skulle få för sig att jag tillhör ovan nämnd kategori så är det felaktigt. De ”bekanta” jag pratar om känner jag via gemensamma fritidsintressen och via företagsvärlden i stort. ”Stenrik” är för mig en förmögenhet kring 100 m och över. Men det är bara min egen definition.
Ds.

3 gillningar

Skulle sammanfatta det väldigt kort och konsist:

Alla kan bli rika, det tar bara tid.

1 gillning

Nja, det är nog att gå till överdrift. Men åtminstone majoriteten som hänger på detta forum :grin:

Jag tycker forumet är allmänbildande/utvecklande i stort som smått, högt som lågt, brett som smalt, mycket kunskap samlat på ett och samma ställe.

2 gillningar

Min bild har alltid varit på spåret att hjälpa andra med privatekonomin. Sen har det bästa för mig varit att man fått vara med och utvecklas och utforska tillsammans som jag tidigare nämnt.

Det är många som nämner att Storskogen och liknande inte är RikaTillsammans vilket jag motsätter mig. Hade det inte varit för utforskandet så hade jag nog tröttnat på RT och sökt mig vidare. Sen var jag inte med på resan ekonomiskt men jag fick ändå ta del av lärdomarna eller vad man ska säga. Stöttandet och delandet av era tankar under kriser hade troligen kunnat vara något som jag missat utan den variation och utveckling som RT haft vilket har betytt mycket för mig.

Jag vill ha med både det “ekonomiska Excelandet” och det psykologiska runt ekonomi/pengar likt Die with zero m.fl.

3 gillningar
  1. Hjälpa gemene man att ta tag i sin ekonomi och börja spara. Väldigt svårt att slå index över tid, så gör ekonomin så enkel som möjligt och spara i indexfonder långsiktigt.
  2. Den är inte: Hur blir man rik fort? hur får man så stor avkastnings som möjligt?
  3. Rikatillsammans :slight_smile:

@janbolmeson något jag däremot saknar både i forumet och i podden (detta kanske jag är ensam om), är pepp och tips hur man kan nå långt. Ramit Sethi är bättre på det, vissa andra är bättre på det. Jag vill inte leva helt normalt svensson när jag är något äldre och det står jag för. Jag gör gärna avkall på vissa saker för att njuta mer av andra saker. Jag tycker det har nämnts lite väl mkt det sista om att man inte ska spara för mkt, “även om du sparar i indexfonder kommer inte detta göra dig rikast på gatan eller i kommunen”. Ni tar ner förväntningarna och diskuterar vad som är viktigt i livet, jag fattar det! och det är bra! men jag tror det kan slå lite fel ibland då ni redan är ekonomiskt oberoende i dag (gissar jag) och ni har redan har nått målet get rich, och nu verkar ni tänka mkt kring stay rich. Glöm dock inte bort att många är i fasen get rich och peppa dessa till att göra bättre. Jag som är i fasen att vilja bli ekonomiskt oberoende skulle gärna vilja ha lite mer pepp kring att nå detta. Ibland kan forumet och podden bli lite mellanmjölk ibland för mig.

1 gillning

För mig summerar jag det till medvetenhet. Med det menar jag, att alla kan ha olika synpunkter, men det diskuteras och delas erfarenheter, synpunkter, olika synsätt, som bidrar till att jag som läsare kan se flera olika möjligheter på samma fråga/svar. En medvetenhet kring många olika kategorier, inte bara ur ekonomisk synpunkt men också andra tänkvärda synpunkter kring livet i stort, till mer specifika situationer som kan uppstå från olika omständigheter. Det breddar helt enkelt mitt synsätt.

Detta hoppas jag att det gör för många, om man har ett öppet sinne.

Men till själva frågan i övrigt. En långsiktig, enkel strategi som majoriteten ska kunna följa, för att få pengarna att växa. nybörjare eller inte nybörjare spelar ingen roll.

2 gillningar

Filosofin tycker jag är ”äg allt” och ”var generös mot dig själv”, typ.

1. Forskningsbaserad, transparent, hjälpsam och ärlig.
  2. Den är INTE det som försiggår i den här tråden. Jag är chockad över girigheten och missunnsamheten som visar sitt oönskade anlete. Noterbart att den gamla sanningen gäller än. Mer pengar gör dig inte lycklig, det är vad du använder dem som du redan har till som gör dig lycklig.

https://rikatillsammans.se/forum/t/prisbasbelopp-for-2024-57300kr-brytpunkten-hojs-inte/59765

Passar på trean.

Edit//
Tror nog att det skulle gå att göra ett avsnitt på vad som händer med människors psyke och mentala hälsa i dem olika faserna när kapitalet ökar.

4 gillningar