I vilket avseende kan ett betalt inlägg strida mot vetenskapen?
Det behöver inte vara så, men det jag syftar på är att till exempel rekommendera eller framhålla alternativ som strider mot bättre vetande i syfte att kunna ta emot fler av den typen av samarbeten och i förlängningen på så sätt kunna säkra mera betalning. Som fonder med hög förvaltningsavgift eller aktiv förvaltning som över tid inte slår tex en global indexfond till låg förvaltningskostnad. Det skulle enligt min åsikt urholka trovärdigheten.
Det behöver det ju inte alls göra, beroende på investeringsfilosofi. Alla kör inte buy and hold och man brukar ju även prata om “lekhinken” där man som exempel skulle kunna syssla med fondbytarstrategier utan hänsyn till fonders avgifter (de är sällan relevanta då) eller att man går in i högriskaktier som Storskogen etc. Det viktiga är väl att man är tydlig med riskerna, att man bör begränsa det till en mindre del (“lekhink” eller på annat sätt) etc.
Som jag skrev, det behöver inte vara så, och man kan såklart ha olika strategier. Men jag tycker man är inne på etiskt tveksamma områden om jag som lyssnare/tittare får känslan av att det finns ett egenintresse drivet av ekonomiska motiv som gör att man frångår sina ordinarie forskningsbaserade ståndpunkter.
Tänker att då “lekhinken” verkar ingå i “filosofin” så kan man ju tipsa om och resonera kring alla möjliga typer av investeringar som skulle kunna platsa där, med tillhörande varningar. Skulle man bara prata om indexfonder och Lysa så kommer detta att självdö när allt bara handlar om upprepningar.
Lekhinken är en distraktionsmetod—den kostar pengar, men målet med den är att man ska glömma resten av portföljen och inte sabba den också med sitt petande.
Personligen så är mitt behov att “leka av mig” inom ramen för min egen ekonomi mycket litet. Jag är här för att påminna mig själv om hur härligt det är att se färgen långsamt torka under tiden som jag tränar min ekonomiska maratonmuskel. Långsiktighet är the name of my game.
-
En tro på att alla kan få en bra privatekonomi genom att följa en sund allokering av pengar utifrån ens livssituation samt att investera på ett förnuftigt sätt som ökar den riskjusterade avkastningen.
-
Onödigt risktagande med pengar där du investerar pengar du kan behöva som buffert eller investerar i riskfyllda tillgångar som ger mer ont i magen än klirr i kassan.
-
Trygg privatekonomi.
Jag tror du har en poäng kring indexfonder. Det är inte så sexigt med fondrobot som enda vapnet. Det skulle finnas en poäng med att ge folk alternativ. Även om fondrobot eller en global aktieindexfond är bäst för majoriteten så skulle det kunna finnas alternativ som fortfarande inte gör allt för stora avsteg från aktieindextänket.
En variant är att ha en egen fondportfölj med aktieindexfonder där du tiltar mot valfri fondkategori med en mindre del.
En annan variant är momentum fast där 60 procent utgör en statisk aktieindexplacering medan 40 procent är aktiva val som utvärderas och byts ut löpande. Strategin kallas core/satellite.
Folk gillar ju att pilla. Det går att göra det på ett ansvarsfullt sätt.
En stor del av filosofin är ju att fokusera på annat.
Gör investerandet så enkelt som möjligt (robot/indexfonder). Gör sedan något annat.
Behöver inte hålla på att erbjuda massa investeringsalternativ eftersom man inte ska hålla på och pilla med det.
RT filosofin hjälper till att medvetet välja bort livsval som beskrivs i nedan video. Under en livsförändring till det sämre ta sitt sparade kapital och lägga allt på kryptotillgångar är antitesen till RTs tes.
Fick mig att tänka på:
Långsiktiga investeringar är förvånansvärt ofta kortsiktiga investeringar som gått fel.
Från artikeln:
Raset har även påverkat Vanja, som uppskattar att hennes investeringar har tappat rejält.
Räkna på istället för att uppskatta
Lite med tanke på my personal rant runt RT strategi i “värderingskonflikt”-tråden, skulle jag (vilja) se den på följande viset:
- Sund privatekonomi genom långsiktigt sparande i rimligt prissatta och lättförståeliga instrument som finns på allmänna och breda marknader och som levererar naturlig avkastning
- Spekulativa instrument, komplicerade och svårbegripliga produkter, alternativa investeringar, trading, modefenomen, önsketänkande
- RikaTillsammans - enkelt, undersökt men inspirerande sparande
RT- filosofi: ekonomiskt vett- lätt som en plätt
(som även min ekonomisk rel ointresserade 18-åring kunde ta till sig och börja spara i indexfonder)
Inte: lova Guld och gröna skogar
(Sen är forumet fantastiskt!)
Jepp, den enkla finnens tolkning om detta:
- inga mera rekommendationer om guld som investering eller om enskilda aktier såsom Storskogen
- RikaTillsammans vänder man sig till i läget då man lyckats spara ihop pengar via lön, företagande, arv eller liknande och man sitter och har ångest över hur man ska investera pengarna utan att begå alla nybörjarmisstag. Man vet att det inte fungerar att ha alla besparingarna på bankkonto på grund av de negativa realräntorna, men man är också smärtsamt medveten om svängningarna på börsen som mer eller mindre kan utradera kapitalet. RikaTillsammans angriper detta problem på ett rationellt sätt, baserat på vetenskap, utan att för den skull ignorera de känslomässiga aspekterna av att investera. Er transparens när det gäller upplevelser av investeringar är värdefull att få ta del av. Det är mycket givande när ni går igenom och kommenterar böcker eller forskningsresultat inom området. Balans mellan olika tillgångsslag, ett medvetet mellanting mellan fondrobot och hedgefond, så att man kan vara med uppåt, utan att hamna i ekonomisk knipa vid nedgång. Nån avstickare då och då med inblickar i hur man kan resonera kring bilköp eller bostadsköp kan vara intressant eftersom det påverkar livskvalitet och det privata sparandet i så hög grad.
- RikaTillsammans är inte enskilda aktietips eller bolagsanalyser, det håller andra på med. Jag tycker inte heller det ska vara fokus på hur man sparar pengar, driver företag eller blir rik genom nätverkande, det är ändå så individuellt.
- RikaTillsammans är folkbildning. Det vänder sig till den breda massan och gör finansvärlden tillgänglig för alla på ett enkelt, ärligt, och upplysande sätt. (Dessutom är det roligt och underhållande eftersom man i så hög grad kan identifiera sig med er, tack för att ni delar med er.)
Privatekonomisk bildning för olika faser av livet, för de olika individer vi är, så enkelt, bra & billigt som möjligt och alltid evidensbaserat.
För mig är och bör RT vara:
- Inte en del av finansindustriella komplexet. Oberoende och transparent.
- Huvud principen är att köpa hela höstacken - fondrobot eller egen indexfond portfölj
- Inte utesluta investeringar som kan fylla en funktion beroende på individ, syfte och situation som en definierad del av ens portfölj(er). Tex långa/korta räntefonder för lägre risk närmare pension, fysiskt guld, investerings fastigheter, och andra alternativa investeringar som ”makes sense” för olika personer.
- Utesluta investeringar som är rent ut sagt dåliga eller farliga. Undersöka och informera om detta.
- Allmäna privatekonomiska råd om tex bra tjänster och produkter som hjälper eller sparar pengar åt folk
Så tänker jag
Hej alla!
För mig som longtime-lurker men nu registrerad på forumet och kanske mer nyfiken på Patreon än tidigare så ska jag avge mina funderingar.
-
Jag njuter av att ni fortsätter mala på med att göra reklam för avsnitt 99 och prata om globala indexfonder, månadssparande och riskfördelning.
-
Boktipsen och djupanalyser av böcker är ju så inspirerande. Jag har själv läst några böcker men att få ytterligare dimensioner är jättebra. Likaså att ni läser om böcker flera år senare för att se om ni värderar på samma sätt som tidigare, eller vad som skiftar.
-
Då jag har oerhört stor igenkänningsfaktor med hur @janbolmeson värderar tid/arbete/familj och hur ni resonerar kring det tillsammans med andra personer, främst Caspian tycker jag är värdefullt. Mycket inspirerande med er öppenhet och ärlighet.
-
Jag fattar att RT utvecklas och förändras hela tiden och utmaningarna det för med sig. Det jag tänker på är väl att ni kanske ska sänka tempot på RT och förflytta er än mer till Patreon. Allt handlar om innehåll och att ta betalt för det.
Lycka till!
Önskar Longtime-Lurker
Det som fick mig att ta till mig bloggen och podden är att alla problem kan lösas från två håll. Som exempel att bli rik.
För det går att spara sig till mer pengar men risken är att man blir snål både mot sig själv andra. Här har de varit mycket duktiga på att ta fram att man ska snåla på sådant som inte ger något men fläska på med annat som ger engeri eller lycka. Stor förändring mig att börja tänka så.
Det andra att jobba på inkomsten men inte behöva jobba sig till en tidig grav. Samt att det går att tjäna pengar på mycket bara man blir jävligt bra på något.
Sedan är index sakerna mera att förvalta det man har och inte något man ska gå tänka för mycket på.
Summering så tar jag med mig ett nytt tänk runt pengar och ekonomi att det måste vara till för ens egenskull och inte att pengar har något egenvärde eller vilja.
Ps är dyslektiker så alla stavfel mm får ses som krydda.