Rimligt att lägga beror hur mycket man nyttjar boendet och övriga utgifter. Men översätter man det i arbetstid som läggs på boendet så är väl max 25-30% inte så tokigt.
Vi ligger på cirka 40% med lån, avgift, el mm.
Det är dock ett boende för mycket lång tid och bra för oss som barnfamilj. Vi får betala så mycket eftersom vi har genomsnittlig inkomst och vill bo i hus/parhus vilket är helt okej
Har en förhoppning om att på 10 års sikt sänka andelen som boendet kostar markant. Någonstans få kan vi öka inkomsterna med uttag från portföljen.
Andelen man kan lägga varierar nog ganska så mycket beroende på föräldraledighet osv men tänker nog också att under 20 % är ett bra riktmärke med en genomsnittlig ränta, renoveringar över tid och snittinkomst. Ambitionsnivån här precis som alla andra utgifter möjliggör ju ev större eller mindre sparkvot. Vi har medvetet lånat mindre än vi skulle kunnat och gör mycket i vårt tycke kostnadseffektiva renoveringar vilket gjort att vi i år ligger på 7000 i kostnad för boende utan amortering. Detta är 11% av lönen vilket känns mycket bra. Kommer troligen öka lite nästa år med dyrare el och ränta tyvärr. Får försöka höja lönen ordentligt haha
Jag har levt med devisen att 1/4-del dvs 25% av hushållets gemensamma nettolön när båda två skulle bli atbetslösa och leva på detta under 300 A-kassa dagar utan inkomstförsäkring är maximal boendekostnad inkl ränta, amortering, sopor, el, vädsamfällighetskostnad, m m.
1/4-del dvs 25% mat & hushållskostnad,
1/4-del dvs 25% övriga kostnader ex.vis. kläder, skor, nöjen, m.m.
1/4-del dvs 25% sparas som buffert uppdelat på värdepapper, sparkonto, m.m. m.m.
Fungerade ypperligt
Idag är jag ensamstående o skild, har jag som mål att maximera min boendekostnad till 40% av nettolön vilket inkluderar elkostnadsökning på 400%. Ökat min amortering från 1800:-/månad till 5000:-/månad t.om 1 mars 2024
Har idag en belåningsgrad 60% av inköpspris ( inkl. den värdesänkning som skett 2022,)
Därefter?
Idag vet man knappt vad framtida boendekostnad kommer att hamns på.
Tror inte räntekostnad är bekymret även om den fördubblas
Tror energikostnader är den största faran framledes
Bor idag i brf förening from 2017, la fram ett förslag till årsstämman inkl. Investeringskostnade, drift och underhåll 2019 och 2020 att investera i framtida energigivare som ska göra föreningen 100% självförsörjande inom 5 års period och på 10 års sikt 130% av framtida energikostnader
Båda gånger avslogs föreslaget på årsstämman efter inrådan av styrelsrn för brf
I somras fick jag förfrågan att ta fram ny kostnadsbild till styrelsen,
Många medlemmar (speciellt de som sagt nej på tidigare årsstämma) vill detsamma pga den världsbild vi har idag
Nog klokt men svårt för två medelinkomsttagare som får ut 55k i månaden att köpa något. 1,65 miljoner får man inte mycket till bostad för en familj för i sthlm….
Jag skulle säga 50% för boende kostnader… De inkluderar bolåne ränta å amortering samt driftkostnader för boendet… Då finns de marginaler åt olika håll…
Håller med om ca 25 % på boendet. Men 50 % sparande är sannerligen inte rimligt för alla. Jag är jättenöjd de månader jag sparar 20 %. (Storstadshushåll med bara en deltidsinkomst…)
Men häftigt och inspirerande om du kan hålla den nivån!