Jag önskar tips om vad som är rimligt att begära i lön, det är fortfarande detaljer som är luddigt… därav förfrågan om tips, allt är av intresse.
Företaget och bakgrund:
Det är ett mindre företag (ca 21 miljoner i omsättning) som är verksam inom flera olika branscher (bygg, städ, anläggning mfl) och arbetar fortfarande väldigt analogt. Det saknas strukturer och interna processer för det mesta, företaget blöder både pengar och tid.
Jag genomförde min praktik där jag jobbade mestadels mot att lägga anbud mot offentliga uppdrag och tog fram interna verktyg för att underlätta det vardagliga arbetet. Företaget fick även ta del av den rapport jag skrev med förbättringsområden och reflektioner.
Jag kommer till sommaren bli färdig med min utbildning som “strategisk inköpare” och VDn har varit väldigt öppen med att han vill anställa mig, däremot är arbetsroll och arbetsuppgifter oklart. Han vill erbjuda mig en “hög position” där vi kan lära och utveckla verksamheten tillsammans, samtidigt som han vill att jag ska fortsätta med lägga anbud. Är rätt inställd på att jag kommer få jobba med “allt”
Tyvärr har jag inte mer än så att “erbjuda” som underlag..
Har du en utbildning? Finns det snittlöner eller rekommendationer?
Går ju att satsa på att trycka upp lönen i början vilket jag tror kan va svårt, du kan ju istället säga att du vill ha en saftig löneökning mot att du når vissa mål och att du går in på en standard lön? Låter som du ska ha mycket ansvar, hade nog pratat en del om lönen framåt mer än ingångslönen.
Detta är ett jättebra tips. När jag har varit osäker på hur min roll definieras och vad jag skall leta på i lönedatabasen så har jag ringt. De som sitter på rådgivningen är oftast väldigt duktiga på att sålla fram rätt info och hur du skall tänka.
Som du beskriver det så verkar det som att han vill ha dig inågon slags ledningsposition, eller i alla fall i en affärsutvecklande roll. Det kommer vara viktigt att spika ner en ordentlig rollbeskrivning så att det inte blir några missförstånd etc. Det kommer även hjälpa vid framtida lönesamtal och utveckningssamtal etc.
Och hur känner du för det? Det du beskriver är stora utmaningar och troligen inte 8-5…
Hur gammal är du
Vilken bakgrund har du
Hur ser du på balansen arbete/fritid
Vilka är dina alternativ
Lönen bör förhandlas utifrån värdet du skapar för företaget. Våga vara “dyr”. Gå med i facket och be om deras lönestatistik, det kommer du kunna tjäna mkt på, utöver legal hjälp etc som man sällan tro sig någonsin behöva förrns det är för sent.
Var noga med en titel och beskrivning. “Göra allt” låter som en administratör som ska ge stor nytta utan att få betalt för det.
Men det kanske är en fantastisk möjlighet att få jobba med det du brinner för, ett tag, och sedan ha dokumenterad erfarenhet när du går vidare till en mer renodlad tjänst. Men då ska du ha jobbat med det också, annars är det inte ett steg uppåt du kommer ta.
Eftersom du inte är utbildad i förändringsledning kommer du nog anses outbildad och okvalificerad i andras ögon om du söker ett sådant jobb senare, om du inte haft det som roll tidigare.
Jag gissar bara utifrån det du skrivit och egen erfarenhet, det behöver inte stämma för dig.
De har hade inga definierade rollbeskrivningar när jag va där senast, det va en skulle ta fram det men han fick gå under tiden jag hade min praktik där..
Jag är lite kluven… Utmaningen kan bli kul, samtidigt kommer jag vara väldigt rak i min kommunikation om vad jag tycker, samtidigt finns det väldigt stor potential att hämta här i av lärdom, erfarenhet och portfolio.
Jag är 35 med fru och 8 månaders bäbis som ska skolas in lagom till sommarn.. Så något dygnet runt arbete är inte möjligt för min del.. iaf till en början.
Att få möjligheten att göra allt kommer göra din kompetens bred. Det är värt väldigt mkt. Få en värdig ingångslön sen gör dig värd mycket genom dina resultat. Man vill inte komma in alltför dyr heller om man sen inte kan backa upp det med värde för företaget. Då blir det snabbt tråkigt. Jag tror du kan få en riktigt bra lönekurva om du får en väldigt viktig och bred roll och de vill satsa på dig över tid.
Jag vet folk som har kollat löner anonymt via ratsit på liknande tjänster som den tjänst de själva har för att veta var man ska ligga. Dock ska sägas att en sådan uppgift sällan är helt rimlig då den innefattar förmåner och annat som kanske inte är lön.
Hördu @Lejan, är det så smart att du har lagt upp dig själv med namn och bild här när det första dina potentiella arbetsgivare kommer att göra är att googla dig och sannolikt få upp denna tråd?
Hur de ska kunna erbjuda en “hög position” i ett bolag med 21msek i omsättning förstår jag inte riktigt. Det kan väl inte vara mer än några enstaka tjänstemän totalt. Det är nog snarare som du själv skriver att du och övriga blir lite allt-i-allo, högt och lågt, det behöver dock inte vara något fel med det.
Jäklar vad den här tråden fylldes av svar som osar kamrersmentalitet på nivån Leif Pagrotsky.
Förstår jag dig rätt så är det ett mindre och olönsamt bolag som utför tjänster med en lean och outvecklad back desk och majoriteten av de anställda ute i fält.
Din roll låter som att du blir anställd som entreprenör med lite mer kompetens där nuvarande VD har luckor.
Det du ska ha med dig är att du iom detta skjuter ut dig ur big corp-världen där det av någon anledning ses som mer relevant att du har suttit dag in och ut i samma själsdödande system och bevakat lagersaldo för lerkrukor innan du får ta nästa kliv på karriärstegen.
Snarare bygger du en profil för entreprenöriella roller som kommer passa mindre företag och startups. Är det din vibe så låter det klockrent.
Lönemässigt om bolaget blöder pengar så hade jag tagit det lite lugnt i ingångsläget. Var transparent med bolaget och säg att du förstår deras läge - men att du är säker på att du kommer kunna leverera värde och vill omförhandla när ni vänt skutan.
Sen köttar du på ett år, Claude Codear ihop lösningar som streamlinear sales pipeline och beläggningsplanering på ett sätt som är trollkraft för någon utan kompetensen. Hjälp alla och gör dig själv oumbärlig - lär ut en del men kom ihåg att gatekeepa vissa delar också. Plötsligt är du spindeln i ditt egetbyggda nät och idén att hitta någon annan kommer kännas rätt seg när du lägger ett högre löneanspråk på bordet år 2.