Nytt jobberbjudande bra eller dåligt?

Hej allesammans, jag skapade en ny profil då jag inte vill avslöja varken vem jag är eller de arbetsgivare jag jobbar hos eller kommer kanske jobba för så småningom.

Jag arbetar idag som CSM på ett stort saas-bolag och har jobbat där i ca 7 år. Nu har min gamla arbetsgivare hört av sig och vill anställa mig igen, rollen jag hade där innan var som KAM och rollen nu är som affärsutvecklare.

Rollen som CSM är helt okej, lagom med arbetsbelastning, jag lägger upp mina dagar helt och hållet själv och så länge jag sköter mina uppgifter så är det ingen som letar efter en, jag kan komma och gå lite som jag vill.

Den nya tjänsten kommer innebära en del resor, många av kundmötena kommer vara på kvällstid men även några på helger. Bortsett från detta så är jag självgående från dag 1 på mitt nygamla jobb, därav erbjudandet från chefen från första början.

Jag tjänar idag 38000kr/mån och har nu blivit erbjuden 45000kr + provision och en förmånsbil.

Provisionen är svår att räkna på men det finns potential på ca 500.000kr utspritt över en 5 årsperiod och detta på bara befintlig kundstock.

När jag räknar och lägger upp allt framför mig så tycker jag grundlönen är för lite, det är ca 2500kr netto mer än vad jag har idag eftersom jag måste skatta för förmånsbil på ca 2500kr/mån.

Är lönehöjningen för liten för att byta eller bör jag förhandla till mig en högre grundlön?

Förmånsvärdet är ju heller inte pensionsgrundande, går jag miste om för mycket pengar som annars skulle avsättas till pensionen?

2 gillningar

Vad är “CSM” och “KAM”?

4 gillningar

CSM är rollen på mitt nuvarande jobb, det står för Customer success manager och KAM står för Key account manager.

Förmånsbil är nästan aldrig en förmån. Den utgår ifrån att du skulle köpa motsvarande ofta ny bil och lockar med högt nybilspris men dag 2 den används är den begagnad och har inte alls samma värde som ”förmånen”. Ett tips är att se om du kan byta den mot en månads + milersättning och om möjligt använda en bättre begagnat med låg milkostnad för resor. Det är egentligen enda sättet att få förmånen att bli förmånlig.

Har ingen sympunkt på ersättningen i övrigt.

5 gillningar

Jag kanske är bakom flötet men vad fan är en “customer success manager”? Är det verkligen en etablerad yrkesbeskrivning? Varje chef på ett företag borde väl vara intresserad av att ens kunder är framgångsrika?

6 gillningar

först varför slutade du hos din tidigare arbetsgivare?

1 gillning

Hm, du blir erbjuden rollen som nyckelkundsansvarig på ett stort SaaS-/mjukvarubolag med +10 års erfarenhet. Deras erbjudande låter mer som att de anställer en junior kundansvarig direkt från högskolan.

Din fastlön borde ligga någonstans runt det dubbla och den rörliga delen låter mer som något du borde ha per år och inte över en femårsperiod.

6 gillningar

Är 38 000 brutto/netto?

Jo men säljaren drar ju vidare och någon måste se till att kunden fortsatt är nöjd och använder det hen köpt. Vanlig roll hos mjukvarubolag sedan minst tio år.

1 gillning

Jag var nog otydlig här. Rollen idag som csm är på ett stort saas bolag och nya jobberbjudandet är på ett litet lokalt it-bolag

2 gillningar

38000 som jag har idag och 45000 som är det nya förslaget är brutto

1 gillning

Missnöjd med lönen, arbetsuppgifterna är inte särskilt motiverande längre och det finns i princip ingen chans att göra något annat på bolaget.

1 gillning

Byt tjänst och bolag. Låter som du är mellan 30-40. Ut på marknaden och jaga.

2 gillningar

Customer support alltså?

Inte direkt, det brukar vara två olika organisationer. Flera jag känner som är CSM har varit säljare men tröttnat på att behöva sälja för x kr per kvartal. Så man har möten med kunden och peppar kunden att jobba med produkten. Coacha kunden i att internt visa vilket värde man får ut av produkten. Kanske hjälpa till om något supportärende behlver eskaleras.

2 gillningar

Exakt så, du beskriver även ganska bra varför jag blev csm mot säljare som jag var innan. :slight_smile:

1 gillning

Det här känns ju som anledning nog att nappa på det nya erbjudandet?

Om än jag tycker du ska begära en något högre grundlön, den provisionsbaserade lönen till trots.

Under förutsättning att du tror att arbetsbeskrivningen (externa möten, resdagar, o.s.v.) är något som passar dig förstås.

3 gillningar

Tycker du räknar lite fel, det är ju ca 7000/månad mer i bruttolön, sen ”får” du en bil. Har du redan bil idag är det ju bara att sälja den och så har du bara förmånsbilen att betala för. Har du ingen bil och inget behov av den, då är det ju ingen ”förmån” att ha en förmånsbil, men antar att den krävs i jobbet och då är en förmånsbil alltid att fördra jämfört med att köra privat mot ersättning. Bilar kostar …
Man skall nog inte byta jobb för lönen, man skall ju helst gå till något bättre, inte bara högre lön (arbetsuppgifterna är väl det som avgör om man trivs på en arbetsplats eller inte).

1 gillning

Utöver andras tankar om lönen så tycker jag man ska fundera över värdet man får i sitt CV från den nya tjänsten.

Är du KAM på ett litet bolag till en låg lön i ett par år, vad är det värt när du söker samma tjänst i ett större bolag?

Kan du med ett par års arbete till en ändå rätt ok lön landa ett jobb med kanske 10-20k mer i lön på ett större företag?

Jag fick chansen att byta tjänst inom mitt företag, tjänsten jag tog är till stora delar inte vad jag vill göra framöver men den erfarenhet jag får från övriga delar kan komma att betyda väldigt mycket för min framtida karriär.

Det är svårt att värdera idag vad man kan få imorgon

2 gillningar

Håller med om detta.
Vad är snittlönen rollen i branschen?
Bor du i storstad?
Varför hörde ditt gamla bolag av sig? Slutade nuvarande affärsutvecklare ? Vad tjänade h*n.