Sambon åkte på gnissel om sin prestation i ett säljyrke. Vid uppföljningsmöte kom det på tal om specifika mål som skulle nås. Sambon tog bland annat upp vad som händer vid sjukdom, varpå svaret blev att man får väl revidera planen men att “det förväntas att man fortsatt ringer sina kunder när man inte kan besöka dem, trots att man är sjuk. att det är en bransch det inte finns tid till sjukdom i” samt att man måste behandla sin anställning som om man vore ägare av företaget.
För mig, som alltid har haft bra chefer rimmar det illa. Men är detta en överreaktion? Sambon är givetvis förtvivlad och livrädd över arbetssituationen och marknadsläget just nu.
Stort tack för bekräftelsen. Känns som en vettig anledning till att söka sig till löpa linan ut med utvecklingsplanen medan nytt jobb söks. Det är ganska tydligt att detta inte är ett passande företag och arbete för sambon. Vi får hoppas att det inte kladdar ner CVt alldeles för mycket med en kortare anställning.
Det beror väl på lönen osv. Jag jobbar minst 50 timmar i veckan och har inte en enda sjukdag på tjugo år (har så klart haft influensa flera gånger men då pumpar jag in Ipren, Alvedon och nässpray och jobbar hemifrån). Men då tjänar jag 400k plus. Skulle inte göra det för en knegarlön.
Tack för det, fantastiskt att få det bekräftat här. Situationen är ny för oss båda och det är lite svårt att samla tankarna och veta vart man ska ta vägen just nu.
Hon bör absolut sök annat jobb. En bra chef stöttar sina anställda. Det finns massa studier som visar att folk presterar bättre när de är trygga. Hon kommer må mycket bättre och utvecklas i sin roll på en annan arbetsplats.
Om detta är ett amerikanskt bolag så är “PIP” (personal improvement plan) kod för att arbetsgivaren anser att man ska söka sig vidare. Syftet med en PIP är aldrig att personen ska stanna kvar.
Jag tycker att det är värre för CVt att vara kvar länge om man redan tidigt inser att det inte är ett bra ställe, eller att man inte passar in där. Inte bara för CVt heller. Man kan ta skada av att vara på fel ställe. Då är det bättre att byta snabbt.
Skulle säga att det beror lite på. Man ringer sina kunder och säkerställer att resurser finns för att stötta dem i pågående affärer eller projekt. Och jag skulle vilja påstå att det är en stor skillnad mellan säljare jobben. Om jag sitter i ett kontorslandskap och skall ringa på listor som är “mina” kunder eller om man har en roll som AM/KAM där man förvaltar och utvecklar sina kunder med viss nykundsbearbetning utöver.
De flesta bolag vill att man som AM/KAM bygger upp sin portfölj under det/de första åren, och skapar en stabil bas att stå på. Vissa tilldelar kunder och har en hunter / farmer struktur.
Så den stora frågan är vilken typ av roll din sambo har, vad denna förväntas åstadkomma och om din sambo når upp till dessa mål eller trendar mot dem?
Om hjulen bara spinner efter ett år i rollen så bör bolaget se över vilka stöd och insatser som din sambo behöver, alternativt se om dom kan omplacera till en roll som funkar för båda. Sälj är lite kallt, det är i slutet på dagen en kostnad för företaget som de gärna tar om de ser att det genererar eller har potential att generera framtida avkastning. Ser de inte den potentialen hos en medarbetare så behöver man antingen stötta personen eller byta roll på den.
Oavsett så bör säljchefen lära sig hur man motiverar och stöttar bättre. Låter väldigt oskön i sin framtoning över lag.
För mig låter det dock som att din sambo inte når sina mål, och inte har gjort det över tid. När man träffar sin budget eller överskjuter den inom sälj så har man en otrolig frihet i yrket. Men när det går dåligt så kan det visa sig på chefer om de är bra eller dåliga i sin roll.
Nu finns det ju andra KPI att jobba med utöver budget. Framförallt i uppstartsfasen kan jag tycka att det är rimligt att budget bara är symboliskt, och att man jobbar med andra KPI så som antalet lyft/bokningar/offerter/nya kunder/etc.
Detta baserat på att det är en säljroll som AM/KAM och inte ett callcenter säljare / hybridsäljare(alá butik/B2B)