Vad är skillnaden mellan spara, investera, spekulera och chansa?

Så här definierar jag det för mig själv, utmana gärna det. :slight_smile:

• Spara = samla på hög, kommer från bondesamhället att lägga undan på en hög. Ingen förväntan om att det ska öka i värdet under tiden det är på högen. Till och med snarare en förväntning om att det minskar lite i form av svinn (t.ex. inflation). Typiskt exempel: sparkonto.

• Investera = jag har en förväntning om att det ska öka i värde över tid i linje med marknadens avkastning. Typiskt exempel: indexfond.

• Spekulation = jag har en tro om att att det ska öka MER än marknadens genomsnittliga avkastning till följd av att jag har gjort ett bet på någon faktor. Om faktorn visar sig vara rätt (t.ex. undervärderat, felvärderat, framtida potential eller något annat) kommer jag få en bättre avkastning än index. Typiskt exempel: avvika från index genom att övervikta mot t.ex. Sverige eller en enskild aktie.

• Chansning = att göra något som uppenbart har historiska odds emot sig eller utan sin egen research eller tro. T.ex. att investera i saker bara för att det har gått upp, en enskild aktie etc.

Ja, är man ung och har ett bra humankapital så håller jag med om det. Men att belåna t.ex. ett brett sparande är för mig inte att chansa utan snarare att investera. Jag har oddsen på min sida (lång tidsperiod, brett sparande etc). Chansa hade varit gå all-in på Tesla idagsläget.

3 gillningar