Jag vill investera i räntefonder i syfte att diversifiera portföljen. Siktar på medellånga räntor 5-9 år, som kan jämna ut lite vid en flerårig börsnedgång.
I min bank finns Storebrand lång obligation, Danske invest globala realräntor och Amf räntefond lång. Vad är skillnaden mellan dessa?
Funderar även på att komplettera med Amf räntefond mix.
Tacksam för tips och råd!
Storebrand obligation är svenska obligationer med hög kreditvärdighet. SEK hedgat och mestadels statspapper.
AMF lång består också av svenska obligationer och statspapper. Jämfört med Storebrand obligation så mer innehav av företagsobligationer - så därför sannolikt högre samvariation med aktiedelen i en portfölj jämfört med Storebrand obligation.
AMF Mix är utländsk innehav till 75 % och resten svenska. Består också av en del företagsobligationer. SEK hedgad fond.
Danske realräntor är ett skydd mot inflation i och med att den kompenserar mot inflation under obligationernas löptid.
En faktor kring val av fond är durationen i statspapperna och fonden, och det hänger ihop med sparhorisonten. Ju längre sparhorisont, ju längre duration bör fonden ha i obligationerna och statspapperna.
I mina portföljer är AMF Mix given pga. av att den är så diversifierad. Till det svenska räntefondsinnehavet behöver man jämföra lite utifrån sparhorisonten.
Storebrand obligation har längre duration och mindre företagsobligationer jämfört med AMF lång. Så av dom skulle jag välja Storebrand obligation. Captor Iris är den fond med längst duration som har svenska statspapper och obligationer. Sparhorisonten bör dock sammanfall mer mot 8-10 år med Captor Iris fonden.
Ett modell för räntefonder där sparhorisonten är runt 5-6 år skulle kunna va:
Storebrand obligation 45 %
AMF Mix 45 %
Danske invest globala realräntor 10 %
4 gillningar
Storebrand obligation har obligationer med en löptid på 2-7 år.
AMF Lång har obligationer med en löptid på 2-10 år.
När räntorna faller brukar de räntefonder med längst löptid avkasta bäst (motsatsen gäller när räntorna stiger).
Lång löptid är egentligen 20-30 år, men vill man ha det måste man handla en etf.
Både Storebrands och AMFs räntefonder är alltså inte särskilt långa, snarast medellånga.
Jag har själv AMF Lång (samt Nordnet One Försiktig och korträntefonden Handelsbanken Euro Ränta).
Aktiemarknaden reagerar oxå positivt på sänkta räntor, inte bara långa räntefonder.
2 gillningar