Om övriga innehaven i portföljen är aktier hade jag kört hälften i vardera då Amf mix är nominella obligationer som förväntas prestera bra vid låg inflation medan Danske realränteobligationer förväntas prestera bättre vid hög inflation.
Hur tänker du själv kring fördelningen och skälen till att du har valt just dessa räntefonder?
@Rimma - Tack för svaret. Jag tror jag måste gräva lite djupare i dessa 2 för att förstå produkten bättre. Just nu är det samtidigt nerförsbacka med räntefonder så kan troligen vara bättre att inte gå in i dessa förran riksbanken och andra saktar ner räntehöjningarna.
Det är aldrig fel att gräva djupare! Om man inte är investerad i nämnda fonder undviker man, och har undvikit, nedgånger så länge räntorna fortsätter att höjas. Troligen är det svårt att tajma vändningen så den första uppgången vid denna riskerar man också att missa om man inte har fonderna.
Frågan är vad poängen är med räntefonder…
Kollar på AMF Räntefond Mix den är ner 10% senaste året.
Min tanke med en Räntefond är som buffert om aktierna går ner.
Visst det är ju bättre än att ha pengarna i en Sverige fond. men ändå.
Jag använder räntor som diversifiering och riskjustering av en portfölj. Vill ha något med låg korrelation till aktierna på lång sikt. Just nu går räntefonder dåligt ja (i alla fall svenska räntefonder i sek, amerikanska räntor i dollar går bättre). Men på lång sikt så tror åtminstone jag att räntefonder kommer att slå ett vanligt sparkonto. Det har ju funnits långa perioder där räntefonder har gått mycket bättre än aktier.
Sparkonto använder jag bara till buffert och kortsiktigt sparande.
Ser man inte syftet eller poängen med räntefonder eller vilken annan allokering som helst, har jag full förståelse för att man är tveksam till att ha den i portföljen. Det kan dessutom bli svårt att hålla sig till investeringsplanen om den går dåligt under en period. Jag har bland annat en global aktiefond som har gått ner cirka 8% i år och en sverigefond (aktiefond) som är minus runt 30% i år. Dock ifrågasätter jag inte poängen med att ha aktier eller aktiefonder på grund av att de har gått ner i år. Det ekonomiska klimatet är inte gynnsamt för aktier (i flera sektorer iallafall)just nu. Troligen blir det mer gynnsamt igen - när är svårt att fastställa. Liksom aktier har flera räntefonder gått dåligt i den rådande ekonomiska situationen. Likväl har jag just Amf mix och Danske realräntor som en del av portföljen. Går vi in i en recession och och räntehöjningarna avstannar kommer dessa räntefonder sannolikt att gå bra. Tar det dessutom tid att få ner inflationen kommer realräntorna att bidra bra i portföljen. Följer sedan låg inflation kommer Amf mix att gå bra. Min portfölj innehåller fler beståndsdelar än aktiefonder och räntefonder, men skälet till att jag har räntefonder är, som @MattiasA90 skrev, diversifiering och att just det tillgångsslaget kan bidra positivt i portföljen när andra inte gör det. Det skapar därmed en balans i portföljen.