Hej, kikar på att skapa en relativt långsiktig och mixad portfölj med en del räntor. Det är för mitt företag på KF (så SAVR och deras globalfond etc går tyvärr inte).
Jag vill få en mixad portfölj och samtidigt komma bort lite från typiska Globalfonders USA-fokus. En del räntor som sagt, men en del av dessa som högrisksräntor.
Feedback på nedan portföljstruktur?
För komplicerat? För risky? För onödigt?
Tänker ev köra Avanza och de har väl så man kan ombalansera enkelt, då borde det väl inte bli så komplicerat?
Tacksam för all feedback!
Vikten blir då som följer:
Aktier 65%
Högriskräntor 10 %
Lågriskräntor 15%
Du har många fonder men om det är för onödigt eller komplicerat är individuellt. Om du kör automatisk rebalansering, som du skriver, enlig ett fast schema minskas en del av jobbet. Upplever du inga andra problem med antalet fonder är det bara att köra på.
Även risktoleransen är ju individuell. Du har säkert en anledning till att du har landat på 65 % aktier. En del kan säkert tycka ett det är för låg andel, andra tvärtom. Det beror ju också på vad du menar med “relativt långsiktig”.
Gällande val av räntor är det också individuellt vad man vill att de ska tillföra portföljen. Vill du behålla fördelningen exakt som den är mellan typen av räntor, hade jag ändå övervägt att byta ut AMF Mix mot Storebrand Obligation eller AMF Räntefond Lång för att slippa valutasäkringen. Valutasäkringen påverkar avkastningen men syns inte i avgiften. Kolla gärna Zinos inlägg om detta om du vill.
Jag personligen hade också övervägt att byta AMF Kort mot till exempel Storebrand Obligation, då den senare har längre duration och därmed tydligare har möjlighet att växeldra med aktier i portföljen. AMF Kort får en liknande funktion som bankkonto i porföljen och bidrar med stabilitet men påverkas inte lika positivt som Storebrand Obligation i perioder av räntesänkningar som typiskt sker vid lågkonjunkturer. Dock, är det stabilitet du är ute efter behåller du så klart AMF Kort.