Det beror lite på vad syftet med din räntedel är. Är det
A: att du vill få en mer stabil avkastning genom räntor som rör sig minimalt oavsett börsens beteende
B: att skydda mot börsnedgång genom räntor som tenderar gå upp när aktier går ner
C: Att skydda/bevara kapital genom räntor/bankkonto
Jag kör 60/40 med följande fördelning:
C: 20% bankkonto med insättningsgaranti och 0.65% ränta
A: 5% amf räntefond mix
A: 5% amf räntefond lång
C: 5% danske bank reala räntor
B: 5% nordea 1 long duration
Den sista ger mig möjlighet att få riktigt lång amerikanska räntor utan att behöva köpa etf:r. Denna kombination blir lite dyrare men själv tycker jag den ger ett bra ränteskydd.
Syftet med denna fördelning är egentligen en kombination av A, B, C.
Men, som Jan sagt i ett tidigare avsnitt/inlägg, hade jag kört 1 räntefond hade det vart amf räntefond mix.
Okej. Men är räntor rätt väg att gå i dagens läge? Är det värt risken? Jan föreslår ju 50/50 i räntor/bankkonto i årets Mellanrisk, men är det inte för att han inte vill ändra hela räntedelen på en gång? Borde man som ny sparare köra 100 % bankkonto?
Bra fråga, antar att du menar borde man köra 100% av räntedelen i bankkonto. Jag har ärligt talat inget svar för det, det är ju säkrare med bankkonto med ränta och insättningsgaranti, jag kan bara säga hur jag själv motiverar, vilket är att jag vill ha mindre volatilitet i min portfölj med möjlighet till lite bättre avkastning vid dåliga tider.
Men det finns många kunniga i forumet som kanske kan svara på ett bättre sätt?