Vad är snittutdelningen LF global samt Spiltan investment

Hej!

Någon som har en aning om vad snittutdelningen i LF global indexnära samt Spiltan Aktiefond investmentbolag?

Båda ligger strax över ca 2%

Varken Lf Global eller Spiltan Investmentbolagsfond ger utdelning till sina andelsägare.

2 gillningar

Nej det vet jag men indirekt så blir det ju fortfarande en utdelning i form av fler andelar i fonderna om jag inte är helt ute och cyklar.

Tyvärr är du ute och cyklar. Antalet andelar är detsamma för dig, men tack vare utdelningarna stiger de i värde.

2 gillningar

För att uttrycka det annorlunda: Du får inte fler andelar i fonden när utdelningarna återinvesteras, men varje andel kommer att innehålla fler aktier.

3 gillningar

Gå in på Morningstar och titta på nyckeltalet Direktavkastning (%).

1 gillning

Det är möjligt att fonderna får runt 2 procent i avkastning på sina andelar.

Däremot får du som andelsägare i fonderna inte några fler andelar. Värdet på befintliga andelar stiger i stället.

Tänk efter. Om en globalfond som har 1500 bolag i sin fond skulle justera sina andelar efter varje utdelning, hur skulle det se ut? Under utdelningssäsongen skulle andelarna öka flera gånger om dagen. Att räkna ut ett anskaffningsvärde vid en försäljning skulle, för att uttrycka sig milt, inte bli helt enkelt… Den administrativa bördan för fonderna skulle dessutom medföra högre avgifter.

HSGs svar är därmed helt rätt.

Fonderna får strax över 2% i utdelning från sina underliggande aktieinnehav, som de sedan återinvesterar fler aktier. Är väl inte svårare än så?

Rätt. Innehavaren har kvar sina ursprungliga andelar som stiger i värde.

Tack för enkel förklaring!

1 gillning

Om man har till exempel 200 tusen på en global fond och får 2% utdelning per år vilket ger då 4000kr? Sen 15% skatt på 4000 som ger 3400kr? Får man verkligen då 3400kr “extra” eller fondens andelar har ökat med 3400kr på ett år? isåfall är det ju grymt nice!

Det är inget extra. Det är en normal del av avkastningen från aktiemarknaden.

Totalavkastningen är summan av utdelning och prisökningen på aktierna. Det är ingen skillnad på utdelning eller prisökning, båda är avkastning.

2 gillningar

Om utdelningen återinvesteras och bidrar till högre avkastning då är det “extra” med andra ord det blir mer avkastning när utdelningen återinvesteras än att man inte skulle få en direktavkastning på 2% som på globalfonderna.

Det är inte extra i bemärkelsen att det är något som tillkommer utöver avkastningen.

Både prisökning och utdelning (återinvesterad) är avkastning.

Det är heller ingen ekonomisk skillnad på att äga en aktie som ger 100kr utdelning och återinvestera den eller att äga en lika dyr aktie vars pris gått upp 100kr.

Det är 100kr som 100kr. Prisökning såväl som utdelning.

2 gillningar

Jag förstår men det är fortfarande bättre att äga långsiktigt en fond som återinvesteras än som ger utdelning? Det är det jag vill komma fram till.

Om du själv återinvesterar utdelningen är det ingen skillnad.

Jag har svårt att förstå dig men ok tack!

Om vi låtsas att det långsiktiga snittet på avkastning på aktiemarknaden är 7% per år.

Då betyder det att totalavkastningen är 7% per år.

Totalavkastningen är både prisökningen och återinvesterad utdelning.

En genomsnittligt (fiktivt) företag som har samma avkastning som marknaden kan antingen vara utdelande eller inte. Om det inte är utdelande så kommer prisökningen vara 7% per år. Om det är utdelande och delar ut 4% per år så kommer prisökningen vara 3%, med en totalavkastning på 7% (utdelning plus prisökning).

1 gillning