Jag jobbar inom programmering och AI (Jag är absolut ingen expert på såna modeller som de stora företagen använder). Men vi använder AI modeller för att lösa olika typer av problem med praktisk koppling. Samtidigt som jag är ganska less på hur AI beskrivs i media och vilka missförstånd som finns kring det så tror jag absolut att det kommer att vara en stor brunch och det finns mycket pengar att tjäna. Det finns så otroligt mycket möjligheter med den här tekniken. Men jag tror att man ska skilja på:
- Är det en användbar teknik som kommer att revolutionera marknaden och värden.
- Är det en investeringsbubbla där vi övervärderar eller kommer att övervärdera företag som håller på med detta.
Jag upplever att det i tråden är lite antingen eller, men vi har ju sett i IT bubblan, att det ena inte behöver utesluta det andra. Trots att jag är övertygad om att AI kommer att fundamentalt förändra våra liv (även om jag inte vet exakt hur) så tror jag att risken för en bubbla är enormt stor, kanske nu, kanske om flera år. Det är ju mycket hajp och missa inte tåget känsla kring AI. Det är coolt och tekniskt, samtidigt som det är svårt att förstå tekniken och det finns mycket mystik.
Kan tillägga att verktyg som ChatGPT är redan helt revolutionerande, dock så är betalversionen mycket bättre än gratisversionen. Jag med många kollegor betalar privat för ChatGPT för att det effektiviserar vårat arbete så pass mycket.