Vad betalar du för din el?

Har för mig att det snackats om att bygga en vindpark i havet utanför Ystad men inte klart förrän vid 2028.:thinking:

Fattar inte vad som händer, bara starta upp kärnkraftverken igen, det är det minst dåliga alternativet just nu.

1 gillning

Det är politik, sossarnas regeringsmakt är i nuläget beroende av 3 småpartier med låsningar vad gäller kärnkraft som sträcker sig tillbaka till 70-talet (C, V, MP)

Det bedöms väl inte som lönsamt, inte minst med tanke på hur oklart läget är kring villkoren för att driva verken. Danskarna gruffade ju en del över de “Skånska vakttornen” ett stenkast från deras huvudstad också…

Men det är inte lönsamt med elbrist heller? Stora företag som inte kan etablerade sig eller expandera här för att elen inte räcker till blir ju en stor miss av arbetstillfällen och skatt.

1 gillning

Nej, det är helt rätt. Jag var och är själv emot stängningarna och då bor jag ändå inom “no-go-zonen” om Barsebäck skulle göra en Tjernobyl.

Problemet nu är ju hur mycket energiuttaget ökar. Det var man inte vaken nog att inse under stängningsivern.

När en del är straffbeskattad och den andra är subventionerad så tror jag inte de är lönsamheten som är bekymret hur mycket vissa partier vill få de att vara så.
Bygger jag något som ska vara i drift i 50 år vill jag gärna vara hyffsat säker på att allt inte kommer förändras vid nästa val.
När man läser om besluten om slutförvaret så blir man ju mörkrädd hur ett civiliserat samhälle kan hålla på så här :frowning:

2 gillningar

Det här är en liten sidetrack till den verkliga diskussionen, så ber om ursäkt i förvag till Jan :slight_smile: . Från mitt perspektiv så är logiken precis den samma. Det är svårt att påverka hur mycket man använder dagis och en väg, det är svårt att påverka hur mycket el man använder. För alla dessa går det att påverka: man kan köra mindre, man kan få barnpassing, man kan installera solpaneler etc. När det gäller dagis är priset detsamma i hela landet, när det gäller el kan det vara 50% eller mer skillnad per kWh. Premissen är alltså att el kan ses som en grundläggande service, precis som en del andra där samhället (i Sverige) har bestämt att alla ska betala lika för dessa tjänster baserat på utnyttjande.

2 gillningar

Totalt 2,43sek/ kWh varav 1,86 i nätavgift :face_with_symbols_over_mouth: bor i elområde 4

Visst är det väl fantastiskt att man betalar moms på energiskatten? :joy:

7 gillningar

Det var så förr. Sen fick EU för sig att det missgynnade tyskarna/danskarna att ni i Skåne fick köpa billig el. Så då fick det bli elprisområden istället.

Kanske skulle vara bra propaganda för Swexit, lämna EU så vi får billiga elpriser igen :innocent:.

1 gillning

Skulle önska hjälp om jag skall välja snitttimpris eller timme för timme på de avtal jag tecknade nyss hos Skellefteå Kraft. Vad är bäst ut ifrån nedan?

Snitt timpris månad i öre inkl moms
eget snitt för månaden* + påslag 7,5+ elcertifikat 0,75 - rabatt 12,5 = eget snitt för månaden*- 4,25

Priser timme för timme i öre inkl moms
inköpspris** + påslag 7,5+ elcertifikat 0,75 + timme för timme 0,625 - rabatt 12,5 = inköpspris - 3,625

*

Hur månadssnittpriset på Nordpols spotpris räknas ut:

Förbrukning kl 00.00 multipliceras med spotpris kl 00.00
Förbrukning kl 01.00 multipliceras med spotpris kl 01.00
Förbrukning kl 02.00 multipliceras med spotpris kl 02.00
Sen fortsätter det dygnets alla timmar under en hel månad

Det du gör sen är att addera summan du har fått varje timme under hela månaden och sen dividerar du det med den totala förbrukningen.

Tex kan det se ut såhär:
1,3 kWh x 15,52 öre = 20.176
1,1 kWh x 10.25 öre = 11.275
2,2 kWh x 17,31 öre = 38.082

20.176 + 11.275 + 38.082 = 69,533 / 4.6 = 15.116

Vårat ordinarie rörliga pris är då Nordpools månadssnittpris plus elcertifikat plus ett påslag på 6 öre/kWh
Snittpriset beräknas då för våra samtliga kunders förbrukning.
Alla priser är exklusive moms.

**

Väljer man tillägget timme för timme beräknas månadssnittpriset på din egen förbrukning men då tillkommer ett påslag på 0,5 öre/kWh utöver elcertifikat och påslag på 6 öre/kWh.
Alla priser är exklusive moms.

Stort tack

1 gillning

Är timme för timme bäst eller finns det tillfällen då det är bättre att betala på snittpris?

Om du förbrukar mycket el dom timmar det är dyrt, finns det anledning att tro att ett rörligt månadsabonnemang kan vara bättre. Men om du har möjlighet att styra om stora förbrukare (värmepump, varmvattenberedare, bilen, tvätt/tork, mm.) att köras nattetid så kan du spara mycket på timabonnemang.

1 gillning

Jag har suttit och jämfört precis också och kommit fram till samma som du. Har nästan en Tibber-lösning via Skellefteå kraft, och de bjuder på avgiften första året (39 sek/mån) så det blir tom billigare trots lite påslag. Förnyar ist varje år för att få ngn bra deal. I september kostade elen 400 kronor vilket är extremt mycket. Så det är liksom inte värt att hålla på.

2 gillningar

Citat @Johann
I september kostade elen 400 kronor vilket är extremt mycket. Så det är liksom inte värt att hålla på.

Vad menar du med “inte värt att hålla på”? jag förstår inte.

Förutom nätavgifterna till E.On (bor i Skåne) betalar jag 42 öre/kWh. Årsförbrukning 14000 kWh. Har fast elavtal 1 år, tyvärr med skurkföretaget Stockholms elbolag (tips till mitt framtida jag: lita inte på att elbolag är ok bara för att man kan teckna dem via elskling.se).

Men just nu är 42 öre rena partypriset ju!
(162 i september här)

Vi skulle öka månadskostnaden i snitt med ca 9 kr om vi gick över till timdebitering.

Detta är utan att vi har anpassad styrning av effektförbrukning mot låg kostnadstimmar,

Vi har bestämt oss att prova ändra våra beteenden och samtidigt byta till timme för timme pris.
Har även ställt in vår NIBE F750 att anpassa sig till timpris.

Jo är rätt nöjd. Har kört med ettårsavtal och bytt ellevantör ofta ganska många år nu; detta efter en vinter för rätt längesen nu där elpriserna gick i taket och man knappt vågade öppna elräkningarna. Skönt att slippa den oron.