Riktigt smidig produkt! Hittar ingen information om hur master fungerar. Är den också alltid permanent? Är det de 5 slavarna som stängs av när master går i sleep? Ställs med givare?
Jag måste bara dela dagens förvirring:
Jag kontantar mitt elbolag (godel) och frågar om mätarbyte, timdebitering etc (det blir några mejl fram och åter). Till slut kryper det fram att i samband med solcellsinstallationen beställdes timavläsning av min mätare, men att debiteringen inte följt detta, utan månadssnittet. Även killen på kundtjänst var inte riktigt med i matchen förrän han insåg detta. ![]()
Men… det har ju varit ganska billigt fram till nu, så det kan ju kvitta. Nu har jag styrt om iaf och för alla oss som inte är tibberkunder kan jag tipsa om elen.nu där man kan få dagens timpris för sitt elområde.
Initialt bedömer jag att mitt sätt att nyttja ström och den timkurvan verkar vara en match made in heaven. Oavsett vilket gillar jag friheten i timdebiteringen. Det är ändå oftast nattetid jag tvättar, kör luftvärmepumparna och sent på kvällarna jag sitter i studion. ![]()
Ja mastern är alltid på så där sätter du t ex din dator. Sen finns det en skruv man justerar gränsvärdet på. Minns inte vad skalan är, kanske 1-15w? Står kanske i manualen.
Sa om du tar ut högre effekt än gränsvärdet så sätts slave uttagen på. Är effekten mindre än gränsvärdet (stänger av eller sätter datorn i sleep) så stängs slave uttagen av.
Vem är det som får tvätta på nätterna?
Typexempel på elförbrukning över dygnet, typ bara motorvärmare, tvättmaskin, torktumlare och liknande som ger en märkbar påverkan på elförbrukningen.
Bor man i hus kan man med fördel tvätta på natten och hänga tvätten på morgonen. Då torkar den under dagen, när man ändå jobbar. Har man elbil(ar) (det har inte jag) så vill man ju ladda nattetid oavsett. Kör nå’n bitcoin-mining (inte jag heller) kan det vara dags att maxa det på natten.
…men mer realistiskt, eftersom jag elvärmer huset så kommer jag att gasa luftvärmepumpen på kväll och natt istället för morgon och eftermiddag. Men har man annan uppvärmning eller bor mindre påverkar det såklart mindre. Påverkan blir också störst här nere i elområde 4.
Här är gårdagen. Morgontoppen kan garanterat plattas ut då jag vet att vi vaknade och tyckte det var kallt. Så, värme under natten och sänkning när jag går upp vid 6 så fixas mycket av det.
Försökte det men centrifugen väckte barn+fru så blev inte speciellt lyckat.
Återigen har iaf jag svårt att motivera detta hemma med att man att ni får ta på er extra kläder för pappa ska spara 0,5 kr/dagen.
Förresten tror jag det är markant bättre besparing om du sänker inomhus temperaturen till typ 16 C konstant än att låta det gå upp och ner.
Det kan säkert vara så (med temperaturen), men nu blir det testperiod så får vi se. Det trista med gipstält från 70-talet är att de inte håller värmen superbra oavsett. Jag menar inte heller att man tokgasar under natten, men att man har ambitionen att ha den igång då iaf. Centrifugen är dock inga problem. Ingen har vägg mot tvättstugan ändå. 
Ny månad om fyra timmar. Då går jag över till timdebitering på riktigt. Det blir en testperiod. Oktober har väl aldrig varit så mild och vindstilla som i år? Inte konstigt att vindkraftverken ofta står stilla här på slätten.
Jag valde att experimentera i veckan då jag ändå var gräsänkling. Jag har inte haft värmen igång alls. Det har inte sjunkit under 17 grader inomhus, trots att jag som sagt varit ensam och dessutom varit mycket på jobbet. Nu återstår det att se hur november blir och hur det här med timpriset fungerar med min leverantör. Jag tänkte dra igång luftvärmepumpen i natt så sonen inte får en chock imorgon när han kommer och dessutom har höstlov. 
I appen från Greenely har de sammanfattat hur jag använder el på olika tider av dygnet. Det visar sig vara denna fördelning:
- 00:00 - 08:00 = 27%
- 08:00 - 16:00 = 41%
- 16:00 - 00:00 = 31%
Det är alltså bara ca 27% som faller inom den “billiga perioden” om jag skulle ha haft timdebitering. Skulle behöva göra kalkyl på hur kostnaden faller ut med t.ex. Tibber jämfört med vanligt rörligt snittpris.
Intressant det där - jag gjorde faktiskt samma manöver tidigt imorse (damn you töntiga sommartid!). Det resulterade i att jag tänkte om och ringde och ändrade till månadsdebitering igen. Det känns vettigast.
Vad som också bidrog var att jag tillhör de där som lätt fastnar i appar och statistik. Jag skulle bli galen på att hålla koll på billiga stunder och planera utifrån det. Bättre att spara generellt, som nå’n var inne på.
Tänker lite som så att utan elbil så är det rätt lite av elförbrukningen man kan flytta på egentligen. Någon tvätt/disk kan man kanske vänta med till lite senare än precis efter middagen, men annars är det inte så flexibelt.
Min granne har tibber och elbil och jag har vanligt rörligt och elbil.
Nu är det ju svårt att jämföra då många parametrar spelar in
Men på våra räkningar skillde sig bara på någon hundring.
Ja, man behöver återigen skilja på om det är en 30 kr-fråga eller 30 000 kr-fråga. Jag kan ibland roa mig med dessa 30-kr frågor.
I september så gjorde jag “dumladdning”. Det kostade mig ca 40 kr 25 kWh billaddning. I oktober var jag lite om mig och kring mig med att ladda när det var billigt. Då betalade jag också 40 kr för laddning, men denna gången för 280 kWh. Det är en enorm skillnad procentuellt, uppemot en faktor 10x. Men vi pratar fortfarande bara om 40 kr… 

Finns det någon anledning till att inte gå in på någon av jämförelsesiterna för elavtal och bara ta det billigaste varje år? Är det något jag missar om jag gör på detta viset?
Under oktober förbrukade vi 776 kWh till en kostnad av 551 kr
83% kom från elnätet, 17% kom från solcellerna (10 kWp)
4 pers, vanligt hus byggt 2005, pool 30 m3
Våra räkningar från Tibber har varit:
Mars: 489 kr
April: 316 kr
Maj: 255 kr
Juni: 0 kr
Juli 0 kr
Augusti: 0 kr
September: 0 kr
Oktober: 0 kr
Givetvis har vi ju elnätskostnader utöver detta, men frågeställningen var vad jag betalade för just elen. Vi får dessutom 10% i nätnytta för såld el, det blir nån hundring i månaden extra tillbaka från nätbolaget.
Det vi gör på natten:
- Laddar elbil
- Kör diskmaskin
Tvättmaskin, matlagning, dusch är opraktiskt att göra på natten. Vår värmepump (Nibe 310 p) är tyvärr stenkorkad och kör elpatron när helst den behagar utan hänsyn till timpris. Hade vi fått fason på denna hade besparingarna kunnat göras betydligt större.
/H
Nej. Det är i princip riskfritt om du byter i tid tills att avtalet du valt förlängs med dyrare pris.
Saken är den att det kanske tar mer tid/energi av dig än vad det är värt att spara genom att byta avtal varje år! Det är nog så de flesta resonerar, varför elbolagen lockar med billiga avtal på 1 års sikt.
Själv blev jag debiterad 500 kr av Göta Energi i straffavgift för “kontraktsbrott” eller liknande när jag försökte byta elavtal förra året, trots att det var inom tidsramen. Hade som tur är ett samtal inspelat med uppsägning inom gällande uppsägningstid som jag då hotade att gå till tidningen/media etc med om de inte strök den. Då blev den snabbt struken 
Men det tog onödig tid från mig som jag hellre hade lagt på annat än några ören i besparing på mitt elpris såhär i efterhand.
I oktober förbrukade vi 1450 kWh som enligt Tibber app är en faktura på 478 kr så det blir ca 0,33 kr/kWh för elhandel. Tillkommer nätverksavgift+energiskatt som oftast är kostnaden för elhandel x 2. Sammanlagt lär bli ca 1 kr/kWh.
Bor i södra Norrland om det spelar roll.
Edit: det blev 1,25 kr/kWh med elnät och energiskatt.
Vi förbrukade enligt Tibber - 2130 kWh som blev 2235 SEK, 1.05 SEK kr/kWh för elhandel… Bor i Malmö om någon typ har missat det. ![]()
![]()
En av de få fördelar med att bo i Norrland. Man “kompenserar” med längre bilresor och högre drivmedelskostnader här
Ha! Valde just Göta energi innan jag läst din kommentar. Jaja jag får lägga in i kalendern att kolla upp det i god tid