Vad betalar du för din el?

Det har jag märkt (tog typ 3 avsnitt innan jag förstod vad du och Caroline sa).

Hälsningar urstockholmaren

Ps. Till er tröst har väl snart har Ygeman höjt våra priser också till er nivå så vi slipper höra gnället :joy:

4 gillningar

Äh påug, tau rejdah po ejn tåpps å ränsah hollän i hoett! :rofl:

3 gillningar

Vi har samma modell av frånluftsvärmepump så jag är nyfiken på hur det fungerar. Värmer den upp huset och vattnet lite extra under de billiga timmarna?

1 gillning

Jag har ställt in att den bara skall anpassa sig för uppvärmning. Då skall den jobbar merparten på billiga timmar, går att ställa i skala 1-10. Det kan då innebära att temperaturen faller lite under dagen.
För vatten skall den lära sig hur ni nyttjar och anpassa sig till ert mönster. Men har som sagt inte testat det än.

1 gillning

Hittade den funktionen nu. Eventuellt kom den efter senaste programvaru-uppdateringen. Gör på samma sätt och börjar med att testa på uppvärmningen. Av och till bastar hela familjen och då brukar vi behöva “tillfällig lyx” på varmvattnet. Jag tror inte den funktionen går att aktivera om man har anpassat varmvattenproduktionen till elpriserna.

2 gillningar

Det roliga med det beskedet är ju att det istället är Stockholm som kommer få eget elområde (och högre priser?).

Sen är det väl bara en tidsfråga tills Storköpenhamn blir ett eget nordisk elområde och tar med sig Malmö (ändå inte mer än rätt då det var Skånes ihopbyggnad med Danmark som tvingade fram elområden).

1 gillning

Väcker liv i denna. Jag undrar vad boendes med rörligt elpris i elområde SE3 betalt per kWh för juli.

Själv har jag behövt ge 301,45/218 =~ 1,382 kr/kWh inklusive moms hos DoGood El.

Får fram att elpriset för juli 2022 sägs vara 0,866 kr/kWh, antar att det är exlusive moms, men även med 25% ligger jag en bra bit ifrån 0,866*1,25 kr… Trodde jag gjort ett aktivt bra (läs billigt) val av elbolag, men börjar tveka.

Är det någon avgift jag missar? Elnätsavgiften går separat på en annan faktura.

Snittet är 0,866kr exkl moms men du får betala ett volymvägt månadsmedel.

Eftersom elhandelsbolagets kunder som har rörligt avtal inte har en jämn förbrukning över alla månadens timmar så blir det i regel så att företaget får köpa in mer el på de dyra timmarna (det är ju oftast dyrare pga hög efterfrågan då). Elpriset volymvägs därför så att de timmarna med högst förbrukning får mer påverkan på månadens pris än timmarna med lägre förbrukning.

Så gör “alla” elhandelsbolag om man har rörligt pris (ej timpris) så det är i sin ordning.

1 gillning

Här är priset enligt DoGood El för juli och SE3. Enligt bilden verkar medelpriset vara cirka 1 kr/kWh ~= 0,866 kr/kWh, men förstår på din förklaring att volymen är större vid de högre topparna och därför blir snittpriset också högre. Kanske vore lönt att gå över till timpris, då mycket maskiner kan “programmeras” att starta på natten/mitt på dagen eller vänta till helgen, då priset ofta är lägre?

Men 1,382 kr/kWh är alltså inte orimligt enligt dig om snittet är 0,866 kr/kWh? Vore kul och se vad någon annan fick betala i samma område för samma månad med rörligt för att se om det avviker mycket och om man ligger högt/lågt i pris.

Nej, det verkar inte helt orimligt när man lägger på momsen också.

Jag bor i SE4. Snittet för juli blev 1,225kr/kwh exkl moms och jag fick betala 1,306 exkl moms eller 1,632 inkl moms, vilket visserligen är betydligt närmare snittet än för dig, så lite konstigt verkar det. Det vore som sagt intressant att höra vad andra i SE3 Fick betala för juli

1 gillning

Osäker om du med rörligt menar timpris/spot pris eller “månads-rörligt”. I SE3 under juli hade jag spotpris på 100,44 öre/kWh utan moms.

Kanske var otydligt, men avsåg månadsrörligt och inte timpris.

Jag bor i elområde 1 och har det kommunala elbolaget, så jag har inte tänkt så mycket på elräkningen. Om jag skulle betala “för mycket” blir det ju som extra kommunalskatt.

Borde jag räkna igenom de senaste åren och jämföra eller kan jag fortsätta anta att jag har det billigt pga mina förutsättningar?

Det kan ju fortfarande vara dyrare än det borde vara. Hur mycket förbrukar du och vad betalar du i snitt för elen per månad? Beroende på hur hög den summan är så kan du ju avgöra om det är värt att lägga ner tiden eller inte.

Jag har en pågående jobbig (jävla) konflikt med ett utav alla dessa elbolag som vuxit upp i spåren av energikrisen. Jag frågar efter spotpriset för oktober 2022 inkl påslag och moms för Enkla Elbolaget…

De säger att spotpriset för oktober var 81.23 öre/kWh och efter påslag och moms är deras pris 2.23 kr/kWh Det skulle resultera i 1.74 kr för deras påslag och moms på det.

Kan det verkligen stämma? Någon som har koll?

Som jag förstår har Enkla Elbolaget någon form av elfondsupplägg dvs kapar toppar när det är dyrt, därmed kommer de inte heller att hänga med lika snabbt ned vilket du just nu ser effekten av, så det stämmer säkert att priset för deras upplägg är så just nu.

Grejen är att dom klantade bort sig när jag blev överförd från Dogood el. Som köptes upp av Enkla Elbolaget och där avbröts min flytt utan att någon meddelade mig. Jag blev uppsatt hos Vattenfall på et al anvisningsavtal pga Enklas undfallenhet att meddela mig att dom bröt flyttningen. Jag har haft ett pris på 9.25 kr kWh i en månad…jorru!

Det kan säkert vara sant, men det verkar högt. Förmodligen relaterat till deras köpstrategi. Du kan fråga dem! För oss (SE3, Rebel Elhandel) blev det 120 öre/kWh för October (exklusive nettooperatörskostnader).

1 gillning