Vad drar så mycket el hemma?

Ja jag såg också det där, men det är ju långt ifrån 150kr styck… :joy:

“Smart home” verkar vara en riktig energitjuv! Haha! Då kan jag sluta fundera på om jag skulle installera någon styrning av smarta prylar. Skönt!

Raspberry Pi drar inte så mycket, min 2:a ligger på ca 2 W så typ som en led-lampa och drar 17 kWh på ett helt år. Den ”stora” energitjuven är nog routern som kanske ligger på 30 W

Exakt. Den sitter på samma mätare. En router från ComHem, samt raspberry Pi på typ <4W sitter på den mätaren.

Inget mer surfande på RikaTillsammans, för du har precis sparat in några kronor på nätverksroutern. Fast då kan man iofs spara in ytterligare på att inte ha ett internetabonnemang :smiley:

Men du får räkna på alternativkostnaden; det kan ju vara så att ditt smarta hem som kostar typ 4 watt (borträknat routern, som du antagligen vill ha ändå!), så räcker det med att ditt smarta hem stänger ner några lampor några gånger och så har du gått break even (borträknat kostnaden för inköp av prylarna då, men det får du igen genom en rolig hobby och utveckla dig som programmerare! Kanske kan du t.o.m. få höre lön när du lärt dig detta och det i själva verket egentligen är en vinst? :smiley:

1 gillning

Eller så har man en ”jag vill surfa” knapp i sitt smarta hem som startar routern.

Till det gör man en liten bild som visar ditt surfande har kostat X kr idag, Y kr denna månad, Z kr detta år. Helst med en ljud signal för vad tioende krona som går igenom hela huset samt mail till hens partner.

Tänkt vad pengar man skulle spara :innocent:

1 gillning