Vad går fortfarande att fynda på begagnatmarknaden?

På Tradera har jag det senaste halvåret kunnat köpa datorer av företagsmodell som är 3-5 år gamla väldigt billigt. Har köpt modeller som jag har jobbat med tidigare i mitt gamla jobb. Första kravet har varit att de ska uppfylla kraven för Windows 11 (i första hand ställer det krav på hur gammal CPU som kan användas).
Här har jag hittat privatpersoner som har sålt till klart lägre pris än de vanliga återbruksföretagen som är betydligt dyrare.
En säljare har under 2024 sålt 60 stycken små Lenovo stationära datorer med AMD-processor för 1000-1500 kr. En ny liknande med nyare CPU kostar 10 000. För den som inte spelar eller videoredigerar så duger den ändå till det mesta. När jag frågade honom var han hade fått tag i dem sa han att han köpt en pall med sådana…
Bärbar med pekskärm från 2020 har jag köpt för 1800 kr i mycket fint skick. Det enda som syns är pekplattan som är lite blank. Även här Lenovos företagsmodeller, nypris då 12-15 tusen, ny sådan kostar nog lika mycket. En av de två jag köpte hade dåligt batteri, nytt kostade 500 kr på amazon.se.
Så för den som vill ha små lätta datorer (som inte är från Apple) finns fortfarande fynd att göra. Men man får leta en hel del.

2 gillningar

Det beror väl på hur man definierar fynda. *Kan man köpa fina saker i nästan nyskick för typ en tredjedel av nypriset? Absolut, allt från soffor på Blocket till kashmirtröjor på Sellpy.
*Kan man hitta den där unika kaffekoppen från 1956 för 30 kronor på loppis som man sen kan sälja på auktion för 10000? Nej, nu har alla mer kunskap om sånt.

In Finland det är populärt med Self service -loppisar, dvs man hyr en hylla/plats, prismärker sina saker och personalen sköter säljning. Säljaren betalar provision, till exempel 15%. För någon orsak dom är ovanliga i Sverige, jag har bara sett Loppis Poppis i Uppsala/Rotebro.

Om skivor: Jag har samlat vinylskivorna ca 40 år, och det är mycket svårt att hitta någonting från loppisar. Tidigare man kunde verkligen fynda, men nu är utbudet mindre och det är flera som vet om prisnivån, dvs man måste verkligen ha tur för att vara på plats rätt tid. Sedan begagnatmarknad existerar inte i samma nivå som tidigare, om man vill köpa köp det nytt, du kan absolut inte räkna att du hittar den begagnad - eller du måste jobba hårt, och vara beredd att betala frakt. Dvs det kostar förmodligen nästan lika mycket begagnad. Dom tiderna är över folk köpte skivor för att lyssna, och sålde när man har tröttnat.

När jag är i hemlandet jag försöker hitta bil/musiktidningarna, dom behöver inte vara nya - men antikvariaterna säljer inte sådana, och dom finns inte i loppisarna heller. Tidigare jag köpte många bil/musiktidningarna lätt begagnad, men dom är nu omöjliga att hitta.

Kläder har jag handlat second-hand, men det är förvånande svårt att hitta passande (stil och storlek).

Elektronik, speciellt kamerautrustning, köper jag nåstan uteslutande begagnat - men man måste ha bra koll om prisnivån, och vad man letar efter.

1 gillning

En bra koll på auktionshusen kan man få via https://auctionet.com/sv/search
man ska dock komma ihåg att det oftast tillkommer slagavgift

Det finns fler trevliga, tex Kvillehyllan i Göteborg.

1 gillning

Begagnatmarknaden har spårat ur. Har slutat köpa begagnat efter jag la ett bud på en 12 år gammal Moccamaster som låg ute för 1200kr men hon vägrade sänka med en krona. Ny går att hitta för runt 2000 när det är rea.

1 gillning

Jeans & skjortor i Lee Levis Diesel, converse, ibland t shirts, skinnjackor. Finns mkt i klädesväg bra att hitta åtminstone i Gbg regionen.
Till företaget köper vi mkt på online auktioner i verktygsväg, motorsågar skruvdragare etc
Bilar naturligtvis köpa ny bil är ju ekonomiskt självmord

1 gillning
  • Windows-datorer. Elitebooks är inte lika hypade som Thinkpads men båda går att få för riktigt bra priser.
  • Android-telefoner. Allt som inte är iPhone sjunker snabbt i pris.
1 gillning

Svar: Tyvärr nästan ingenting längre :sob: Vi har alltid köpt mycket begagnat, men nu övergår vi mer och mer till att köpa nytt på rea/erbjudande (vägrar betala fullpris :see_no_evil:)

Jag har liknande tankar på second hand butiker. Ibland hittar man riktiga fynd och ibland är priserna knappt bättre än att köpa nytt.
Kunskap och lite enträgen efterforskning på jämförelsesajter rekommenderas alltså…

Second hand first, brukar jag säga, men lita inte blint på dom.

1 gillning