Vad går fortfarande att fynda på begagnatmarknaden?

Upplever att begagnatmarknaden för väldigt mycket av de saker jag sneglat på har varit rätt skev prismässigt. Folk är beredda att betala hutlösa summor för en begagnad pryl med par år på nacken trots att man kan få en nyare modell och ny produkt för 20 % extra. Upplever helt enkelt att jag inte kan hitta begagnade saker längre till vettiga priser. T.ex. senast när jag kollade på Mac Mini M1 och ser att priserna inte är långt ifrån vad en helt ny Mac Mini M4 kostar.

Samtidigt är det guld värt när jag själv kan få saker sålda till galna summor:

• Sensibo Air, 3-4 år gammal, gulnad plast. Såldes för 760 kr där man kunde hitta helt ny för 899 kr.
  • Asus-router, fullt fungerande, kanske 2-3 år gammal, såldes för 1290 kr där man kunde hitta helt ny för 1790 kr.
  • Roborock, defekt, 4-5 år gammal, såldes för 800 kr där man kunde hitta en nyare och framförallt fungerande modell för typ 2300 kr.
  • Fjällräven-sweater, par år gammal men sparsamt använd, såldes för 600 kr där man kunde hitta helt ny för ca 800 kr.

Finns det fortfarande saker där man kan fynda på begagnatmarknaden?

3 gillningar

7 gillningar

Jag har en luftrenare till salu för 1/3 av nypriset. :wink:

1 gillning

Serviser, porslin o glas kan man få väldigt billigt
Möbler som inte är märkesdesign kan också gå väldigt billigt
Textilier som dukar, draperier etc brukar inte bli dyra

(Har hört att begagnade makar inte är så dyra men driftskostnader är alltid svåra att beräkna, en del har fått vanor som kostar :sweat_smile:)

5 gillningar

Kläder av dyrare märken. Prova några dyra kavajer i en affär. Lägg ut en bevakning på e-bay eller tradera och köp dem för mindre än halva priset.

Det krävs tid förstås, kan ta något år innan just din favorit läggs ut. Bra för komplettering.

1 gillning

Det mesta? Beror på vem som säljer och var man letar! :blush:

1 gillning

Har själv sålt en del på tradera nyligen och var väldigt förvånad över hur bra betalt man fick

3 gillningar

Barnkläder är supersmart att köpa begagnat. Stort utbud och bra priser.

7 gillningar

Idag sålde jag en gammal globalfond jag ägt i 4 år. Fick dubbla priset mot vad jag ursprungligen gav för den. Och då var jag ändå inte dess första ägare.

20 gillningar

Du ser, går inte att fynda längre som köpare när begagnade produkter ökat med 100 % bara under tiden förra ägaren haft den…

1 gillning

Kläder.

Resten vete sjutton, tycker folk begär hutlöst för de flesta kategorierna i övrigt.
Såpass att man undrar om någon verkligen betalar det.

1 gillning

Var kollar du? :thinking:

Framförallt Blocket och Tradera. Skippar generellt Marketplace även om vissa köp&sälj-grupper med nischade inriktningar kan vara rätt vettiga.

Efter kläder?
I regel vinted.

1 gillning

Ah, loppis är i regel billigare. Fotografering, logistik och emballage drar upp priserna online.

Tveksamt, bränslekostnad plus tid att springa på loppisar blir långt mer.

Vi är bortskämda här, finns loppisar överallt. Även nära de stora matbutikerna, så blir extremt liten bensinkostnad för oss.

Sen tjänar ett fynd lätt in bränslepriset.

Men beror på var man bor med.

Det hjälper såklart om man har det intresset, som melwa har. På samma sätt som att jag ofta kan fynda vinyler när jag ändå gräver. Men ska man köra flera mil ut på landet och jaga rätt glas eller soffa så blir det såklart ingen vinstaffär.

Men ska man som svennebanan fynda svennebanangrejer så tror jag mer på Tradera och Blocket om man ändå sitter och slösurfar på arbetstid. Bäst fynd görs med köp nu på konstiga tider och strax innan löning.

2 gillningar

Men nu pratade vi kläder.
På vinted kan jag snabbt filtrera på t ex en tröja i rätt storlek från märken jag vill ha, så ser man direkt vad som finns.

Visst, det kostar ~40spänn i frakt och vinted avgift men det är rätt obetydligt när jag betalar 150 spänn för ett par jeans som kostar 1000+ nya.

1 gillning

Elektronikbranschen har gått in i väggen, är min upplevelse. Att de saker som du listar köps till höga priser på begagnatmarknaden skulle kunna bero på att de nyare modellerna inte är bättre, utan ibland lite sämre. Det kostar på med produktutveckling, och kanske att de senaste årens inflation och leveransstörningar har lett till ökande kostnader som elektronikproducenterna försöker sälja sig bort från, genom att kränga nya modeller som kanske inte är helt 100? Jag har ingen forskning som stöd för min hypotes, det är bara en teori.

Exempel: jag är helt insnöad på Sony-hörlurar. Alla sorter, både trådade och trådlösa, både in-ear och over-ear. Just nu har jag sex olika par Sony-hörlurar, och fler lär det bli. Men efter några år då Sony totalt ägde den brusreducerande marknaden så har de nu producerat en “uppgraderad” modell av sina premiumhörlurar som är sämre än föregångaren. Jag håller ett krampaktigt tag om mina WH1000XM3 tills de lägger av, och hoppas på att nästa model blir bättre. Om de skulle paja så kan du räkna med att jag i första hand letar på begagnatmarknaden!

Kläder fyndar jag på Myrorna. Bästa köpen i år: Fest-topp för 99 kr, vita sommarjeans för 129 kr, och en grå yllekavaj för 250 kr. Och det är inte för att jag inte bryr mig om kläder, tvärtom så är jag ganska kräsen.

3 gillningar