Vad gör ni med 2 msek nu?

Ja, det är ju pengar jag aldrig räknat med. Jag försöker inte tajma och jag är ju fullinvesterad nu (i stort sett).

På vilket sätt? För det antyder att vet är större risk att det går ner just nu än chans att det fortsätter uppåt. Med den logiken borde jag i så fall ta ut det jag har på börsen. Och återigen, eftersom det är pengar jag inte räknat med tidigare så blir det ännu lättare att följa logiken, tycker jag iaf. :smiley:

2 gillningar

Det här med att inte “timea” marknaden och att man alltid ska lägga allt direkt (allt innebär då vad nu ens slutmål är) känns lite som att man stirrar sig för blint på statistik.

Ett bra exempel är den klassiska St. Petersburg-paradoxen:

Spelet går ut på att man kastar ett mynt tills det blir krona. Potten börjar på 2 kr och dubblas varje gång det blir klave. Om det blir krona på första kastet får du 2 kr, om det blir på andra får du 4 kr, på tredje 8 kr, och så vidare.

Den förväntade vinsten blir:

(½ × 2) + (¼ × 4) + (⅛ × 8) + … = ∞

Matematiskt borde man alltså vara villig att betala hur mycket som helst för att spela, eftersom den förväntade vinsten är oändlig. Men i praktiken är det förstås inte så självklart.

Lite samma känsla får jag kring det här med att lägga in en engångssumma direkt. Har du fått ett arv eller sålt ett företag, pengar som du inte kan räkna med att få igen i livet, så kanske det statistiskt är bäst att investera allt på en gång. Men nyttan (utilityn) skiljer sig enormt mellan att förlora 15 miljoner kronor och att “bara” missa lite avkastning, när du lever på medianinkomst. Den psykologiska och praktiska skillnaden är helt enkelt för stor, även om statistiken säger något annat.

Är pengarna däremot kopplade till en pågående inkomst, där man kan fylla på regelbundet och köpa mer vid nedgångar, är det en helt annan sak. Men när summan man investerar är oproportionerligt stor i förhållande till ens inkomst, och framtida sparande bara blir en droppe i havet, då känns risken inte lika självklar att ta, hur många grafer man än tittar på.

Obs: Jag vet att detta självklart ofta nämns, att man ska anpassa det efter sin egen risktolerans. Men tycker det är lite väl mycket lutning generellt mot “kasta in allt direkt”.

3 gillningar

Nu var frågeställningen vad vi skulle göra, inte vad TS bör göra. Då vi är på ett forum med många vana investerare så är svaren om slänga in allt på en gång inte förvånande.

Hade TS frågat vad hen bör göra, ja då har man främst ett fåtal alternativ.

Sparkonto med insättningsgaranti.
Bestäm en lägre risknivå, 60% aktier, 40% räntor, till exempel.
Investera 100% på en gång.
Investera 50% på en gång och resten uppdelat på x månader.
Investera allt uppdelat på x månader.

Inget är fel, allt beror på personlighet, mål, sparhorisont och hur man mår vid dippar.

1 gillning

Förklara, vad är tänket bakom ditt råd :roll_eyes:?
Spontant känner jag All in så att jag är med i matchen från scratch :soccer_ball::money_bag:. Tänker jag fel :flushed_face:?

1 gillning

Jag håller inte med om att man ska lägga in allt på börsen utan vidare. Det viktiga är att ha en tydlig plan för riskhantering, och den blir bara viktigare ju mer kapital man har.

Om jag hade följt strategin att investera allt i börsen hade jag i stället sett till att ha tillgång till rejäl belåning, som kan utnyttjas vid behov. På så sätt kan man agera snabbt om marknaden vänder.

När börsen verkligen bestämmer sig för att gå ner ordentligt kan återhämtningstiden bli mycket lång. Genom att ha belåning tillgänglig kan man korta den tiden markant och utnyttja nedgången på ett smartare sätt.

Jag pratar här enbart om en global indexfond – den är redan så låg risk som det går att få inom aktiemarknaden.

Mina ord, har bara chatgpt och rätta och styckesindela hahahah :joy:

För egen del blir beslutet kring de här 2 miljonerna enklare med mer pengar. Buffert, FIRE-kapital, utgifter är i balans. Då kan de lika gärna investeras allt på en gång.

3 gillningar

Min poäng är främst att återhämtningstiden kan bli otroligt lång om man råkar investera vid fel tidpunkt. Det är enligt mig en ganska viktig sak att ta i beaktande när man planerar sina investeringar.

Självklart spelar den egna ekonomiska situationen också en stor roll. Men det känns onödigt att sätta in pengar på börsen, se värdet falla med 30 %, och sedan behöva vänta i åratal på att kapitalet återhämtar sig.

1 gillning

Det här är bara mina egna tankar. Jag brukar tänka lite annorlunda än de flesta, och man får väl fråga sig om det är bra eller dåligt.

Jag tänker så här: låt oss säga att börsen ligger på en överdriven all time high, räntorna har börjat stiga och fastighetspriserna kanske redan har börjat falla. Då kan det ibland vara klokare att köpa en lägenhet och hyra ut, istället för att gå in i en övervärderad aktiemarknad.

Jag vet inte, det är bara funderingar men det känns rimligt att åtminstone tänka i de banorna.

Absolut, nu menade jag inte just detta inlägg eller ens detta forum. Menar bara generellt att i alla diskussioner kring att investera större engångsbelopp så är mantrat oftast att det är en självklarhet att man lägger allt direkt. I vissa forum dumförklaras man ens för att ens tänka annat med förklaringen “studierna säger så!” Ville bara dela med mig av mina tankar från den andra sidan, att det finns andra faktorer än förväntad avkastning.

2 gillningar

Självklart. Man ska alltid utgå från sina egna preferenser. Sen nämns ofta pytsa in över tid som alternativ, i alla fall här på forumet.

Men ser man till odds och statistik, så är det mest logiskt att investera allt på en gång. Men vår största fiende är beteendemisstag, så att utgå från hur man själv funkar och känner är viktigast.

2 gillningar

Jag har varit på börsen sedan år 2000 och har varit med om upp- och nedgångar. Jag är riskavert. Var och en får göra sin bedömning om hur man ska spendera sina pengar.

3 gillningar

Hade nog delat upp det ungefär så här:

• 1/4 till fastränte
  • 1/4 till fonder (över ett halvårs tid)
  • 2/4 till aktier (över ett års tid)

hade stoppat in allt på lysa 100% aktier

Jag hade skänkt dem till nåt grönt vansinnesproject som kommer gå i konkurs snart.

de moderna sättet att “vaska”

Om det är 2 nya miljoner hade jag kanske i sann “Die with zero”-anda gett dem till mina vuxna barn som förtida arv.

3 gillningar

Aktiefonder eller menar du aktier?

Tjm menar Lysa och 100% aktier så 0% räntor. Man väljer hur man vill ha det fördelat.

Om du har längre sparhorisont än 5 år

75% global indexfond tex DNB global indeks eller nån liknande

10% en billig bra global småbolagsfond/ETF

10% Sverige indexfond

5% spekulation tex bitcoincertifikat, Uran/kärnteknologi, Östeuropa eller enskilda AI-aktier för extra krydda och spänning.

Om du har varit med förr och drabbas ej lätt av panik vid tillfälliga kraftiga ras, investera allt med en gång annars får du stoppa in pengarna i omgångar

Sparhorisont mellan 3-5 år

30-50% fasträntekonto/korträntefond

Resten investeras som vid längre sparhorisont än 5 år

Sparhorisont 0-3 år

Pengarna bör ligga på fasträntekonto eller i en räntefond (kortränta) men jag skulle ändå ta 25% och slänga in dem i en global indexfond.

Detta är vad jag skulle ha gjort just nu

1 gillning

Jag skulle ha bjudit dom på glass. Eller en whisky om det är lördag. Då kanske jävlarna blir glada och delar med sig! :innocent:

3 gillningar