Vad gör ni med 2 msek nu?

Vad skulle ni göra nu med två likvida jävlar?

1 gillning

Köpa global/sverigefond

2 gillningar

Köra en alternativ investering i form av skog. För känslan av att ha min egen :deciduous_tree:

Jag ser ingen anledning att behandla det hypotetiska tillskottet annorlunda än någon annan del av portföljen, så för mig skulle det bli 100 % WEBN (alltså globalindex).

3 gillningar

10% till kostnadshål, som pergolagolv, höja kolonistugan, lite hjälp hemma och god mat.

10% till mamma.

Resten in i en global indexfond i mitt pensionssparande, kan därefter sluta månadsspara. :blush:

6 gillningar

Jag hade smällt in det i globalfond, eventuellt med något busigt avvikande eftersom det var två mille jag inte hade tidigare. :smiley:

2 gillningar

Vad räknar du med för avkastning för att känna dig säker nog att sluta månadsspara? Räknar jag med 5% realt räcker 2 jäklar för mig, men 3% blir det tajt att “coasta” på…

Trots högt börsläge?

Typ bott 17kvm större…

2 gillningar

Jag behöver inte så mycket mer än två miljoner, har runt garantipension när jag går i pension. Så behöver bara fylla glappet så jag kan ha ungefär samma levnadsstandard som idag.

Lär kunna ta ut lite guldkant redan om 10-15 år också. Så två miljoner skulle göra en stor skillnad.

2 gillningar

Tänker du att börsen ska gå ner eller?

2 gillningar

Beror väl på.

Har man 10+ år i sparhorisont så är risken mindre. Men beror på vad man behöver pengarna till.

Behövs hela summan om 5 år så är det sparkonto som gäller.

Jag har 25+ år i sparhorisont. Så behöver inte vara så försiktig. Men alla investeringar innebär en risk.

1 gillning

Jag hade spridit ut det genom att göra månadsinsättningar utspritt på två år. Satt in bulken på fasträntekonto, en del på hög räntekonto. Satt av en del till Boendet/resa/annan upplevelse för lite guldkant.

4 gillningar
1 gillning

Bitcoin, finns ingen tvekan

10 gillningar

Avvaktar mer fall i silver (3-12 mån) och bevakar bitcoin (1-2 mån). Sen in med 75% i silverfond eller etf och 25% i bitcoin.
Placeringshorisont 5 år. Målkurs i silver, antingen megaspik pga brist, alternativt gradvis klättring till ca 120-150 usd/troy ounce.
Bitcoin, köpt som cert, troligen hålla för evigt eller tills en behöver lite slantar.

Som förespråkas här på forumet, antingen är man på börsen eler inte. Tima inte marknaden utan allt in direkt om du vill vara på börsen. Vill du vara 50% på börsen så kör på det.

3 gillningar

Om man inte är rädd för det så borde man väl med samma logik sälja när börsen är “hög” och vips är man en kättare

Då jag inte är i behov av något i dagsläget hade jag nog investerat allt. Lagt undan 100k för att att fylla på semesterkontot.

1 gillning

Heja Sally, boxa på dessa Peter Schiffs :slight_smile:

4 gillningar