Vad göra med 1,5 miljoner?

Hej,
Jag har fått 1,5 miljoner över från en husförsäljning och funderar hur jag ska göra😬
Bakgrund, 48 år, fast inkomst, övrigt sparande i fonder och aktier ca 1,5 miljoner. Bostadsrätt värd ca 3,8 (lån 1,75 milj).

Såhär går mina tankar:

1. betala av större delen av lånet på min bostad
  2. investera i ytterligare fonder och aktier under tid, resten på sparkonto under tiden
  3. köpa en enklare fastighet (mindre villa/stuga) och hyra ut. Kommer troligtvis behöva låna 0,5 milj för att ens hitta något vettigt.

Hur skulle ni andra tänka?
Med vänlig hälsning, Stampanders

Om du inte har någon annan anledning till alternativ 3 än som en investering att hyra ut så ser jag inte det som ett vettigt alternativ. För att ens få det som ett likvärdigt bra alternativ som 2 behövs i regel hög hävstång.

Välkommen till forumet!

Alternativ 2 säger jag. Stabil avkastning över tid om du placerar vettigt. Har du ändå inga planer på att sluta jobba så låt slantarna växa. Om räntan drar iväg utan att lönen gör det kan du betala av det. Bunden bolåneränta?

Tänker du däremot trappa ner, kapa kostnader etc så är det inte fel att gå på alternativ 1 heller. :slight_smile:

Hej Esko och tack för ditt svar. Tanken var att få upp mina inkomster lite för att finansiera ytterligare en häst… Inser dock att det är mycket risker med alternativ 3.

Hej och tack för välkomnandet!

Har 3-månaders ränta som just nu ligger på 2,45 men kommer säkert stiga under hösten så man kanske får räkna med ca 4% nästa år.
Ska jag investera behöver det ju kanske komma upp i den avkastningen och det känns ju så himla osäkert just nu.

Lägg 3:an åt sidan, ligger helt fel i tiden.

1 gillning

Om du har klarat dig utan dessa pengar tidigare så skulle jag välja alternativ 2 och investera dessa i en bred och billig portfölj.

1 gillning

Varför inte göra både och? alternativ 1 och 2 hade jag gjort, det sprider risken bra… Kanske tom betalt av en miljon på huset. Men se till att ev skatt från försäljningen inte görs av med, men jag gissar att du räknat bort den redan…

1 gillning

Jag skulle ta ut 10.000 per månad fram till pensionen att göra balla grejer för.

Min egen trissvinst :slight_smile:

1 gillning

Du kan ju sätta på sparkonto med 2,10-2,15% ränta bundet i 1år idag.

Obs! på flera av de sparkontona kan du ända plocka ut pengarna vid ”kris/möjlighet”. Du tappar då förvisso ”intjänad ränta hittils” men det kan vara ganska försumbart i vissa sammanhang…

Säg att du MÅSTE/VILL plocka ut pengarna redan efter 8mån. Då missar du 1500000x0,0215x0,7x0,67=15000kr i utebliven ränta mot att du ändå KAN plocka ut de.

Kolla alltid upp insättningsgaranti och specifika villkor.

Hej Ola,

Skatten har jag räknat bort. Dock har jag skjutit upp så mycket jag kan.

1 gillning

Haha, där snackar vi investering!!

Välkommen hit :slight_smile:

Föreslår att du tittar på detta avsnittet som tar upp just den frågan

Toppen, tack för tipset. Ska titta på den:)

1 gillning

Du kan kombinera 1 & 2 om du kommer upp i Private Banking på Avanza med de nya pengarna. Du får lägre kostnader för lånet men kan samtidigt investera dem. Men skall de stå på ett räntekonto på Avanza så får du väl räkna om “förlorad” ränta motsvarar sänkt ränta på lånen.

Sen kan du alltid “snurra” det där om du har superlån värdepapper och ta ut den delen som man lånar gratis etc…

1 gillning