Överta bolån - Stay Rich !?

Hej!

Jag kommer att behöva mer hjälp av er senare eftersom jag snart kommer att få ett stort arv.

Det som jag måste ta ställning till nu är bolån - eftersom jag måste ta ett snack med banken om detta innan arvsskiftet (har en bror).

Jag har en bostadsrätt värd 5.5-6.5 Mkr. Mina föräldrar ägde 50% pga av att de som fd bankmän fick snuskigt låg ränta (0.8% år 2012) och stod därför för mina lån - 2 Mkr.

Jag kan casha av då kontanter finns och jag kommer/skall förmodligen vara (nära iaf) och bete mig enligt “stay rich”. Hur kommer jag kolla med er senare om…

Har inga barn, men brorsbarn, vilka jag gärna vill skall kunna få något att ärva.

Så till frågan. Är det bättre att försöka “överta lånet” och investera kontanterna på 5 års horisont eller bör jag casha av lånen?

Alla tankar och funderingar vore till stor nytta!
Någon mer info som behövs?

/Johan

1 gillning

Hej Johan, beklagar bortgången!

Oavsett om du binder arvet i bostadsrätten (via amortering/lösen av lån) eller lägger på sparande på börsen så finns pengarna kvar, för dina arvingar borde det väl vara ganska same same.

Med tanke på hur låg räntan är i dagsläget, och dessutom spås fortsätta vara låg minst ett par år framöver, så är det mer ekonomiskt lönsamt att investera arvet.

Några sakar att tänkta på är att

• Det är skillnad på att “överta” lånet och ta lån på samma belopp för att lösa dina föräldrars skuld och därmed överta skulden (lånet). Vid övertagande av lån följer den bundna räntan med till nästa part.
  • Banktjänstemän får personalränta som varierar från bank till bank men är rabatterad upp till ca 2,15 punkter och som lägst ner till 0,15%, det är därför dina föräldrar hade så bra ränta. Personalränta är knuten till anställningen och kommer inte följa med till dig.
  • Banken kanske inte bedömer din inkomst tillräcklig för att få överta lånet eller låna upp motsvarande belopp och kan då kräva hel eller delvis inlösen.

Stäm av med din bankman om hur de ser på lånet och ta en diskussion kring alternativ.

/Rhino

3 gillningar

Hej Rhino,

Är de 5 åren en fast tidpunkt för att pengarna ska plockas ut?
Isåfall kanske du inte ska placera dessa jätte aggressivt då det alltid finns en risk att aktier/aktiefonder kan gå ned i värde, en modellportfölj som du eventuellt skulle kunna kika på är “Nybörjarportföljen”, en lite mer balanserad portfölj som passar ganska bra för en tidshorisont på 5 år.

Däremot så kan du även använda tumregeln “Investera 10% i aktiefonder för varje år du kan avvara pengar”, sedan för varje år som går så sänker du då risken med 10% mot mer räntefonder eller pengar på ett sparkonto med insättningsgaranti (just nu brukar sparkonto rekommenderas då räntefonder inte avkastar så mycket).

Hej Robin!

Jag tänker att kunna leva gott på avkastningen (totala) utan övriga intäkter/inkomster.

Är 49, utan barn/fru o har alltid varit anställd = pension.

Min tanke: ha 2 nettoårslöner på bankkonto. Fylla upp mellanhinken (leva på) o resten i 20 år+ hinken. Dvs lånen hamnar i denna. Älskar mina brorsbarn…! :grin: :heart:

Korkat o för stor risk - eller klokt?

/Johan

Mycket värdefull kunskap - tack!!! :grin::+1: