Vad göra med hög kassa i eget aktiebolag

Hej,

jag funderar på hur ni andra som sitter med egna aktiebolag där ni har byggt upp en kassa väljer att göra med dessa pengar. Jag tar ut lön till brytpunkten för statlig inkomstskatt samt utdelning men bygger över tid en högre kassa i bolaget som nu bara ligger på ett bankkonto med nollränta. Funderar nu på att skriva in i bolagsordningen att företaget ska få hantera värdepapper och gå in på börsen med en kapitalförsäkring men vill gärna höra hur ni andra tänker för era bolag i liknande situation?

Jag har det absolut så. I bolagsordningen har jag skrivit in:

Bolaget ska även äga och förvalta värdepapper och fast egendom, liksom annan härmed förenlig verksamhet.
Det öppnar upp för möjligheter att mer eller mindre göra samma sak i företaget som privat. Ett tips från min jurist var dock att separera det i två bolag - dotterbolag som har verksamheten (förmodligen ditt nuvarande) och sedan ett moderföretag som bara förvaltar pengar.

1 gillning

Vad blir det för fördelar med det? Dotter o moderföretag.

Är också nyfiken på svar

Moderbolaget ansvarar inte för dotterbolagets förpliktelser. Sprider risken.

Jag har inte ändrat i bolagsordningen, men det bör ju inte vara några problem när det är överskott som investeras och bolaget inte hamnar i en skuldsättning av någon anledning. Eller?