Vad hade du gjort? | Effektivaste sättet att betala av mitt lån

Jag har ett Blancolån på 380 000 kronor med en ränta på 10%. Jag har en kreditupplysning som gjorts i maj 2024.

Jag har besparningar 100 000 som ligger i fonder och aktier.

Jag har en bra inkomst (46 000 kronor innan skatt) inga andra lån eller större utgifter.

Vad hade du gjort med dessa uppgifter? Jag vill byta bank och förhandla om till lägre ränta men jag är rädd att få en ytterligare kreditupplysning som ligger kvar ett år till. Vad är det smartaste att göra i min position?

Jag hade använt alla mina pengar utom typ 20k för att betala av detta lån, sen hade jag aggressivt amorterat 20k i månaden för att bli av med det asap. Men först hade jag försökt flytta lånet för att få ner räntan med typ compricer.

8 gillningar

Ändrat rubriken först, den säger ju ingenting om vad du vill få ut av ditt inlägg.

Det är inget problem att ha en kreditupplysning, det är om du har många under en kort tid som kanske kan varna lite

10% är såklart högt och beloppet också. Antar att du fick räntan eftersom risken var högre, inte säkert att någon annan bank resonerar annorlunda?

2 gillningar

Om du har en bra lön och saknar betalningsanmärkningar så kan jag inte se hur det skulle vara ett problem.

Du borde kunna få ner den där räntan rätt snabbt genom att ta ett privatlån hos en annan bank. Dock kommer det fortfarande vara säkert till 7% ränta så skulle liksom svaret innan rekommendera att amortera av så mkt du kan.

1 gillning

Jag fick det lånet när jag hade en lägre inkomst (37 000 kronor). Lånet var i grunden på 450 000 kronor och jag har betalat av så mycket jag bara kan sedan dess. Tror du att bankerna resonerar annorlunda när de ser vad jag har i inkomst idag?

Ja, dock har jag inte 20 k i månaden att betala lånet med. Jag får ut cirka 36 K efter skatt. Jag sparar ungefär 5-6 tusen i månaden efter alla utgifter osv. Jag betalar idag 5500 till lånet. Hade du först flyttat lånet eller först betalat av en del av lånet och sedan sökt om flytt?

Hur har du fasta utgifter på 25000kr? Låter högt. Försök kapa detta. Färre uteluncher, flytta billigare.

Jag hade pausat alla månadssparande och låtit allt du idag sparar går till amortering.

Jag hade sålt av alla fonder idag och gjort en klumpamortering asap, och dagen efter det registrerats försökt flytta lånet.

2 gillningar

Tack för svar! Det är skrämmande med förändringar eftersom jag vill samtidigt ha en buffert ifall något inträffar. Men ja, känns som jag inte rör mig framåt om inte lånet sänks.

Mina utgifter är låga, men cirka 10 k går åt för att dels spara själv och dels spara med maken för att tillsammans kunna bygga något. Pressen är enorm. Resterande går åt hyra, mat, privatlån, Csn, SL kort och övriga viktiga som man behöver. Jag landar på cirka 15-17 K i månaden för fasta utgifter inklusive lån. Jag sparar 5 k till mig själv och 5 k tillsammans med maken. Sedan har jag 3 k ungefär för fickpengar, vårdavgifter osv.

Du betalar just nu nästan 40k om året i ränta, alltså nästan 3000 i månaden. Hela din “fickpeng” hade kunnat dubblats om du blev av med lånet.

Du är gift också? Då är det ju din makes lån också. Det borde ligga i hans intresse att det här lånet försvinner - det ger ert hushåll en bättre ekonomi.

Betalar du av lånet får du 3000 till I månaden att röra sig med. Det låter väl ganska bra i buffert?

Sen kan du ju ta ett lån fram över om du måste. Vad låter bäst? Att ha 3000 mer i månaden att spara eller köpa nöje för, och ta ett lån ifall du skulle behöva det i en nödsituation? Eller att ständigt betala 3000 i månaden för att idag ha mer pengar som “buffert”.

Betalar du av 80k idag är det bara 300k kvar på lånet. Idag amorterar du 5000. Flytta dina 10k du idag sparar (ensam och tillsammans med maken) till amortering så är det 15k/mån - det är 20 månader, inte ens två år. Låt gubben hjälpa till så kanske ni är klara före sommaren.

Sen vet jag inte vad vårdpengar betyder - vi har högkostnadsskydd. Eller är det typ fotvård? Full förståelse för att vi har olika behov, och allt täcks inte osv osv… Men varje tusenlapp I månaden som du kan avvara till amortering är ett stort steg på vägen mot att slippa betala 3000 i månaden för ingenting.

1 gillning

Det precis det här jag behövde- perspektiv. Det är svårt att tänka ensam när man också drivs av olika rädslor. Tack för din input, jag tar med mig detta och kommer agera efter det.

3 gillningar

Har du nåt att sälja?

1 gillning

Vad lånade du till? Enklast kanske är att sälja det och amortera vad du får ut av en sådan försäljning. Alternativt ta av annat kapital och lösa skulden direkt.

1 gillning

Betala av lånet direkt.
Sen börjar du spara ihop en ny buffert.

Du kan nog spara någon procentenhet på räntan men jag tror inte privatlåneräntorna i nuläget är särskilt mycket bättre hos andra banker. Medlemslån t.ex. för fackförbundsmedlemmar ligger på 8-9% just nu. Betalar du in dina 100 000 du har i fonder och aktier minskar din räntekostnad direkt med cirka 833 kronor per månad som du kan använda till ytterligare amortering.

Tänk också på att nästa år så börjar utfasningen av ränteavdrag för privatlån, det innebär att detta lån blir ännu dyrare och nästnästa år kan du inte göra något ränteavdrag alls. Så jag hade betalat av detta så fort som möjligt.

Betala in 100k så att lånet som kvarstår är 280k. Om du vill betala av resten på 1 år så behövs en månadsbetalning på 24 616 (295k), 2 år 12 921 (310k) och 3 år 9035 kr (325k). Inom parentes ser du totalkostnad.

Lägg dina ordinarie 5,5k som du lägger på lånet nu plus det du sparar till dig själv och med maken samt kapa 1k från övriga utgifter så kan du betala in 16,5k per månad så kan du betala av detta på 18-19 månader efter en klumpsummeamortering om 100k.

Om du å andra sidan inte gör någonting åt situationen och fortsätter att endast betala in 5,5k per månad kommer det ta dig ca 103 månader att betala av lånet på 380k med en totalkostnad om 566k.

Hej,

Du kan säkert få ner räntan hos en annan långivare, i ditt fall är nog varje procent du får ner mycket bra. Innebär att du kan lägga dessa pengar på att AMORTERA istället för att betala ränta.

Idag betalar du ca. 3167kr/månad i ränta (räknar 380.000kr & 10% ränta). Kan du betala in 80.000kr (behålla 20.000kr i buffert) och hitta en långivare som kan erbjuda 7% ränta så går du från 3167kr/månad i ränta till:
380.000kr - 80.000kr = 300.000kr. Sedan 7% ränta på detta = 1750kr/månad.
Detta innebär att du tar ned kostnaden för endast ränta från 3167kr/månad till 1750kr/månad = 1417kr/månad som du kan lägga på att AMORTERA lånet istället för att betala räntor.

Sedan hade jag tagit dessa 5.500kr som du sparar varje månad och lagt på lånet istället + de 1417kr som du eventuellt kan få loss genom att hitta en annan långivare och betala in en klumpsumma på 80.000kr. Därmed kan du lägga minst 6917kr/månad på att försöka beta av lånet.

Mvh,