Bolån hos Bluestep

Hej

Jag kollade på Bluesteps hemsida och deras ränta är inte så bra på bolån och det står även om förhöjda räntan för bolån.

Det finns en förklaring på deras hemsida men jag förstår inte riktigt hur detta fungera. Är det någon som vet vad detta innebär?

Bluestep har valt att inte skriva ut några detaljer om vad den förhöjda räntan innebär. Min tolkning av det som står på sidan är att det är ett slags dold uppläggningsavgift. De vill inte skriva ut denna avgiften på ssjten och de tar inte med den när de beräknar den effektiva räntan. Riktigt fult. Jag hade frågat redan i första mötet hur hög den här extra räntan är.

Precis, hittat en gammal info och då var på 3,98%. Det känns inte så bra låna med dem.

Jag ska prata med de på måndag.

Tack för ditt svar.

Jag tror inte att någon vill låna från Bluestep. Det är en bank för dem som inte kan få bolån från andra banker. De tar rejält i ränta. Jag antar att du redan sökt lån från andra banker?

2 gillningar

Jag har lån hos Sparbanken idag men vill samla blancolån med bolån. Fick inte beviljat utökning hos Sparbanken.

1 gillning

Betala av blancolånet så fort det går?

Möjligt att du kan höja bolånet hos nån annan rimlig aktör för att betala av blancolån, men jag är mycket tveksam till att Bluestep är lönsamt att göra det hos.

Vad har du för ränta på blancolånet och bolånet idag? Hur mycket handlar det om?

2 gillningar

Bluestep har en väldigt stor spridning av sina räntenivåer. En stor kundgrupp är stafettläkare och andra med liknande förhållanden. De har alltså rejäla inkomster men saknar fast anställning.

Bolån 1 417 000
4,89%

Blanco 500 000
9,39 %

Bostadsvärde?

2,5 - 2,7 enligt mäklaren.

Låter som det finns nån anledning till att ni inte får utöka bolånet hos banken. Inte speciellt hög belångsgrad.

Enligt min bank räknade de på skuldkvot. Jag har även CSN lån och är ensamstående med barn!

1 gillning

Du betalar idag 116241 kr per år i ränta (före ränteavdrag). Det motsvarar en ränta på 6,06% på hela ditt lån. Hos Bluestep så måste du alltså få lägre ränta än 6,06% för att det ska löna sig. Det motsvarar deras allra lägsta ränta. Annars är det bättre att vara kvar där du är idag.

Har du amorteringsfritt på bolånet?

Bästa strategin för dig är förmodligen att ligga kvar med bolånet. Prata med banken om det är möjligt att få det amorteringsfritt så att du kan betala av på blancolån. Och betala järnet för att få ner storleken på blancolånet. Amortera extra varje månad på blancolånen. Då kommer du ganska snabbt ner i lägre ränta än vad du får hos Bluestep. Redan när du är nere på 450000 kr i blancolån så är totala räntan nere på 5,9% på det du har idag.

Kolla med din nuvarande bank ifall de kan erbjuda så kallat Privatlån för att samla dina blancolån. Ifall de ger dig under 9,39% så är det också bra.

6 gillningar

Verkar handla mer om att få ner månadskostnaden än totala kostnaden. Men jag kanske uppfattar det fel?

Bluestep är effektiv ränta: 6.83 % och jag vet inte vad innebär den förhöjd ränta som jag läst på hemsidan.

Jag har inte amorteringsfritt på bolånet. Har frågat och de sa att om det beviljas det blir svårt att ta nya lån hos dem framöver, alltså man blir “svartlistad”. Fast kanske bättre att få amorteringsfritt nu och försöka betala av blancolån. Sedan söker man bolån hos annan bank!?

Ja, funderar lite på det också. Amortera extra och söka privatlån eller bättre ränta hos annan bank då.

Tack för hjälpen!

Jag vill bli av med blancolån självklart och då tänkt jag att om jag får lägre kostnad kan jag extra amortera.

Men tror inte att det blir det med Bluestep. Jag tycker också att det är lite riskabel med en sådan bank.

Oj, vad märkligt av banken! I så fall kanske det är lika bra att inte söka amorteringsfritt. Men som sagt, kolla om du kan få privatlån/blancolån som är billigare än 9%. I så fall är det värt att flytta blancolånen. Strunta i Bluestep, det blir dyrare att flytta till dem än vad du har idag.

2 gillningar

Japp. Så skrev dem:
" … kan vi se över möjligheten till borttag av amortering. Det man ska tänka på är att det ska vara sista utvägen samt att det kommer påverka möjligheten att ta nya lån längre fram i tiden."

Tack för feedback!

2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Är Bluestep ett bra val för sparande?