Höjning av bolån för att baka in renoveringsblanco

Hej, jag köpte en undervärderad lägenhet i Stockholms innerstad för ett väsentligt billigare kvadratmeterpris än vad grannarnas lägenheter såldes för då detta var ett renoveringsobjekt. Jag har nu renoverat lägenheten vilket delvis finansierades med blancolån till 3-4% ränta. SBAB, där jag är bolånekund, har en tjänst där man kan se värdet på sin bostad och låna upp på den ifall ens nuvarande lån understiger 85% av bostadens värde. Trots att deras värdering är konservativ visar den ändå att mitt bolån endast utgör drygt 70% av bostadens värde och att jag bör ha nära en miljon extra i bolån att plocka ut för att komma upp i 85% belåning. I och med renoveringen har vi även haft en mäklare här som värderat lägenheten långt över SBAB:s konservativa värdering, vilket gör att vi enligt denna värdering endast har en belåningsgrad på runt 60% när bostaden är färdigrenoverad.

Det mest logiska vore därför för mig att öka upp bolånet för att baka in blancolånen, men problemet är att SBAB:s tjänst inte går att använda om man har blancolån överstigande 500 tkr, vilket jag har. Jag har därför nu hamnat i ett slags moment 22 eftersom SBAB inte har “personliga bankmän” där man kan förklara detta för. Jag är alltså underbelånad i bolånet och överbelånad i blanco.

Så, nu till min fråga: finns det någon bolåneaktör som tar hänsyn till ovanstående situation och där man kan prata med en fysisk person för att möjliggöra ett utökat bolån? Eller kommer alla banker endast att ta över mitt befintliga bolån och inte höja upp det till det “verkliga” värdet på bostaden?

Har du provat att ringa SBABs kundservice?

Ja… Efter över en timmes kötid refererade mig till deras automatiska tjänst där man höjer bolånet via inloggat läge på internetbanken (dvs den som stoppar mig pga för höga blancolån)

1 gillning

Då hade jag ringt till dem igen. För något år sedan hade dom iaf en uppringningstjänst som de erbjuder när man stått i kö ett tag så kunde man göra annat tills de ringer.

Höra med andra banker än SBAB?

Jag var i en liknande situation. Köpte ett renoveringsobjekt där jag finansierat en del av renoveringen med ett blancolån.

Nu har jag fått en ny skriftlig värdering från mäklaren som sålde huset till oss. Jag har lånet hos Länsförsäkringar och har höjt mitt bolån (tidigare 85% av köpeskillingen) så att jag både kunde betala tillbaka blancolånet och få pengar till fortsatta renoveringar. Min belåning är nu ca 65%. Det enda som jag inte är helt nöjd med är att amorteringen automatiskt fortsatt ligger på 2% trots att alla villkor för 1% amortering är uppfyllda. Har dock inte undersökt det närmare då jag tänker att det är lämpligt att amortera. Lite frågor om inkomst och vad jag ska ha pengarna till, men överlag gick det smidigt.

Bostaden kan tidigast värderas om efter fem år beroende på hur stora renoveringar du gjort

Femårsregeln gäller enbart med hänsyn till amorteringskravet.

Att värdera om för att t.ex. öka belåningsgraden (för att lösa ett blancolån i det här fallet) eller få en bättre ränta (många nischbanker går ju strikt på belåningsgrad) får du göra hur ofta du vill.

5 gillningar

Jag gjorde samma sak för några år sedan också med samma bank. Är problemet att formuläret inte accepterar värde över 500 000? Jag skulle i så fall skrivit 500 000 bara. De kommer ju ringa dig sedan för att gå igenom hela ansökan och där kan du säga vad du faktiskt har. Den ska ju lösas in, så ser inte att det skulle vara något problem.
Du kommer också få fota av och skicka in mäklavärderingen, så det ska inte vara nån strul att få den lägre belåningsgraden och bättre ränterabatt :slight_smile: