Hej, jag köpte en undervärderad lägenhet i Stockholms innerstad för ett väsentligt billigare kvadratmeterpris än vad grannarnas lägenheter såldes för då detta var ett renoveringsobjekt. Jag har nu renoverat lägenheten vilket delvis finansierades med blancolån till 3-4% ränta. SBAB, där jag är bolånekund, har en tjänst där man kan se värdet på sin bostad och låna upp på den ifall ens nuvarande lån understiger 85% av bostadens värde. Trots att deras värdering är konservativ visar den ändå att mitt bolån endast utgör drygt 70% av bostadens värde och att jag bör ha nära en miljon extra i bolån att plocka ut för att komma upp i 85% belåning. I och med renoveringen har vi även haft en mäklare här som värderat lägenheten långt över SBAB:s konservativa värdering, vilket gör att vi enligt denna värdering endast har en belåningsgrad på runt 60% när bostaden är färdigrenoverad.
Det mest logiska vore därför för mig att öka upp bolånet för att baka in blancolånen, men problemet är att SBAB:s tjänst inte går att använda om man har blancolån överstigande 500 tkr, vilket jag har. Jag har därför nu hamnat i ett slags moment 22 eftersom SBAB inte har “personliga bankmän” där man kan förklara detta för. Jag är alltså underbelånad i bolånet och överbelånad i blanco.
Så, nu till min fråga: finns det någon bolåneaktör som tar hänsyn till ovanstående situation och där man kan prata med en fysisk person för att möjliggöra ett utökat bolån? Eller kommer alla banker endast att ta över mitt befintliga bolån och inte höja upp det till det “verkliga” värdet på bostaden?