Vad händer med fonder i SEK om Sverige byter till EUR?

Tjena allihop!

Fortsatt är jag lite insnöad på det här med valuta och fonder, och jag undrar som titeln lyder vad som händer med fonder i SEK, om Sverige byter till EUR. Innebär det en förlust för en själv?

Lukas

Du tappar ingenting alls. Fonden äger fortfarande samma aktier. När du tar ut pengar så kommer fonden sälja aktierna för EUR istället för SEK och du får ut pengarna i den nya valutan.

3 gillningar

Om det på allvar blev aktuellt med EUR-anslutning så skulle sannolikt den svenska kronan kortsiktigt att gå upp.

Okay tack för (något hårt) svar haha

När jag i min ungdom fick frågan vad jag skulle göra om jag vann en miljon, svarade jag att jag skulle växla till turkiska lira och bli miljardär. Men det blev aldrig att jag gjorde det. (Turligt nog)

Så på ett sätt skulle vi ju alla se lite fattigare ut om vi bytte valuta till EUR.

När det gäller ursprungsfrågan, så när länderna i Euro området, bytte valuta, då fanns ju obligationer med nominella värden satta i de gamla valutorna kvar i omsättning och fanns i de fonder vi handlade med då. Men de skulle ju snart lösas in med EUR så de behöll sitt värde.

Vad gäller aktierna kommer de sannolikt få sina nominella värden omdefinierade när valutan byts. Viktigare i det fallet för oss här är ju dock att de kommer börja handlas i den nya valutan.

Det blir samma som på sparkonto att man blir fattigare om man går över med dagens kurs 11,20kr istället för mer normala 9kr som Euron kostade en lång tid. En miljon blir då ca. 89300€ med dagens kurs och 111111€ om den kostar 9kr. Så blir en förlust på ca.22000€ per miljon.

“Förlusten” har ju redan skett, kursen är ju vad den är för tillfället, oavsett om Sverige använder € eller SEK som valuta.

2 gillningar

Är det inte bättre att då vänta till mer normal växelkurs eller kräva kurs på 9kr/1€?

Om man vet att vi någonsin kommer komma ner dit igen så är det bara att växla allt man äger till SEK med omedelbar verkan och invänta gratislunchen.

Men vi kanske aldrig tar oss till den kursen igen. Vi kan ta oss till 15 kr/€1 för allt vi vet. Valutamarknader är bland de svåraste att förutsäga.

2 gillningar

Euron är övervärderad och länder med Euro har mycket högre statsskuld än Sverige så den sjunker det är 100% säkert. Finland tex. har lika hög skuld som Sverige nästan fast hälften så många innevånare. Euron var ju dyr ungefär samma som nu 2008-2010 också innan den sjönk igen.

Frågade ChatGPT: Vad innebär det för privatsparande om sverige byter valuta till euro
Svar:
Om Sverige byter valuta till euron påverkas privatsparandet på flera sätt, beroende på sparform, räntor och inflation. Här är några aspekter att beakta:

1. Räntor på sparkonton och lån

• Lägre räntor: Länder i euroområdet har ofta lägre räntor än länder utanför. Detta kan leda till lägre avkastning på sparkonton, vilket påverkar dem som föredrar att ha sina besparingar lättillgängliga.
  • Ränta styrs av ECB: Riksbanken skulle inte längre sätta räntan; det gör istället Europeiska centralbanken (ECB). Om ECB sätter en låg ränta kan det göra att avkastningen på traditionella sparkonton blir mindre attraktiv.

2. Inflationens påverkan på sparande

• Stabil inflation: ECB har som mål att hålla inflationen runt 2 %. Om detta lyckas kan det ge en förutsägbar och stabil köpkraft över tid, vilket är fördelaktigt för långsiktigt sparande.
  • Risk för realvärdesförlust: Vid låg ränta och inflation kan sparande på konton förlora i realvärde (köpkraft) om avkastningen inte överstiger inflationen.

3. Investeringar i aktier och fonder

• Valutarisken minskar: För den som sparar i fonder eller aktier med exponering mot euromarknader försvinner valutakursrisken. Detta kan leda till större förutsägbarhet i avkastningen.
  • Bredare investeringsmöjligheter: Ökad ekonomisk integration i euroområdet kan ge tillgång till fler investeringsmöjligheter och stabilare kapitalmarknader.

4. Pensionssparande och långsiktigt sparande

• Pensionsfonder påverkas av euro: Svenska pensionsfonder skulle behöva anpassa sig till nya förutsättningar i euroområdet. Detta kan påverka både förväntad avkastning och hur fonder diversifierar sina investeringar.
  • Förutsägbara räntor: Stabilare räntemiljö kan underlätta långsiktiga sparstrategier, men minskad flexibilitet för Sverige att justera penningpolitiken efter egna behov kan också skapa risker vid ekonomiska kriser.

5. Sparande i utländsk valuta

• Behovet av andra valutor minskar: Eftersom Sverige blir en del av euroområdet, kan behovet av att diversifiera sparande genom innehav i andra valutor minska.
  • Diversifiering i andra tillgångar: För att motverka låg ränta på eurobaserat sparande kan sparare behöva överväga andra tillgångar, som aktier, fastigheter eller obligationer.

6. Valutaväxling och internationellt sparande

• Ingen växlingsavgift inom euroområdet: För dem som har sparande eller investeringar i andra euroländer försvinner kostnader för valutaväxling, vilket gör det mer effektivt att spara och investera över gränserna.
  • Valutasparande i andra regioner: För dem som vill diversifiera sitt sparande utanför Europa kan valutaväxling fortfarande vara aktuellt, men eventuellt mindre vanligt.

Sammanfattning

Byte till euron skulle innebära en mer stabil och förutsägbar miljö för sparande, men med lägre räntor och potentiellt sämre avkastning på traditionella sparkonton. Sparare kan behöva anpassa sig genom att diversifiera sitt sparande i mer riskfyllda tillgångar för att få bättre avkastning, särskilt på lång sikt. Samtidigt minskar valutarisken och transaktionskostnaderna för investeringar inom euroområdet.

Jag vet inte riktigt vad jag tro om detta. Men eftersom det varit uppe på nyheterna idag och jag är dåligt insatt så började jag med att fråga AI och nu läser jag inläggen här på forumet. Men tar gärna emot fler synpunkter. Pensionerna känns som de kan påverkas en hel del vid byta av valuta.

1 gillning