Vad händer om det blir gasransonering i Tyskland?

Hej!

Vad tror ni händer om Tyskland tvingas ransonera gas till sina industrier?
Hur hårt slår det mot Tysk BNP?
Hur många människor får gå hem från jobbet?
Vad blir följdverkningarna i Europa?
Hur påverkas börsen?
Hur förändras folks inställning till kriget i Ukraina och sanktionerna mot Ryssland?

Skulle vara intressant att höra era tankar.

Eftersom den tyska regeringen inte vill ändra (eller skjuta fram) beslutet att stänga ner kärnkraften kan det inte vara tillräckligt illa.

3 gillningar

Kärnkraften kan minska beroendet och användningen av gasen men Tyskarna har även en stor kemikalieindustri som är beroende av gasen för sin pruktion.
För att inte nämna alla gasuppvärmda hem.

Ja, men det visar på vilken graden av desperation är hos Tyska regeringen, inte så stor.
Om de var oroliga på riktigt skulle resurser ha beordrats fram redan i Februari för att bygga LNG-depåer i Tyska hamnar.

Okej, du tänker så, jag missförstod dig från början.
Jag har snarare tolkat det som att nedstängningen av kärnkraften är en väldig prestigefråga, dessutom vill folket att kärnkraften stängs, så att gå bort från den inriktningen är politiskt extremt svårt. Istället öppnar de upp gamla kolkraftsanläggningar som varit stängda några år.
Men jag hoppas att du har rätt.

Tyskland valde fel väg för länge sedan med Nord stream.
Historien gav Jan Björklund rätt:

"
Åsa Romson tog upp Tyskland som ett exempel på ett land som fasar ut kärnkraften till förmån för förnyelsebar energi. Jan Björklund kontrade med att nämna Tysklands beroende av rysk gas.

– Rysk gas har två har två nackdelar, den ena är att det är gas, den andra är att den är rysk, sade Jan Björklund.
"

3 gillningar

Hellre att ryssarna kapar tillgången nu så att tyskarna får arslet ur vagnen (på ren svenska) istället för senare i vinter. Eftersom de flesta av oss reagerar först när det är kris så har tyskarna gott om tid på sig att ordna fram alternativ inför vintern, ex. bygga de där terminalerna som borde stått färdiga typ tre veckor efter invasionen av Ukraina samt starta upp gamla kolkraftverk.

En bonus är att Tyskland nu inte längre behöver vara ambivalenta gällande vapenleveranser till Ukraina. Förhoppningsvis blir tyskarna så förbannade att de lägger i överväxeln gällande att straffa Putin.

6 gillningar

Tro du verkligen reaktionen blir att vara ännu hårdare mot Ryssland? Vad får dig att tro det?
Det känns inte långt borta att opinionen skulle svänga mot att man bör vara mjukare mot Ryssland för att få tillbaka gasen om det verkligen blir en kris med nedstängda fabriker, skyhöga uppvärmningskostnader etc

1 gillning

”Ännu hårdare”, du menar hårda överhuvudtaget? Varför skulle man inte bli hårdare mot Ryssland och hjälpa Ukraina om det ligger i ens egenintresse? Ryssland har ju spelat ut det kort man hade mot tyskarna, finns anledning att försöka blidka dem längre. Östra Ukraina är fullt av gas, Ukraina är Europas kornbod och skulle kunna bli en helt ny marknad för tyska produkter om de i framtiden går med i EU.

Det går inte att lita på Ryssland längre, vilket ledare i Tyskland uttalande redan första veckan av kriget. Ska du förlita dig på en sådan opålitlig ”handelspartner” mitt i vintern? Nu när det är ryssarna själva som strypt gasen snarare än att tyskarna självmant slutat köpa så är det inga som helst problem att ge Ryssland hela skulden opinionsmässigt, och vidta åtgärder utifrån det.

Jag hoppas innerligt att du har rätt i att tyskarna ser möjligheter i Ukraina och stänger dörren mot Ryssland. Själv har jag börjat kalla kriget det Tysk-ryska kriget mot Ukraina, hoppas att jag kan sluta med det.

Gällande ransonering så innebär det väl att vissa varor plus el sticker i pris, lite vardagskomfort minskar och att fler blir sura på elpriset och lägger skulden på politiker i respektive land.

Men vad skulle incitamentet för Tyskland att hålla sig väl med Ryssland vara efter att de stängt av gaskranen? Med ett fritt Ukraina finns det en ljus framtid för båda parter, Ryssland däremot är som en totalt oberäknelig rabieshund där man aldrig vet vilka nycker de får härnäst.

2 gillningar

Är ingen expert i detta heller, men något säger mig att det kommer bli tufft, men att det kommer att gå vägen.

Kan man fasa ut gasen redan till 2024 så har man troligtvis en första, en andra och en tredje plan redo.

Här är en artikel som ingiver lite hopp

Blir mer LNG gas

Två tredjdelar ska bort i år
I det nya EU-planen är målet att EU ska minska beroendet av rysk gas med två tredjedelar redan vid utgången av detta år. Detta ska göras genom att öka importen av naturgas från andra länder, framför allt genom utökade LNG-transporter (flytande naturgas), fortsatta satsningar på sol- och vindel samt ökad produktion av biogas och grön vätgas. Detta ska kompletteras med energieffektiviseringar och minskad användning av gas för uppvärmning.

Glöm inte att klimatet och våra barn har mycket större odds att ha en bättre planet och kallar planet än innan kriget! Alla vill satsa på fossil fri elproduktion, det går fort nu!! :smiling_face_with_three_hearts:

2 gillningar

– I dag är rysk gasexport till EU hälften av vad den var för ett år sedan, sade energikommissionär Kadri Simson efter mötet.

En lite dystrare artikel men väljer att se det positiva: I januari släpptes en ny rysk klimatplan och i den står det – en av de få jag känner till – att Ryssland ska bidra till minskade utsläpp av växthusgaser men också att Ryssland, när så är läge, ska kapitalisera på ett förändrat klimat. Det är intressant men också lite läskigt att tänka på att alla aktörer kanske inte är förlorare i alla scenarios, säger Henrik Carlsen.

Hade hoppats att Finlands reaktor var igång nu men den försenas till december verkar det som Lösa delar i finska kärnkraftverket Olkiluoto 3 ger nya förseningar

Men det finns många lösningar och vi kommer lösa detta!

Detta enorma batteri i Schweiz kommer hjälpa lite också

1 gillning