Efter cementkrisen, kommer vi få en elkris?

Verkar som regeringen planerar att stänga ner ett flertal vattenkraftverk under de närmaste åren genom stramare miljöregler.

Tror ni regeringen kommer vågar ta detta steg och vad kommer bli konsekvenserna?

2 gillningar

Lite som jag skrev i en annan tråd för att parafrasera på Churchill:

Vi kan lita på att politikerna kommer att göra rätt sak när de har uttömt alla andra möjligheter.

:man_facepalming::cry:

7 gillningar

Vi kommer säkerligen importera mer el framöver, men vi kommer också att ha fler privata solcells anläggningar som kommer minska förbrukningen för hushåll, gårdar och fabriker delar av året. Vad vi skulle behöva är möjlighet att storskaligt lagra energi.

Sedan är ju ledningarna dvs transporten av energi det mest eftersatta området. Men det är inte en sexig fråga politiskt.

Tror för övrigt att man redan börjat jaga alla mindre privatägda turbiner. Jag tror att detta kommer innebära större konsekvenser än vad man kan tro då många mer svårtillgängliga områden har turbiner.

Dessutom verkar man med dessa beslut ge sig i kast med att bryta upp gamla regleringsföretag. De har tidigare varit skyddade av gamla vattendomar.

Problemet är bara att då kanske för mycket tid förflutit och för stor skada redan skett.

Sverige hade under lång tid en stabil situation vad gäller elproduktion och distribution med vattenkraft i norr och kärnkraft i söder.

Om vattenkraften skall avvecklas på samma sätt som kärnkraften samtidigt som transportsektorn skall elekrifieras och ny elintensiv industriproduktion tas fram (fossilfritt stål…) ligger vi risigt till.

3 gillningar

De skriver att max 1.5twh (av vattenkraftens ca 70) ska försvinna.

Förstås inget styrkebesked ändå.

Jo, de kom överens om Max 1% vid förhandlingarna sen ändrade myndigheterna kravbilden i förslag så markant mycket mer elkraft kan påverkas.

Branschen och myndigheterna förde diskussioner i nästan två år för att hitta en bra balans mellan energibehov och miljön, säger Christer Ljunggren på Vattenfall.

”Vi skakade hand på det och var stolta, i stället för att komma med problem från branschen hittade vi en lösning.”

Men när vattenmyndigheterna skulle ta fram miljökvalitetsnormer som domstolen ska förhålla sig till var det hårdare krav som ställdes än de kommit överens om.

Johan Kling, avdelningschef för vattenförvaltningen på HaV, säger att det inte går att garantera att bortfallet i elproduktionen inte blir större än tänkt.

Jag tror vi måste börja se alternativ, för att skapa ett hållbart samhälle. Det byggs väldigt mycket solceller på mark just nu, företag investerar i solceller på tak, egna vätgasanäggningar etc. Jag är hoppfull för framtiden, men det är en omställning som sker. Gör prövningen av vattenkraftsanläggningar finns det en plan framtagen, och dom kommer att pågå över väldigt lång tid, och man gör det för att miljöanpassa anläggningarna, vilket jag tycker är bra. Vi ska kunna lämna över något som är bättre till våra barn, för våra barn, där är generationsmålet tydligt.

Vi har redan elkris periodvis då det redan är så att företag inte kan etableras i södra Sverige pga elbrist eller för höga elpriser. Det är inte rimligt att det periodvis kostar 10 ggr mer per kWh i södra Sverige jämfört med norra. El är neutralt och alla behöver den, privat och för företagande, industri, laddning av elbilar etc. Nuvarande hantering är ett misslyckande och det kommer att bli långt värre innan det förhoppningsvis vänder. Elbehovet ökar också då stora delar av transportsektorn och tung industri ska elektrifieras, dvs att problemet bara blir värre och värre. Det gäller inte bara Sverige utan det ser likartat ut i resten av Europa.

1 gillning

Det finns väldigt mångs pyttesmå kraftverk som knappt tillför något. Det är dessa som kommer försvinna. Miljökraven handlar om att återställa lekmiljöer för fiskar och andra djurarter. Med tanke på hur lågproduktiva kraftverken i fråga är så tror jag nyttan överstiger kostnaden.

För övrigt anser jag att el ska komma från atomklyvning.

Det är bara att kolla på Cementa fallet på hur dåligt dagens miljölagar fungerar. Nu ska man tvinga in vattenkraften i samma lagstiftning, undra om något vattenkraftverk klarar sig igenom nålsögat.

Sen ska man komma ihåg även med dagens utbyggnad av solkraft är det även bara runt 0,4% av Sveriges elkraften.

Ps, sen kan följande bild vara av intresse.

Visst är det konstigt att vi har en regering som vill minska elutvinningen från låg koldioxid bidragande energityper som kärnkraft samt vattenkraft istället för att satsa på mer koldioxidkrävande eltyper som solkraft?

2 gillningar

Jag jobbar på myndighetssidan och jag tycker att vi har ett ansvar att vända och vrida på saker för att se till att de företagen som har påverkan på miljön faktiskt undersöker de effekter som deras produktion ger och att de ser till att ha en plan för det. Exempelvis Cementa och deras påverkan på Gotlands grundvatten.

Jag hoppas att vattenkraft prövningarna blir bra, så att det ger bättre förutsättningar för ett hållbart samhälle än om vi inte gjorde någonting.

De planerade solcellsparkerna jag sett är på gång är stora, rejält stora, men minns tyvärr inte effekten på dom. Sedan alla vindkraftparkerna ute till havs som är på g, och vätgasproduktionsanläggningar. Det är intressanta tider helt enkelt!

3 gillningar

Jag sträcker mig till att hålla med om att det är “intressanta tider”, men jag föredrog när el var nåt tråkigt som kom ur vägguttaget.

1 gillning

Miljölagar kan absolut vara trubbiga.

Men Cementa har sin fabrik på Gotland vars ekosystem är unikt och vars grundvatten redan är hotat. Klart som tusan att de bör se till att leverera en vettig konsekvensbedömning!!!

Det går att finna andra platser att bryta kalk i Sverige men det kostar LKAB betydligt mer. Och de visste att de skulle få undantag för att de är för betydelsefulla för Sverige. Vilket är riktigt risigt! De tjänar så enormt på sin brytning på Gotland, dels pga deras egna uppbyggda infrastruktur och personal på plats, dels pga den extremt höga kalkhalten. Så de kunde ha kostat på sig bättre underlag och utredningar.

Men nu kommer de behöva nya ugnar, vars elförbrukning är sjukligt hög, och det har nog inte Gotland kapacitet till. Så vi kommer säkert få höra nya snyfthistorier från LKAB om 10-20 år!:grin:

Ytterligare intressant inlägg inom detta änne,

Fast vi är ju nettoexportörer av elkraft!

1 gillning

Inte frågan utan hur vi ska säkerställa elkraften en vindstilla vinterdag alternativt ha tillräckligt hög förburkning en stormig sommardag.

Idag har vi inte byggt vårt elnät för att hantera detta och de lilla säkerhetsmekanismerna som vi har håller regeringen på att montera ner.

Ah, jo, jag var ironisk :wink:

Känner du till hur man från myndighetssidan tar sig an den feedback som finns från redan driftade anläggningar utomlands? Energipolitiken i Tyskland har ju inte varit någon höjdare och nu kommer en studie finansierad av Norges regering som visar att vindparken i Dogger bank (Equinor) inte är lönsam.

Utveckla gärna det om vätgasanläggningar för det är en teknik som jag själv trodde låg en bra bit in i framtiden.

Jag är uppriktigt intresserad av hur man resonerar från myndighetssidan för det ser inte vettigt ut från mitt håll.

1 gillning