Om vi rent hypotetiskt säger att en person ärvt fonder eller aktier, säljer dessa men pga dumhet eller okunskap ej fattar att detta ska deklareras nästa år.
Har då Skatteverket alltid sådan bra koll att de alltid påtalar personen att de måste deklarera försäljningen, eller finns det folk som kommer undan med att inte deklarera det alls?
Och finns det då en preskriptionstid för detta så att dessa personer inte blir skyldiga att betala skatten senare om det skulle uppdagas säg 5-10 år senare?
Jag snackar då alltså inte om ISK-konton eller liknande där man ju ej behöver deklarera manuellt utan allt sköts automatiskt.
Om det skett försäljningar så vet ju skatteverket om summorna av försäljningarna. Om du inte deklaterar så blir det nog till slut en sköntaxering där skv sätter anskaffningspriset till 0 och allt bli vinst
Du kan använda schablonmetofen men jag är int säker på att skv använder det då de sköntaxerad. Jag blev sköntaxerf för 25 år sen typ. Vill minnas att skv satte anskaffningspriserna till noll och allt vinst
Var ju dock bara lämna in en rättelse så ordnade det sig
Är de sålda hos någon svensk bank har den banken skickat in kontrolluppgifter. Så det kommer en fin skattesmäll. Är dessutom den totala kvarskatten över ca 30 000 kronor ska pengarna vara inne redan i februari för att inte åka på extra ränta på beloppet. Februari är alltså innan deklarationen kommer och ska lämnas in, så man måste räkna preliminärt själv.
Vid de tillfällen jag har sålt aktier från AF-konto hos Nordnet och Avanza har försäljningen varit delvis förifylld i deklarationen på webben.
Jag vet inte om det ens är möjligt att på något sätt tvinga igenom deklarationen utan att fylla i de uppgifter som efterfrågas, för jag har inte haft någon anledning att försöka.
Om man ska glömma att deklarera försäljningen kanske man måste deklarera på papper.
Det finns ett sätt: Skicka in en rättelse så åker men “endast på 5% ränta” och gör.rätt för sig. Om skatteverket hittar felet och påpekar för personen blir det 20% och straffavgifter och annat kul.