Vad har du gjort för din beredskap idag (i det lilla)?

Har, precis som de flesta andra dar, funderat över hur jag ska säkerställa elförsörjningen till huset så jag kan köra brunnspumpen. Funderar starkt på att sätta in batterier för ödrift, fast en lösning med V2X från en elbil skulle också vara intressant. Fast då måste vi byta bil också…

Haha, då hade jag ju köpt flaskvatten! :eagle: :united_states:

Sen så följer jag vad Livsmedelsverket rekommenderar gällande desinficering av dunkar

Dricksvatten i dunk

• Vid desinficering av dunk med klor, skölj dunken med utspädd klorlösning; 1 ml (ett kryddmått) klorin® till 3 liter vatten och låt verka i 30 minuter.

Men som sagt, jag kör med bälte och livrem, så vattnet kan nog stå några år innan det blir dåligt! :blush:

1 gillning

Låter mindre komplext att skaffa ett elverk som man kan brassa igång! :sweat_smile:

Ja definitivt men det skaver med en fossillösning…

Jag köpte en från ReadyWise. Jag har inte kikat på Preppbox tidigare så tackar för tipset. När mina existerande konserver går ut kommer jag köpa mer.

Vi har skaffat ö-drift med batteri till våra solceller. Kostade 90k (efter nåt grönt bidrag vi fick också). Fick byta befintlig växelriktare, så det drog ju upp kostnaden. Men inget vi ångrar. På sommaren kommer vi ha någorlunda kontinuerlig elektricitet så länge solen skiner. På vintern räcker batteriet att drifta våra kylar och frysar lite över en vecka (samt att vi fick välja ett rum i huset där eluttagen skulle funka). Men förhoppningsvis ska man inte behöva vara utan ström så länge, utan alla väl kunna ladda upp batteriet på nytt lite då och då. Väl värt sin investering.

1 gillning

Ja vi har inga solceller då jag tycker det är ganska meningslöst där vi bor, men det kanske är värt det bara för att kunna få det gröna bidraget på batterierna. Det är i praktiken omöjligt att ens få nog med energi från solceller att kunna köra bara brunnspumpen mitt i vintern, men det klart att man kan ju hoppas att om saker går käpprätt åt h…ete så är det en annan årstid! :grin:

1 gillning

Hmmm- tror du det lönar sig att lägga till solceller för att få grönt bidrag? Solcellerna kostade ju en hel del vill jag minnas…

Även om det är sommar så kan det ställa till med jävelskap ändå trots batteri :laughing: Vi råkade ut för det när vi hade gäster på besök en gång. Hade tagit upp kantareller ur frysen och lagt in i mikron för att tina. Där lärde vi oss en läxa att mikron inte låg på samma grupp som kyl/frysarna :grimacing::see_no_evil_monkey::laughing: Eftersom det är en sån där modern historia med touchknappar som inte går att använda under strömavbrott (ens för att öppna dörren) så kan jag tala om att det inte blev någon kantarellsås den kvällen, utan en simpel burk-bea :sweat_smile: Men vi fick testa vår beredskap, och det gick alldeles utmärkt att tillaga både klyftpotatis och oxfilé på gasolgrill.

1 gillning

I det här fallet (krisberedskap) skulle jag nog ändå tänka redundans. Du behöver ju bara köra aggregatet kort stunder när du pumpar. Dessutom får du en extra källa till både 12V och 230V, till en bråkdel av priset.

Edit: Kör du dessutom på Aspen eller liknande så har du sällan lagringsproblemet som uppstår med ”vanlig” bensin från macken

1 gillning

Nja det är ju inte så det funkar, pumpen går ju varje gång man vill ha vatten. Så jag tror att en batterilösning som kickar in när pumpen behöver är mycket smidigare (sen kan man ju ladda batterierna med ett elverk förstås.)

Del 2 av krislösningen är dessutom att kunna köra cirkulationspumparna till värmen så inte vattnet fryser. Vi har en kamin vi kan elda med om det skulle knipa, men om inte pumparna går kommer slingan till garaget att frysa rätt snabbt om det är mitt i vintern. Har man gått så pass långt så är det inte ett stort steg att även kunna köra andra grejor som kyl och frys, mikro, och liknande.

Frågan är ju hur mycket den sortens trygghet är värt, chansen är ju rätt liten att det ska behövas, men å andra sidan så skulle det ju suga ganska mycket om det hände. Även om ryssarna inte bombar ut elnätet så såg man ju med Johannes att det kan mycket väl hända att man blir utan ström i flera veckor av andra orsaker.

Vi hade solceller när vi bodde på Hawaii (lite mer gynsamma förhållanden där än i Norrland) och det var lugnande att veta att om en orkan skulle slå ut elnätet så skulle vi iallafall kunna hålla kylskåpet kallt och ladda mobilerna. Men där var det en otrolig investering eftersom strömmen är väldigt dyr, nettoavtalet innebar att du fick kvitta köpt och såld el 1:1, och man får i princip samma effekt hela året. Här i Sverige är ju den ekonomiska kalkylen inte alls speciellt gynnsam.

1 gillning

Vi resonerar sannolikt lite olika. Jag förstår ambitionen men hade nog ändå valt en cisternlösning med elaggregat för hushållsvattnet + undersökt möjligheten att tömma det vattenburna systemet. Vid ett längre elavbrott vintertid skulle ett batterisystem i praktiken användas till att pumpa runt kallvatten, dvs kyla i huset.

1 gillning

Behöver man verkligen rotera konserver? Jag vet att dom har ett bäst före datum men är inte det mest för att man måste ha ett snarare än att det faktiskt behövs?

I takt med att powerbanks (vad jag vet) blivit klart bättre i takt med att batteriutveckligen gått framåt, finns det anledning att tänka om lite gällande gasflaskor och annat? I synnerhet då om man typ bor centralt i lägenhet snarare än själv på landet med diverse utomhus förråd och liknande?

Sen är det väl praktiska frågor kring äver powerbanks, kanske främst då hur stora dom kan/behöver vara osv men tänker att det kanske ändå är en lite mer verklighetsanpassad lösning än att börja parkera gasolflaskor i duschen osv.

Förutom själva förvaringen tänker jag även möjliga problem som uppstå när vi stadsboende akademiker rent praktiskt ska börja fixa med gasolkök och annat, risken är väl att det i praktiken är ett större hot mot ens överlevnad än den kris man försöker överleva :slight_smile:

Kanske att en elektrisk vattenkokare kopplad till en powerbank är bättre i praktiken än ett gasolkök oasvett hur bra det är i teorin osv…

De håller längre men inte hur länge som helst, det är vettigt att rotera så du inte sitter med 20 år gamla grejer :slight_smile:

Vad för powerbank har du tänkt få den effekten ur?

Har just inhandlat beredskapsvatten som håller i 100(!) år. Behöver alltså aldrig mer hålla på att krångla med dunkar osv., utan kan känna mig trygg med säkrad vattentillgång för hela livet. Kostar några tusen, men ser det som en billig försäkring och även att köpa mig fri från tiden det tar att typ 2 ggr per år i rätt många år framöver fixa med dunkar.

Det där låter som en scam. Främst för att ingenting håller 100 år i en aluminiumburk men också för att företaget bakom kallar sig Scanems AB :zany_face::monkey:

4 gillningar

Varför skulle inte vatten i aluminiumburk vara bra efter hundra år?

Oj! Hur många burkar har du köpt? :sweat_smile: