Yrke: Systemutvecklare (konsult)
Erfarenhet: 3 år högskola + ~7 år jobb
Ålder: 28 år
Lön: 48 000
Vad peppande det var att läsa om de med riktigt höga löner. Jag kan ibland känna att jag inte kan få högre lön som anställd men verkar ju fullt möjligt…
Yrke: produktchef IT
Ålder: 31
År i yrket: 7
Lön 64k
Utbildning: Högskoleingenjör
Yrke: Processingenjör
Erfarenhet: 10 år
Ålder: 36 år
Jobbar för ett utländskt företag, resande offshore, jobbar 4-5 månader om året och är ledig resten av året och har en fast lön som efter skatt ger ca 60 000kr/mån under hela året.
Utbildning: 3-årigt gymnasium
Yrke: snickare/byggnadsarbetare
Erfarenhet: 4år
Ålder: 23år
Jobbar på ett familjeägt företag inom byggbranschen i mellanSverige, med 40h/vecka tjänar jag 41’238:-
Jag jobbar på ett medelstort konsultbolag.
För mig har nyckeln varit att satsa på det jag är bäst på, vilket kanske inte bara är de tekniska delarna, så jag har verkligen försökt ställa mig frågan om hur jag kan skapa värde på andra sätt.
Tack för svar. det låter exakt som jag, och med 20 år i branschen vet man ofta vad kunden behöver innan de själva gör det. Jag är typ helt självgående, tar hand om säljsamtal, administration, kundluncher och sånt. Får alltid i princip högsta betyg i kundundersökningar. Har väl dragit ner på “energin” hos kund något efter vi fick bar #2 då orken inte riktigt finns där efter alla sömnlösa nätter, men håller ändå igång så gott det går.
/H
48000 kr. Jobbar inom IT. 9 år i branschen. 39 år. Bor i mellansverige.
Tips till andra som läser detta. Jag bytte nyligen arbetsgivare och fick upp lönen rejält tack vare att jag kollade runt bland arbetsgivarna.
Tack vare bytet/löneförhöjning kan jag med lätthet spara 8-10k (minst) i månaden i fonder/aktier. Kan säkerligen spara mer, men tycker det är en lagom nivå just nu.
Tack till @janbolmeson som i flertalet poddavsnitt tryckt på att det bästa/snabbaste sättet för att kunna spara mer är att höja sin lön. Det fick mig att ifrågasätt min tidigare lön och ta steget.
@janbolmeson, egentligen borde du få procentuell bonus utifrån min löneökning, återkom med kontonr/Swish till mig ;).
Ja det var väldigt högt. Är själv lärare och tjänar 35 300kr efter 13 års erfarenhet och 7 års universitetsstudier.
Jobbar som väktare för ett stort bolag. Grundlönen ligger på ca 28K och med lite OB brukar det landa på 30k i månaden. Så jag får klart räkna mig som löneslav.
7 års universitetsstudier??
När bytte du arbetsgivare senast?
Inom läraryrket funkar det inte riktigt med att byta arbetsgivare och få upp lönen massor. Det kan hjälpa lite grand kanske men inte någon jätteskillnad.
Precis, runt Sundsvall där jag bor så försöker Sundsvalls kommun att avtala med grannkommunerna att se till så att det inte går att få upp lönen genom att söka sig till den andra kommunen. Då är det friskola som gäller istället. (Nu jobbar jag iofs på fritidshem, med utbildning mot förskolan, men är ju samma.)
Samtidigt pratas det om individuell lönesättning etc, men med de slantarna som ska distribueras så blir det inte många kr skillnad per anställd.
Men tycker att han borde kunna få upp den lite till. Jag ligger idag på 30200. Men med 3.5 års studier och 5 års erfarenhet. Vilket jag kan tycka är lite för lågt, men jämför jag mig med kollegor som jobbat i 20+ år är jag nästan ikapp vissa.
Det kanske inte finns någon annan arbetsgivare att byta till. Eller så trivs han där han jobbar och vill inte byta,
Som läget är nu går det ganska lätt att få upp lönen genom att byta arbetsgivare om man tidigare har varit lojal i några år och halkat efter lönemässigt.
Jag har varit i samma kommun i 11 år. Får int upp lönen nämnvärt om jag byter. Kanske inte alls.
Friskolor betalar heller inte bättre, som många tror.
Om du har en låg lön jämfört med andra borde det vara lätt att få upp lönen vid byte av arbetsgivare. Jag jobbade i en kommun i tio år och får nu i höst nästan 30% mera i lön när jag byter kommun.
Tjänar 49 000 som controller på en statlig myndighet. Har arbetat i ungefär 10 år sedan jag tog min magisterexamen. Är rätt nöjd med lönen, har dock behövt byta jobb flera gånger för att få upp den till dagens nivå. Är mellan 30 och 40 år gammal.
86K i fastlön, 7-12% bonus.
Konsult på stort amerikansk techbolag, +20 års relevant erfarenhet. 45 år.
Yrke: Programmering, konsult i eget AB
Utbildning: Civ. ing.
Erfarenhet: 6 år
Ålder: 35 år
Kön: man
Plats: Stockholmsområdet
Lön: motsvarande ca 73000/må (45k/må lön + ~275k utdelning), jobbar 6 månader per år
Jag bytte arbetsgivare för fem år sedan. Jobbar på en liten friskola för ungdomar med högfungerande autismdiagnos. Trivs jättebra och känner att jag gör ett viktigt och bra jobb.
Skulle nog få upp lönen några tusenlappar om jag bytte till en kommunal högstadieskola eller gymnasiet. Nyutbildade lärare har inte ingångslön utan går in på samma som mer erfarna. Byte av arbetsgivare kan ge högre lön vilket är märkligt då erfarenhet och trygghet gagnar eleverna.
Angående studierna var de första 4,5 åren lärarutbildningen för äldre elever (högstadiet/gymnasiet). Därefter har jag vidareutbildat mig med ytterligare två ämnen.