Vad har du i lön?

Jag hade försökt få jobb i livsmedelsbutik. Brukar finnas mycket lediga tider. OB är jävligt bra med👍

1 gillning

34år
Kriminalvårdare
Grundlön 30200, tillägg 3450.

1 gillning

Yrke: Snickare
Erfarenhet: 3 år utbildning (gymnasie) + 4 år jobb (ink. 3200 timmar med som lärling)
Ålder: 23 år
Plats: Förort till Halmstad
Lön: ~33 000 kr (200 kr/timme)
Jobbar på en liten firma, vilket innebär att man har sämre betalt; men förmånerna gör upp för det med råge.

Grattis till en otroligt bra lön. 37500 kr var förvisso inte alls dåligt efter bara tre år i yrket, men 60 papp är inte fy skam alls. Vad ligger grundlönen på exkl provision? Man kan ju hamna på bänken.

/H

Grattis till en riktigt bra lön! Törs man fråga vad du har för kompetensinriktning? Java, .NET, Webb osv? Det skiljer trots allt 30000 kr brutto mellan oss i lön, och min löneförhandling kommer snart. kanske har du något bra argument man kan använda sig av :wink: Jobbar också för ett av de stora konsultbolagen, fast längre söderut.

Tack på förhand
H

1 gillning

Tack :slight_smile: Det finns grundlön men då får man lägre provision. Jag kör 100% provision och bygger upp en egen buffert istället inom företaget. Detta är också en anledning till att ta en lägre lön då resten hamnar i sin egen pott. Det stämmer, hamnar man på bänken så drar man inte in någonting heller, då tar man av sin buffert helt enkelt. Det är ganska likt att köra eget på det viset. Då jag inte har några lån och är i en säker boendesituation och har en privatbuffert så kan jag ta högre risk. :slight_smile:

1 gillning

Vill inte avslöja för då vet nog vissa här vem jag är IRL. :smiley:

Men det finns många mindre konsultbolag som har provisionsbaserad lön istället. I praktiken sätter du egen lön, ca 1000Kr/h är normalt och sen tar konsultbolag mellan 40-20% (beror på bolag) av det för sälj, bokföring, fakturering etc. De stora konsultbolagen där du får fast lön tar också runt 1000Kr/h för sina konsulter men tar en betydligt större del av kakan för att kunna betala alla som sitter på bänken, fler chefer och såklart större vinst. :slight_smile: Jag ser det lite som att man betalar för en försäkring.

Men just nu boomar det i it branschen och risken att stå utan jobb är låg. Och under mina tre år har jag aldrig varit utan jobb…mina färdigheter är in demand så att säga. Det kan såklart ändras, men då får jag trösta sig med att jag haft väldigt hög lön och kan leva länge på mina investeringar och buffert. :slight_smile:

~ 53 000kr (fast + rörlig del)
IT-sektorn (cybersecurity)
27 år gammal, 5 års erfarenhet i branschen

3 gillningar

Ca 30 år.
Jobbar inom IT, lärd på egen hand och har ca 10 års erfarenhet.
46 000 kr grundlön + 5000 kr i beredskapsersättning.

Nu har jag följt tråden så pass länge att det är tid att dela mig sig själv.

Yrke: Systemutvecklare, konsult
Erfarenhet: 2,5 år
Ålder: 28 år
Plats: Malmö/Lund omnejd
Lön: 40 000kr grundlön 3000 - 5000 kr extra för övertid varje månad.

Är det bara jag som inte jobbar med IT?

19 gillningar

Socialsekreterare
Socionom examen
5 års erfarenhet
36500 I lön
33 år

Wow… högt o lågt i den här tråden… men jag vill också tro att det är många välbetalda som hänger i just detta forum.

Yrke: Processutvecklare
Erfarenhet: 10 år
Utbildning: KY-utbildning
Ålder: ~40 år
Plats: Skåne
Lön: 45 K

1 gillning

Lärare 5 1/2 års utbildning.
44 år.
Jobbat i 12 år.
Grundlön 39000
Tillägg förstelärare 5000
Tillägg lärarlönelyft 3500
Total lön 47500.

Har tyckt att det är ganska ok men när jag läser den här tråden där typ alla under 30 tjänar samma eller mer så…

5 gillningar

Grattis till en extremt bra lön! Du har inte lust att berätta vad du jobbar med? Är det ett stort eller mindre bolag du jobbar hos? Jag håller på att ladda för min egen löneförhandling, då jag jämfört med många andra här känner jag ligger långt under snittet…

/H

2 gillningar

Tycker att du borde få mer i och med vad du gör. Går säkert att få upp mer vid omplacering. Just nu är efterfrågan som den är.

Personligen tycker jag att ditt yrke håller en hög moralisk standard jämfört med att sitta och knappa framför en dator… :slight_smile: Var stolt!

2 gillningar

Tack! Jag håller med dig men moral betalar inga räkningar tyvärr :grinning:

Byta arbetsplats hjälper tyvärr inte så mycket. Jag ligger redan högt.

2 gillningar

Som du redan är medveten om så ligger du redan högt för att vara lärare. Väldigt högt om du jämför med många lärare!

Enligt senaste statistiken är snittlönen för kommunalt anställda förstelärare på gymnasiet 43869. (Förstår att du har koll på det men det kan vara av intresse för andra.)

Den höga lön du har som lärare blir ett problem när man diskuterar lärares situation och lärares låga lön! Lärare vet att din höga lön inte är representativ för lärares löner men andra kan tycka “nästan 50000 är ingen låg lön”.

Jag har jobbat som lärare i drygt tio år och känner betydligt fler lärare som tjänar under 35000 än som tjänar över 40000. Själv kommer jag i höst att komma ganska nära 40000 efter att ha bytt arbetsgivare och fått upp min lön med nästan 30%!

Därmed inte sagt att du inte är värd din höga lön. Grattis!

5 gillningar

Nej, Stockholmslöner är ju ett kapitel för sig, jag är mest intresserad av de som t.ex. @slasktratt som jobbar i Skåne.

/H

2 gillningar

Jag jobbar i mittensverige och tjänar så mkt att jag nästan skäms.